Katalog

Renata Olszewska
Uroczystości, Scenariusze

"Reklama - pomaga czy szkodzi?" - scenariusz inscenizacji szkolnej

- n +

(tłem dla sceny mogą być porozwieszane plakaty z popularnymi reklamami np. telewizyjnymi widzianymi oczami uczniów)

osoba 1

- Reklama - cóż to takiego? Według encyklopedii to rozpowszechnianie pewnych informacji za pomocą napisów, plansz, ogłoszeń w środkach masowego przekazu . Widzimy lub słyszymy ją prawie wszędzie: w telewizji, radiu, prasie, w internecie, na ulicach, na stadionach podczas imprez sportowych... . Takich miejsc można by wymienić więcej.

osoba 2

- Reklama najczęściej wykorzystywana jest w celu zwiększenia sprzedaży, wykreowania popytu na nowe towary, przekazania konsumentom informacji o dokonanych przez producenta zmianach w swoim wyrobie, kształtowania pozytywnego wizerunku firmy w oczach opinii publicznej.

osoba 3

- "Bez reklam byłoby na świecie gorzej, smutniej i brzydko" - wyznają dzieci w wieku 5 - 10 lat, które brały udział w badaniach pedagogicznych przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Warszawskiego.

Jest to znak, że reklamę traktują bardzo poważnie oraz dowód na to, że reklama na dobre wpisała się w nasz pejzaż kultury popularnej. Oglądanie reklam przez dzieci i młodzież stało się nawykiem trudnym do zastąpienia czymś innym. W Europie Zachodniej dzieci oglądają telewizję 3 - 4 godziny dziennie. Oznacza to, że chłoną ok. 20 tysięcy reklam rocznie! W Polsce młodzi widzowie są również wytrwałymi odbiorcami reklam ,każde z nich może obejrzeć ich około tysiąc rocznie.

osoba 4

- Duże agencje reklamowe starają się za wszelką cenę przyciągnąć uwagę konsumentów i prześcigają się w pomysłach na przytrzymanie publiczności przed ekranem. W oparciu o znajomość psychiki ludzkiej opracowują tzw. spoty reklamowe oraz całe kampanie kreujące konsumenta, który za znamiona sukcesu uznaje posiadanie i kupowanie coraz to nowszych i modniejszych rzeczy.

osoba 5

- Reklama wmawia nam, że życie może być przyjemne i wygodne tylko wówczas, gdy zakupimy dany towar. Na przykład taki szampon "Samtu", ile ma pożytku!

Scenka1

(na scenę z przeciwnych stron wchodzą dwie osoby: Prezenter trzymający opakowanie szamponu i Dziewczyna )

Prezenter
- Dzień dobry! Czy chciałaby Pani umyć włosy w nowym szamponie Samtu? Jest rewelacyjny. Odżywia i nawilża, a przede wszystkim zwiększa objętość.

Dziewczyna
- Chętnie wypróbuję!

Prezenter
- To zapraszam do mycia

(Wychodzą za parawan, słychać szum spływającej wody i po chwili wracają, Dziewczyna ma na sobie perukę z bujnymi lokami. Prezenter podaje jej lusterko)

Dziewczyna
- Łaaał!

osoba 6
- Więcej na głowie, więcej w głowie!

(kłaniają się i wychodzą)

osoba 1
- Reklama to specyficzny rodzaj perswazji. Jakie stosuje metody? Oto niektóre z nich!

osoba 2
- Przede wszystkim - pomysł. Najlepiej zwięzły i zrozumiały slogan, miła muzyka, głos narratora, gra słów, językowy paradoks, czasem wytarty frazes (w tle słychać popularną muzyczkę z reklamy telewizyjnej)

osoba 3
- Nie brak ludowych mądrości, czasem rapowanie słów, efekt rymu. Miło kojarzy się młodość, dobra zabawa wśród przyjaciół, sielanka.

osoba 4
- Towary są reklamowane przez znanych sportowców, gwiazdy filmowe, idoli muzycznych, którzy są sowicie opłacani za sprawianie wrażenia, iż używają tych samych produktów w życiu codziennym. Czy Hołowczyc naprawdę zajada się tymi chipsami? (tu może wyciągnąć paczkę chipsów)

osoba 6
- Reklamowane produkty to często istne panaceum na wszystkie nasze bolączki

Scenka 2

(Chory siedzi skulony na fotelu, na piersi ma przypięty rysunek z układem pokarmowym)

osoba 1
- Pan Kotek był chory i leżał w łóżeczku, i przyszedł pan "Sąsiad" (wchodzi Sąsiad)

Sąsiad
- Jak się masz koteczku!

Chory
- Nie niedobrze, oj zgaga, nadkwaśność w żołądku...

Sąsiad (wyciąga opakowanie tabletek i podaje Choremu)

- Raniwas weźmiesz i wszystko w porządku. Większość środków w płynie zobojętnia kwasy, godzina nie minie, znów Cię zgaga straszy, a że dawka niewielka łykaj bez obawy. Raniwas usuwa przyczyny, nie tylko objawy!

(Chory połyka tabletkę i natychmiast wstaje zadowolony, tanecznym krokiem chce opuścić scenę, lecz nagle słabnie i wychodzi podtrzymywany przez Sąsiada).

osoba 5
- Bardzo ważnym elementem strategii reklamowej są opakowania i ich kolory. Kolor znaczy czasem więcej niż słowa. Na przykład pomarańczowy wzbudza radość i łaknienie, nastraja optymistycznie. Żółty rozświetla, przypomina słońce, symbolizuje szczęście i zadowolenie. Czekoladki, kawy, herbaty w granatowych opakowaniach wydają się towarem luksusowym i drogim (mówiąc to pokazuje towary w kolorowych opakowaniach)

osoba 6
- Jako eksperta używa się tłum ożywionych klientów zadowolonych z produktu. Jedna osoba może się mylić, ale skoro wielu tak uważa, to musi być prawda... .

Scenka 3

(jedna z osób występujących przechadza się z wafelkami częstując innych stojących na scenie)
- O wpół do dziesiątej rano w Polsce wszyscy jedzą wafelka Knoppers; smaczny, pożywny, doda Ci sił i odwagi!

osoba 6
- Czy to jest przepis na zdrowe śniadanie?!

osoba 1 (zwracając się do publiczności)
- A Wy, czy przyjmujecie reklamę bezkrytycznie? Nie pozwólmy aby kształtowała nasze gusta i zachowania , odbierała własną myśl i osobowość!

Wszyscy razem
- Choć reklamę doceniamy, ujarzmić się jej nie damy!

Literatura:
1. A. Leszczuk - Fiedziukiewicz: Kindermarketing po polsku - reklama dla dziecka?. Edukacja medialna, Warszawa 2000.
2. E. Kasztelan: Stan zareklamowania wobec dziecka w środkach masowego przekazu, Wrocław 1999.

Opracowanie: Renata Olszewska

Wyświetleń: 3569


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.