Katalog Renata Olszewska Uroczystości, Scenariusze "Reklama - pomaga czy szkodzi?" - scenariusz inscenizacji szkolnej
(tłem dla sceny mogą być porozwieszane plakaty z popularnymi reklamami np.
telewizyjnymi widzianymi oczami uczniów) osoba 1 - Reklama - cóż to takiego? Według encyklopedii to rozpowszechnianie pewnych informacji za pomocą napisów, plansz, ogłoszeń w środkach masowego przekazu . Widzimy lub słyszymy ją prawie wszędzie: w telewizji, radiu, prasie, w internecie, na ulicach, na stadionach podczas imprez sportowych... . Takich miejsc można by wymienić więcej. osoba 2 - Reklama najczęściej wykorzystywana jest w celu zwiększenia sprzedaży, wykreowania popytu na nowe towary, przekazania konsumentom informacji o dokonanych przez producenta zmianach w swoim wyrobie, kształtowania pozytywnego wizerunku firmy w oczach opinii publicznej. osoba 3 - "Bez reklam byłoby na świecie gorzej, smutniej i brzydko" - wyznają dzieci w wieku 5 - 10 lat, które brały udział w badaniach pedagogicznych przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Warszawskiego. Jest to znak, że reklamę traktują bardzo poważnie oraz dowód na to, że reklama na dobre wpisała się w nasz pejzaż kultury popularnej. Oglądanie reklam przez dzieci i młodzież stało się nawykiem trudnym do zastąpienia czymś innym. W Europie Zachodniej dzieci oglądają telewizję 3 - 4 godziny dziennie. Oznacza to, że chłoną ok. 20 tysięcy reklam rocznie! W Polsce młodzi widzowie są również wytrwałymi odbiorcami reklam ,każde z nich może obejrzeć ich około tysiąc rocznie. osoba 4 - Duże agencje reklamowe starają się za wszelką cenę przyciągnąć uwagę konsumentów i prześcigają się w pomysłach na przytrzymanie publiczności przed ekranem. W oparciu o znajomość psychiki ludzkiej opracowują tzw. spoty reklamowe oraz całe kampanie kreujące konsumenta, który za znamiona sukcesu uznaje posiadanie i kupowanie coraz to nowszych i modniejszych rzeczy. osoba 5 - Reklama wmawia nam, że życie może być przyjemne i wygodne tylko wówczas, gdy zakupimy dany towar. Na przykład taki szampon "Samtu", ile ma pożytku! Scenka1 (na scenę z przeciwnych stron wchodzą dwie osoby: Prezenter trzymający opakowanie szamponu i Dziewczyna ) Prezenter - Dzień dobry! Czy chciałaby Pani umyć włosy w nowym szamponie Samtu? Jest rewelacyjny. Odżywia i nawilża, a przede wszystkim zwiększa objętość. Dziewczyna - Chętnie wypróbuję! Prezenter - To zapraszam do mycia (Wychodzą za parawan, słychać szum spływającej wody i po chwili wracają, Dziewczyna ma na sobie perukę z bujnymi lokami. Prezenter podaje jej lusterko) Dziewczyna - Łaaał! osoba 6 - Więcej na głowie, więcej w głowie! (kłaniają się i wychodzą) osoba 1 - Reklama to specyficzny rodzaj perswazji. Jakie stosuje metody? Oto niektóre z nich! osoba 2 - Przede wszystkim - pomysł. Najlepiej zwięzły i zrozumiały slogan, miła muzyka, głos narratora, gra słów, językowy paradoks, czasem wytarty frazes (w tle słychać popularną muzyczkę z reklamy telewizyjnej) osoba 3 - Nie brak ludowych mądrości, czasem rapowanie słów, efekt rymu. Miło kojarzy się młodość, dobra zabawa wśród przyjaciół, sielanka. osoba 4 - Towary są reklamowane przez znanych sportowców, gwiazdy filmowe, idoli muzycznych, którzy są sowicie opłacani za sprawianie wrażenia, iż używają tych samych produktów w życiu codziennym. Czy Hołowczyc naprawdę zajada się tymi chipsami? (tu może wyciągnąć paczkę chipsów) osoba 6 - Reklamowane produkty to często istne panaceum na wszystkie nasze bolączki Scenka 2 (Chory siedzi skulony na fotelu, na piersi ma przypięty rysunek z układem pokarmowym) osoba 1 - Pan Kotek był chory i leżał w łóżeczku, i przyszedł pan "Sąsiad" (wchodzi Sąsiad) Sąsiad - Jak się masz koteczku! Chory - Nie niedobrze, oj zgaga, nadkwaśność w żołądku... Sąsiad (wyciąga opakowanie tabletek i podaje Choremu) - Raniwas weźmiesz i wszystko w porządku. Większość środków w płynie zobojętnia kwasy, godzina nie minie, znów Cię zgaga straszy, a że dawka niewielka łykaj bez obawy. Raniwas usuwa przyczyny, nie tylko objawy! (Chory połyka tabletkę i natychmiast wstaje zadowolony, tanecznym krokiem chce opuścić scenę, lecz nagle słabnie i wychodzi podtrzymywany przez Sąsiada). osoba 5 - Bardzo ważnym elementem strategii reklamowej są opakowania i ich kolory. Kolor znaczy czasem więcej niż słowa. Na przykład pomarańczowy wzbudza radość i łaknienie, nastraja optymistycznie. Żółty rozświetla, przypomina słońce, symbolizuje szczęście i zadowolenie. Czekoladki, kawy, herbaty w granatowych opakowaniach wydają się towarem luksusowym i drogim (mówiąc to pokazuje towary w kolorowych opakowaniach) osoba 6 - Jako eksperta używa się tłum ożywionych klientów zadowolonych z produktu. Jedna osoba może się mylić, ale skoro wielu tak uważa, to musi być prawda... . Scenka 3 (jedna z osób występujących przechadza się z wafelkami częstując innych stojących na scenie) - O wpół do dziesiątej rano w Polsce wszyscy jedzą wafelka Knoppers; smaczny, pożywny, doda Ci sił i odwagi! osoba 6 - Czy to jest przepis na zdrowe śniadanie?! osoba 1 (zwracając się do publiczności) - A Wy, czy przyjmujecie reklamę bezkrytycznie? Nie pozwólmy aby kształtowała nasze gusta i zachowania , odbierała własną myśl i osobowość! Wszyscy razem - Choć reklamę doceniamy, ujarzmić się jej nie damy! Literatura: 1. A. Leszczuk - Fiedziukiewicz: Kindermarketing po polsku - reklama dla dziecka?. Edukacja medialna, Warszawa 2000. 2. E. Kasztelan: Stan zareklamowania wobec dziecka w środkach masowego przekazu, Wrocław 1999.
Opracowanie: Renata Olszewska Wyświetleń: 3569
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |