Sprawozdanie z zajęć edukacyjno-rozwojowych "Szkoły dla rodziców"
Sprawozdanie merytoryczne z realizacji zadania: prowadzenie zajęć edukacyjno-rozwojowych
1. Czas trwania zadania:
od 05.10 do 30. 11 2002
2. Miejsce realizacji:
Ośrodek Psychologiczno-Pedagogiczny Razem” w Gdyni ul. Strażacka 15
3. Realizatorka:
Izabela Derewicz-Czupryniak – osoba prowadząca - psycholog, 12 letni staż pracy
w PPP nr 2 w Gdyni; współpraca ze szkołami poprzez prowadzenie grup, warsztatów
dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli takich jak: ”Szkoła dla rodziców”,
grup wsparcia dla pedagogów, grup rozwoju osobistego dla młodzieży, warsztatów
asertywności, antystresowych autoprezentacji, wyboru drogi życiowej; prowadzenie
świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin alkoholowych ,porad dla
rodziców, realizowanie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,
organizowanie i prowadzenie kolonii letnich. Autorka programów profilaktycznych
dla gimnazjów zatwierdzonych przez MEN.
własne szkolenia: Szkoła Trenerów Edukacyjnych przy PTP w W-wie; Staż
Terapeutyczno-Treningowy (ODN W-wa), Terapia Krótkoterminowa ukierunkowana na
rozwiązanie problemu (Krak.Ośrod.Terapii), szkolenia z zakresu profilaktyki
uzależnień, pracy z rodziną alkoholową, Drugi Elementarz ETOCH, warsztaty
asertywności, negocjacji, analizy transakcyjnej, charakterologicznej, superwizja
pracy zawodowej; pierwszy stopień specjalizacji zawodowej w zakresie: ”Pomoc
psychologiczna dzieci i młodzieży”. Aktualnie ubieganie się o uprawnienia
trenerskie Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Inga Borowska - osoba współprowadząca - psycholog U.G. - 2 letni staż pracy w Ośrodku Psychologiczno-Pedagogicznym RAZEM, doświadczenie w prowadzeniu grup dzieci i młodzieży metodami aktywnymi, współprowadzenie treningów dla dorosłych.
Własne szkolenia – Podyplomowe Studium Menedżerskie, szkolenia z zakresu negocjacji i rozwiązywania konfliktów, komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji, antystresowe..
4. Cele zadania
- poznanie metod skutecznej psychoedukacji ułatwiających opanowanie konkretnych umiejętności wychowawczych takich jak:
- nawiązywanie efektywnej współpracy z dzieckiem
- wspólnego, konstruktywnego rozwiązywania problemów
- wspieranie procesu usamodzielniania się
- rozpoznanie potrzeb psychicznych i uczuć dziecka
- konstruktywne stosowanie kar i pochwał
- rozwiązywanie problemów metodą bez porażek,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej m/y rodzicami i rodzeństwem,
- rozwiązywanie problemów typowych dla rodziny z problemem alkoholowym.
- poznanie faz rozwojowych dzieci i młodzieży oraz typowych zachowań dla tej grupy wiekowej.
- Przygotowanie rodzin do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i podejmowania racjonalnych decyzji życiowych.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej między rodzicami, a dziećmi poprzez opanowanie konkretnych umiejętności wychowawczych
- Trenowanie umiejętności wychowawczych
5. Określenie liczby i wieku odbiorców
Kryterium naboru na ”Szkołę dla rodziców” to między innymi problemy w rodzinie
związane z nadużywaniem alkoholu przez któregoś z jej członków, niski status
społeczny i materialny rodziny, separacja małżonków, kuratela nad rodziną,
problemy wynikające z okresu rozwojowego dzieci bądź inne wychowawcze.
Ogółem w zajęciach wzięło udział 17 osób.
6. Opis zakresu podjętych działań w celu zrealizowania zadania
Realizację zadania rozpoczęto od rozpropagowania zajęć. Zamieszczono ulotkę
informacyjną w miejscowej gazetce ”Ratusz”, skontaktowano się ze Stowarzyszeniem
Gdyńskich Pedagogów oraz Ośrodkiem Interwencyjnym i Świetlicami
Socjoterapeutycznymi. Informacja o ”Szkole dla rodziców” dotarła do poradni
psychologiczno-pedagogicznych, poradni odwykowej i ośrodków pomocy społecznej.
Grupa spotykała się w soboty w cyklu 5 godz. lekcyjnych x 6 spotkań.
Zajęcia odbyły się w następujących dniach:
I. spotkanie - 05.10.2002 r. godz. 9.00 - 13.00 ( 5 godz. lekcyjnych)
II. spotkanie - 12.10.2002 r godz. 9.00 -13.00 ( 5 godz,)
III. spotkanie - 26.10.2002 r godz. 9.00 - 13.00 ( 5 godz.)
IV. spotkanie - 09.11.2002 r godz. 9.00 – 13.00 ( 5 godz.)
V. spotkanie - 16.11.2002 r godz. 9.00 – 13.00 ( 5 godz.)
VI. spotkanie - 30.11.2002 r godz. 9.00 – 13.00 ( 5 godz.)
ogółem 30 godz. lekcyjnych
Zajęcia były prowadzone metodami aktywnymi, według założeń psychologicznego treningu grupowego. W trakcie spotkań korzystano z materiałów instruktażowych. Metody pracy to: krótkie wykłady, prelekcje, dyskusje, burza mózgów, psychodramy, praca w podgrupach (pary, trójki itp.), praca indywidualna, autoanaliza doświadczeń.
Każde zajęcia rozpoczynały się wątkiem superwizyjnym umożliwiającym zaprezentowanie swoich sukcesów i porażek w kontakcie z dzieckiem, a tematycznie nawiązującym do treści edukacyjnych przerabianych na spotkaniu poprzednim. Potem następował wątek edukacyjny dotyczący nowo wprowadzanych treści.
Prowadząca opierała się na własnych doświadczeniach zawodowych i rodzicielskich
oraz koncepcji wychowania bez porażek T.Gordona. Korzystano przede wszystkim z
takich pozycji książkowych jak: Evelyn Faber, Adele Mazlish ”Jak mówić, żeby
dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby mówiły”; Thomas Gordon ”Wychowanie bez
porażek”; Wojciech Eichelberger, Andrzej Samson ”Dobra miłość, co robić, aby
nasze dzieci miały udane życie”
Pierwsze zajęcia miały charakter organizacyjny i integracyjny. Istotnym elementem było tu dokładne poznanie oczekiwań uczestników i wstępna diagnoza problemów poszczególnych osób.
Realizatorka zajęć przyjęła takie założenia:
Teza I.
W relacji pomiędzy rodzicem , a dzieckiem występują dwa aspekty :
a) miłość, akceptacja, wsparcie dla dziecka
b) granice, normy, wymagania stawiane dziecku
Teza II.
Relacja jest pełna wtedy, gdy rodzic realizuje oba te aspekty w tym samym
stopniu: ”tyle samo miłości ile wymagań”
Teza III:
Rodzice nie muszą być doskonali – dziecko potrzebuje ”normalnych rodziców”,
którzy popełniają błędy i potrafią się do tego przyznać i naprawić je.
Teza IV:
Dzieci są podmiotem procesu wychowania – same w aktywny sposób dążą do zaspokajania własnych potrzeb, korzystając także z możliwości, jakie daje otoczenie poza rodziną.
7. Harmonogram realizacji zadania – przykładowe scenariusze zajęć:
I. spotkanie – 05.10.2002
- Przedstawienie się prowadzących, podanie celu spotkań i harmonogramu
- Zebranie oczekiwań od uczestników i zawarcie kontraktu ( ustalenie norm)
- Ćwiczenie integrujące grupę i budujące kontakt
- ”odsłanianie się”
- trenowanie umiejętności słuchania ( parafrazowanie)
- Ćwiczenie ” Do czego wychowujemy dzieci” – burza mózgów.
- Ćwiczenie narysuj siebie jako państwo
- Granice psychologiczne – krótki wykład
- Co utrudnia w codziennych kontaktach z innymi wyznaczenie i chronienie własnych granic? – dyskusja w grupie.
- Granice w relacjach rodzinnych – krótki wykład
- Zadanie domowe: W jakich sytuacjach potrafisz ustanawiać granice?
Na ile są czytelne granice twojej rodzinie?
- Rundka końcowa – refleksje po spotkaniu.
II. spotkanie – 12.10.2002
- Przywitanie uczestników, rundka początkowa, co dobrego zdarzyło się w twoim domu w związku z pracą domową?
- Tworzenie zbiorowej listy uczuć – ”burza mózgów”
- Doświadczenie pokazujące, że wszystkie stany należy zaakceptować i pewne działania należy ograniczać, krótki wykład na temat emocji i uczuć
- Ćwiczenie zaprzeczania uczuciom
- Bariery utrudniające kontakt – doświadczenie
- Tworzenie ”właściwego” komunikatu - odpowiedzi empatycznej
- słuchaj dziecka bardzo uważnie
- zaakceptuj jego uczucia ( ”och”, ”mmm”, ”rozumiem”
- określ te uczucia
- zamień pragnienia dziecka w fantazje
- Rozpoznawanie i nazywanie uczuć – ćwiczenie
- Doświadczenie w parach – nawiązywanie kontaktu ze swoim dzieckiem ( psychodramy)
- Zadanie domowe: przeprowadź rozmowę ze swoim dzieckiem, w której będziesz akceptować jego uczucia.
- Rundka końcowa, refleksje grupy.
III. 12.10.02 – spotkanie
- Przywitanie uczestników, jak się czują, omówienie pracy domowej.
- Superwizja trudności i sukcesów, odgrywanie psychodram i korekcja scenek.
- Jak pomóc rodzicom aby radzili sobie z własnymi uczuciami.
- Co najczęściej robią rodzice, gdy chcą, aby dzieci zachowywały się tak,
jak się od nich wymaga – ”burza mózgów?
- Sporządzenie listy komunikatów do dziecka typu ” Zrób to...”, ”Nie rób
tego ... itp?
- Doświadczanie komunikatów niezachęcających do współpracy – przykłady tekstów dla grupy i reakcje na nie.
Jak zachęcić dziecko do współpracy – krótki wykład i podanie modelowego sposobu?- opisz, co widzisz lub przedstaw problem
- udziel informacji
- wyraź to jednym słowem
- opisz, co czujesz
- napisz liścik
- Ćwiczenie zachęcania do współpracy
- Dobór w pary – podgrywanie scenek, rozwiązywanie indywidualnych problemów według zaproponowanego sposobu.
- Zadane domowe: ćwiczenie nabytych umiejętności ”zachęcania do współpracy”
w domu rodzinnym.
- Rundka końcowa, – z czego skorzystam? - refleksje.
IV spotkanie – 26.10.2002
- Przywitanie uczestników, jak się czują, powiedz dwie cechy charakterystyczne dla ciebie.
- Watek superwizyjny:
co udało się zastosować, który ze sposobów?
- jakich słów udało się uniknąć?
- co się nie udało?3. Podział na dwie grupy ( ”burza mózgów”) .
- Jaka jest funkcja wychowawcza kary, czemu ma służyć?
- Dlaczego karzemy?
- Jakie kary stosowano w waszym domu rodzinnym i jakie wywoływały w was odczucia? - dyskusja w grypie.
- Doświadczenie dla grupy: rodzic surowy, rodzic pobłażliwy, rodzic konsekwentny.
- Sposoby możliwe do zastosowania zamiast karania, podanie modelowych rozwiązań.
- Rozwiązywanie problemów i konfliktów metodą bez porażek – krótki wykład
- Podgrywanie scenek na środku dotyczących indywidualnych sytuacji uczestników- zastosowanie powyższej metody.
- Praca domowa : W sytuacji problemowej ( konfliktowej), zastosuj metodę
”bez
- porażek” i zapisz to.
- .Refleksje grupy po spotkaniu.
V spotkanie – 09.11.2002
- Rundka początkowa, pytanie o odczucia.
- Superwizja trudności i porażek, podgrywanie scenek na środku.
- Co rozumiesz pod pojęciem samodzielność, jakie sytuacje wykorzystujesz by twoje dziecko było samodzielne?- dyskusja.
- Jakiego rodzaju trudności mamy w pozwalaniu dziecku na działanie samodzielne?
”burza mózgów”
- Krótki wykład na temat zachęcania do samodzielności.
- Ćwiczenie dla grupy doświadczające pozbawiania samodzielności.
- Praca w parach – wypisanie sytuacji, konkretnych tekstów, które nie zachęcają dziecko do samodzielności.
- Omówienie metod pomocnych w zachęcaniu dziecka do samodzielności.
- Zamiana sposobów nieprzydatnych na takie, które zachęcają do samodzielności samodzielności - odgrywanie scenek na środku.
- Zadanie domowe – wypróbować nowe metody poznane na spotkaniu.
- Zakończenie spotkania, – co było dla mnie dzisiaj ważne?
VI spotkanie – 30.11.2002
- Powitanie uczestników i analiza sytuacji trudnych i sukcesów , jakie miały miejsce w relacjach z dziećmi.
- Odgrywanie scenek na środku i korekcja.
- Podział uczestników na rodziny – każda bierze udział w teleturnieju. Rodzice za każdym razem w różny sposób oceniają dziecko.
- Analiza poszczególnych, odgrywanych scenek i rozmowa na temat odczuć uczestników.
- Ćwiczenie obrazujące wpisywanie uczestników w ”ramki”
- W jakie role wpisujesz swoje dzieci ? – praca w parach.
- Wyzwalanie dzieci z ról – prezentacja sposobów i konkretnych tekstów.
- Dlaczego dorośli mają tendencje do skąpienia pochwał? – ”burza mózgów”
- Doświadczenie dla grupy związanie z niesprawiedliwym ocenianiem – odczucia grupy.
- Zaprezentowanie oceny opisowej i komentarz, prelekcja.
- Wymień trzy pozytywne cechy Twojego dziecka.
- Zakończenie spotkania - podsumowanie całości, zabranie informacji zwrotnych od uczestników.
- Wypełnienie anonimowych ankiet, rozdanie uczestnikom zaświadczeń o ukończeniu szkolenia, pożegnanie uczestników.
8. Ewaluacja zadania:
Do ceny realizacji zadania skonstruowano ankietę. ( w załączeniu) Ankietę wypełniło 14 uczestników. Zadanie polegało na udzieleniu odpowiedzi na cztery pytania mierzące:
sposób prowadzenia zajęć – pyt.1
przydatność zajęć - pyt. 2
jakie elementy spotkania były najbardziej przydatne - pyt.3
uwagi, sugestie dotyczące spotkania - pyt.4
Na pytanie pierwsze oceniające sposób prowadzenia zajęć wyniki przedstawiały się następująco
ocena 5 - 9 osób
ocena 6 - 5 osób
Średnia ocen sposobu prowadzenia zajęć to: 5,36
Analizując pytanie drugie , sprawdzające przydatność zajęć oceny przedstawiały się następująco:
ocena 6 - 9 osób
ocena 5 - 4 osoby
ocena 4 - 1 osoba
Średnia ocen przydatności zajęć to: 5,57
Odpowiedzi na pytanie czwarte o to, jakie elementy zajęć były najbardziej przydatne odpowiedzi wyglądały następująco:
- scenki rodzajowe – psychodramy, dramy, odgrywanie ról - 10 odpowiedzi
- ćwiczenia praktyczne - 8
- analiza własnych przypadków - 7
- dobra, przyjazna atmosfera - 6
- nowe spojrzenia na problemy - 6
- konfrontacja z innymi opiniami i doświadczeniami – rady innych - 5
- korekta własnych zachowań - 4
- dyskusje w grupie na ważne tematy - 4
- wgląd w siebie - 1
- odczucia sytuacji ze strony dziecka - 1
- rozwiązywanie sytuacji konfliktowych - 1
- możliwość otrzymania fachowej porady - 1
- rozmowy o swoich problemach - 1
- zadawanie zadań domowych - 1
- dawka humoru i otuchy - 1
Na podstawie powyższych wyników można stwierdzić, że uczestnicy najbardziej docenili możliwość udziału w scenkach rodzajowych, odgrywanie ról, branie udziału w psychodramach ( 10 odpowiedzi).
Następnie 8 osób wybrało ćwiczenia praktyczne jako najbardziej pożyteczne, analizę przypadków – 7 osób, przyjazną i dobrą atmosferę oraz nowe spojrzenie na problemy – 6 osób.
W pytaniu czwartym o uwagi uczestników, odpowiedzi przedstawiały one następująco:
- uczestnicy chcieliby mieć jeszcze więcej czasu na praktykę
- zajęcia trwały zbyt krótko, ale były bardzo przydatne
- zajęcia takie powinny być obowiązkowe dla rad pedagogicznych
- kursy takie powinni obowiązkowo przechodzić wszyscy rodzice
- rodzice chcieliby otrzymać konspekt zajęć z najważniejszymi wypisanymi radami
9. Efekty realizacji zadania
- wyposażenie uczestników zajęć w podstawowe umiejętności psychologicznego kontaktu umożliwiające pozytywne funkcjonowanie w rodzinie
- nabycie umiejętności stanowienia granic psychologicznych i praw w kontakcie z dzieckiem
- opanowanie skutecznych metod wychowawczych umożliwiających
nawiązywanie efektywnej współpracy z dzieckiem
- opanowanie konstruktywny sposobów rozwiązywania problemów
- rozpoznawanie potrzeb psychicznych i uczuć dziecka
- konstruktywne stosowanie kar i pochwał
- rozwiązywanie aktualnych problemów z dziećmi metodą bez porażek
- nabycie umiejętności zachęcających dziecko do samodzielności.
10. Wnioski
- Prowadzenie ”Szkoły dla rodziców” w formie warsztatów w Ośrodku
Psychologiczno-Pedagogicznym RAZEM w Gdyni spotkało się z dużym
zainteresowaniem uczestników, o czym świadczą wysokie oceny sposobu
prowadzenia zajęć i ich przydatności.
- Zadanie realizowane w powyższej formie umożliwiło szerokie oddziaływanie profilaktyczne nie tylko na jednostkę , ale przede wszystkim całą rodzinę.
- Rodzice byli zadowoleni zwłaszcza z formy prowadzenia zajęć tzn. metodami aktywnymi, gdyż to umożliwiało szybkie i praktyczne przyswajanie wiedzy.
- Wskazana jest dalsza edukacja rodziców, gdyż to oni mogą i formalnie mają prawo największego oddziaływania wychowawczego i prewencyjnego na swoje dzieci.
Opracowanie: Izabela Derewicz-Czupryniak