WYNIKI
POMIARU STYLÓW RADZENIA
SOBIE ZE STRESEM
przeprowadzonego w styczniu 2003
wśród nauczycieli II LO im. T. Kościuszki w Sandomierzu
W badaniu (przeprowadzonym w styczniu 2003) wzięło udział 28 osób. 82 % badanych ma styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na zadaniu (SR-Z), 11% badanych skoncentrowany na emocjach (SR-E). 7% badanych uzyskało w skali SR-Z SR-E identyczną ilość punktów, ma więc styl radzenia sobie ze stresem - mieszany, ale z tendencją do dominacji stylu skoncentrowanego na zadaniu .Osoby te w sytuacjach stresowych koncentrują się na własnych przeżyciach emocjonalnych, ale ostatecznie są one skierowane we właściwą stronę : na zadania lub planowanie rozwiązania problemu. Tym samym osiągają zamierzony cel.
Żaden z badanych nauczycieli (co istotne) nie ma stylu radzenia ze stresem skoncentrowanym na unikaniu. Stosując taką strategię nie rozwiązuje się problemu. Należy podkreślić, że styl radzenia sobie ze stresem jest to charakterystyczny dla konkretnej osoby sposób, najczęściej przez nią stosowany i powtarzany. Może on ulegać modyfikacjom wraz z nabieraniem doświadczenia bądź zmieniać się w zależności od tego, z jakim problemem człowiek ma do czynienia. Jeśli w jakimś obszarze działania czuje się kompetentny, będzie stosować skuteczne sposoby radzenia sobie, natomiast w sytuacji, w której czuje się bezradny, raczej skoncentruje się na emocjach.
Opracowanie: Teresa Skubida