![]() |
![]() |
Katalog Barbara Garyga Biologia, Artykuły Nauczanie metodą projektu - przyrodaNAUCZANIE METODĄ PROJEKTU - PRZYRODAWstępProjekt to metoda nauczania niezwykle atrakcyjna i kształcąca dla ucznia - łączy wiedzę z wielu przedmiotów, uczy twórczego myślenia podejmowania decyzji, wychodzenia z inicjatywą, korzystania z różnych źródeł informacji, selekcji tych informacji, wartościowania prezentacji i samooceny pracy. Uczenie metodą projektu powinno być stosowane na każdym etapie nauczenia, ale trudność i zakres realizowanych zadań musi być dostosowana do możliwości i wieku dziecka. Krótki przewodnik projektowania Projekt edukacyjny jest to zadanie długoterminowe, polegające na samodzielnym i dogłębnym zbadaniu przez ucznia lub grupę uczniów zjawiska związanego z życiem codziennym lub dowolną gałęzią wiedzy. Zadanie to powinno: Metoda projektu charakteryzuje się tym, że: Istnieją dwa rodzaje projektów nauczania: 1. Projekty badawcze - polegają na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań - jak albumy, eseje, prace plastyczne, wywiady, artykuły. Projekty takie obejmują materiał z wielu przedmiotów, nadają się do realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych np. 2. Projekty działania lokalnego - polegają na podjęciu działań w środowisku lokalnym. W takim przypadku efekty projektu można zaobserwować w terenie a w klasie przedstawione zostaje sprawozdanie z prac (ew. fotografie, plan). Przykłady: Etapy pracy nad projektem: I ETAP: określenie tematu projektu Przykład - projekt „Uczeń bada świat” może obejmować cykl kilkunastu mini - projektów, które odpowiadają na trudne pytania, np: „Co się mieści wewnątrz kości?”, „Czy dżdżownice są pożyteczne?”, „Dlaczego rdzewieje samochód taty?”, „Do czego uczeń wykorzystuje komputer?”, „Jak należy zachować się w szkole?”, „Dlaczego ptaki latają?”. II ETAP: przygotowanie instrukcji Instrukcja powinna zawierać: Przygotowaniem instrukcji dla uczniów w szkole podstawowej zajmuje się przeważnie nauczyciel przy aktywnym udziale zainteresowanych. III ETAP: praca nad projektem Polega na przeprowadzaniu obserwacji, wywiadów, wykonywaniu doświadczeń, ankietowaniu, analizie map i poszukiwaniach w innych źródłach wiedzy. Nauczyciel wspiera wysiłek, ale nie narzuca decyzji. IV ETAP: prezentacja projektu Jest to trudne zadanie, gdyż w ciągu kilku minut należy pokazać wyniki swojej pracy. Forma prezentacji powinna być przedyskutowana z nauczycielem i dokładnie przygotowana. Może to być: W prezentacji uczestniczą pozostali uczniowie klasy, mogą również inni uczniowie szkoły, rodzice, zaproszeni goście, media. V ETAP: ocena projektu Zasady i formy oceniania wykonania projektu 1. Oceniane bieżące podczas konsultacji z nauczycielem a) omówienie osiągniętych efektów, b) ukierunkowanie dalszej pracy, c) samoocena pracy przez poszczególnych uczniów, d) ocena współpracy w grupie przez jej członków i nauczyciela. 2. Ocena realizacji projektu dokonana: - w dniu prezentacji (wybrane jury przydziela punkty uwzględniając różnorodność materiału, sposób prezentacji) - w następnym dniu (wystawienie stopni) za aktywność, postawę twórczą, pracę dodatkową. Podsumowanie Uważam, że projekt to metoda, która doskonali typowe szkolne umiejętności (czytanie ze zrozumieniem, korzystanie z różnych źródeł informacji, liczenie), ale najważniejsze jest twórcze myślenie, odpowiedzialność, współdziałanie w grupie i planowanie pracy. Literatura: Małgorzata Mikołajczyk „Udane projekty nie tylko z matematyki”, B. Gołębniak, D. Potyrała, B. Zamorska „Uczenie metodą projektu” J. Królikowski, E. Tołwińska - Królikowska „Projekt jako metoda nauczania”
Opracowanie: Barbara Garyga Wyświetleń: 3515
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |