AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Pączka
Biologia, Scenariusze

"Właściwości istot żywych" scenariusz lekcji biologii dla klasy drugiej

- n +

"Właściwości istot żywych" scenariusz lekcji biologii dla klasy drugiej

Lekcja stanowi pierwszą jednostkę w cyklu dotyczącym budowy i funkcji życiowych organizmów. Na zajęcia te uczniowie powinni powtórzyć wiadomości o mikroskopowaniu oraz przynieść wydruki z Internetu na temat budowy komórek i roli poszczególnych organelli.

Cele lekcji

W zakresie nauczania
na poziomie wiadomości

1. Zdefiniować pojęcia: organizm, komórka, narząd, układ narządów, populacja, biocenoza, biosfera.
2. Podać przykłady różnych komórek.
na poziomie umiejętności
1. Porównać komórkę roślinną z komórką zwierzęcą, grzybów, bakterii.
2. Scharakteryzować poszczególne organella komórkowe (jądro, chloroplasty, cytoplazmę, wodniczkę, błonę k. , ścianę komórkową, mitochondrium).
3. Uzasadnić kolejność poziomów organizacji materii.
4. Wykonać na podstawie obrazu mikroskopowego schemat komórki.
5. Posłużyć się mikroskopem do obejrzenia komórek.
6. Wykonać preparat mikroskopowy.
W zakresie kompetencji
1. Efektywnie współdziałać w zespole.
2. Prawidłowo komunikować się.
3. Wykorzystać wcześniej zdobytą wiedzę w praktyce.
4. Ocenić organizację własnego uczenia się i pracę na lekcji.
5. Zadbać o prawidłowy stan powierzonego mu sprzętu i stan swojego stanowiska pracy.

Metody i formy:
  • ćwiczenia mikroskopowe
  • miniwykład
  • pokaz
  • obserwacja
  • analiza rysunków
  • praca z tekstem
  • praca indywidualna i w grupie

    Środki dydaktyczne:
  • plansze, ryciny z podręczników
  • wydruki z Internetu (wiem.onet.pl)
  • mikroskopy
  • okazy naturalne (liście trzykrotki)
  • zestawy do mikroskopowania
  • instrukcje dla każdego zespołu
  • trwałe preparaty


    Tok lekcji

    Nawiązanie do tematu
    Uczniowie:

    1. Podają wspólne cechy organizmów żywych.
    2. Wymieniają układy z jakich zbudowane jest ciało człowieka.
    3. Na przykładzie dowolnego układu podają z jakich części się on składa (narządy ).
    4. Przypominają pojęcie tkanka, komórka, organizm, populacja, biocenoza.
    5. Wymieniają różne komórki, tkanki.
    Nauczyciel:
    1. Podaje temat lekcji oraz krótko przedstawia cele operacyjne. Określa kolejne poziomy organizacji materii, wykazuje różnice między komórką, tkanką i narządem. Przypomina zasady mikroskopowania i wykonywania preparatów.

    Faza realizacyjna
    1. Podział uczniów na zespoły (2-3 osobowe) i przypomnienie zasad pracy w grupie:
  • pracuj aktywnie,
  • mów w swoim imieniu, nie przerywaj innym,
  • swoje zadania wykonuj w określonym czasie,
  • bądź życzliwy dla swoich kolegów,
    2. Uczniowie wybierają lidera grupy i strażnika czasu.
    3. Nauczyciel rozdaje instrukcje do pracy (wszystkie grupy pracują z takimi samymi instrukcjami).
    Instrukcja:

  • Obecność organellum zaznacz +, brak -

    3. Odszukaj i wskaż w swoim mikroskopie: obiektyw, okular, śrubę makro i mikrometryczną, przypomnij sobie do czego te części mikroskopu służą.
    4. Narysuj na szkiełku podstawowym malutką strzałkę, a następnie odszukaj jej mikroskopowy obraz.
    5. Rysunek spod mikroskopu przenieś do zeszytu i zapisz wnioski.
    6. Włóż pod mikroskop trwały preparat, ustaw obraz, odszukaj pojedynczą komórkę.
    7. Wykonaj rysunek w zeszycie i zaznacz wszystkie dostrzeżone organella.
    8. Wykonaj preparat z liści trzykrotki.
    9. Włóż pod mikroskop preparat, ustaw obraz, dokładnie obejrzyj pojedynczą komórkę, wykonaj schematyczny rysunek.
    10. Na rysunku zaznacz: jądro, chloroplasty, ścianę k., błonę k., cytoplazmę, wodniczkę.
    11. Wszystkie zespoły prezentują uzyskane efekty pracy grupowej: uzupełnione tabele, rysunki spod mikroskopu, opisy rysunków.

    Faza podsumowująca
    Uczniowie:
    1. Uczniowie formułują i zapisują wnioski końcowe, np. komórka jest podstawową jednostką budulcową organizmu.
    2. Porządkują swoje miejsce pracy.
    Nauczyciel:
    1. Ocenia pracę zespołów; zaangażowanie i sposób prezentacji. Udziela wskazówek do pracy grup w przyszłości.
    2. Prosi o sprawdzenie swojego stanowiska pracy.

    Refleksja ucznia
    1. Czego nauczyłeś się na dzisiejszej lekcji i jakie ma to dla Ciebie znaczenie?
    2. Jak wygląda Twoja praca w zespole?

    Refleksja nauczyciela
    1. Czy zrealizowałam założone cele?
    2. Co mnie zaskoczyło?
    3. Co należałoby zmienić?

    Opracowanie: Małgorzata Pączka

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3781


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.