Katalog Zofia Kulpińska Uroczystości, Scenariusze Kolacja wigilijna - scenariusz uroczystości wigilijnej w klasie IIIKolacja wigilijna - scenariusz uroczystości wigilijnej w klasie IIITemat zajęć: Kolacja wigilijna.Temat bloku: Poznajemy zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia w Polsce i na świecie. Cele: - Zapoznanie z dawnymi zwyczajami świątecznymi. - Kultywowanie tradycji i zwyczajów świątecznych. - Wdrażanie do dłuższych wypowiedzi wielozdaniowych. - Kształtowanie umiejętności składania życzeń. - Utrwalenie poznanych kolęd. - Kształtowanie umiejętności składania życzeń. - Wzmacnianie poczucia więzi w klasie. Cele operacyjne: - Uczeń zna zwyczaje związane z wigilią. - Rozumie znaczenie kultywowania tradycji. - Wypowiada się w postaci spójnie połączonych zdań. - Śpiewa kolędy. - Umie przygotować stroik świąteczny. - Potrafi złożyć świąteczne życzenia. Metody: pogadanka, pokaz, działalność praktyczna. Formy pracy: zbiorowa jednolita, grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: magnetofon, nagrania kolęd, instrumenty perkusyjne, keyboard, skrzypce, 30 talerzy, sztućce, białe obrusy, serwetki, świece, gałązki świerkowe, papier kolorowy, nożyczki, flakoniki, potrawy wigilijne (barszcz z uszkami, śledzie, makowce i inne ciasta), opłatki. Przebieg zajęć: 1. Opowiadanie nauczyciela o dawnych zwyczajach i wierzeniach wigilijnych. W dawnych czasach wigilia uważana była za wieczór niezwykły, pełen magii. Wierzono, że w noc wigilijną ziemia rozstępuje się, ukazując ukryte skarby, woda w studniach na krótko zamienia się w miód, a zwierzęta mówią ludzkim głosem. Doświadczyć tego mogli jedynie ludzie niewinni, szczęśliwi i odważni. Uważano, że dzień wigilijny ma wpływ na przebieg całego roku. Dlatego starano się go przeżyć w dobrym nastroju, wzajemnej życzliwości i zgodzie. Dzieci musiały być w tym dniu wyjątkowo grzeczne, aby uniknąć kar w ciągu całego roku. Aby zachować zdrowie, należało wstać wcześnie rano i obmyć nogi zimną wodą ze strumienia. Pierwsze choinki pojawiły się w Polsce dopiero 200 lat temu. Dawniej przystrajano podłaźnik. Był to rozwidlony czubek świerka lub sosny, który gospodarz wieszał nad stołem wigilijnym. Ozdabiano go orzechami, jabłkami, ozdobami z papieru i opłatków. Wiszący pod sufitem podłaźnik nie tylko przystrajał dom, ale miał również chronić od chorób, nieszczęść, przynosić dobrobyt i miłość. Kolację wigilijną rozpoczynano, gdy na niebie pojawiła się pierwsza gwiazdka. Składano sobie życzenia i dzielono się opłatkiem. Opłatek jest traktowany zawsze z wielkim szacunkiem. Piecze się go z mąki pszennej z dodatkiem wody. Dawniej opłatki były różnego koloru, białe dla ludzi, kolorowe dla zwierząt. W wigilię nie było obcych. Każdego przyjmowano jak upragnionego gościa. Wieczerza wigilijna zwykle składała się z dwunastu potraw. Po kolacji panny i kawalerowie wyciągali spod obrusa źdźbła siana. Zielone wróżyło szybki ślub, żółte, że trzeba poczekać, sczerniałe - samotność na długie lata. Później śpiewano kolędy i wyruszano na pasterkę. 2. Rozmowa z uczniami na temat zwyczajów wigilijnych w ich domach. 3. Przygotowanie do składania życzeń. Odczytanie przez uczniów wiersza T. Kubiaka " Wieczór wigilijny". Rozmowa na temat treści wiersza: - Co sprawia, że ten wieczór jest taki szczególny? - Jakich życzeń spodziewał się chłopiec? - Czego życzyła mu mama? - Jakie życzenia możemy składać innym? Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów: zdrowia dużo uśmiechu spełnienia marzeń słonecznych dni prawdziwych przyjaciół dobroci pogody ducha miłości powodzenia zgody Korzystając z zapisanych propozycji uczniowie próbują złożyć życzenia. 4. Wykonanie stroików świątecznych. Dzieci podzielone na 4 grupy przygotowują stroiki z gałązek świerkowych i świeczek. Wkładają je do flakoników, ozdabiają wykonanymi z papieru łańcuchami i gwiazdkami. 5. Przygotowanie stołu wigilijnego. Uczniowie zsuwają ławki i tworzą jeden wielki stół. Nakrywają go białymi obrusami, ustawiają stroiki, świece, nakrycia i talerze z opłatkami. 6. Kolacja wigilijna. - Odczytanie przez ucznia fragmentu Ewangelii (Łk 2,1-8) i odmówienie modlitwy. - Dzielenie się opłatkiem i składanie sobie życzeń. - Spożywanie potraw wigilijnych. Nauczyciel przynosi przygotowane wcześniej z pomocą rodziców potrawy (barszcz z uszkami, śledzie, ciasta). - Wspólne śpiewanie kolęd przy akompaniamencie keyboardu, skrzypiec i instrumentów perkusyjnych. Opracowanie: Zofia Kulpińska Wyświetleń: 2392
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |