Katalog Wojciech Ciemierzewski Różne, Artykuły "Jak rozwiązywać konflikty?"Jak rozwiązywać konflikty?Konflikt to:1. ZDERZENIE. 2. SYTUACJA SPRZECZNOŚCI, w której uczestnicy próbują narzucić sobie nawzajem swoją wolę. 3. Spór kilku ludzi lub grup na tle konieczności DZIELENIA SIĘ: lub faktu różnienia się: Przy rozwiązywaniu konfliktów można w danym zakładzie pracy wypracować wiele procedur, pożądane jest, aby efektem konfliktu nie była definitywna porażka jednej ze stron. Metoda rozwiązywania konfliktu jest optymalna, jeśli w wyniku jej stosowania mamy "dwóch zwycięzców". Moim zdaniem najważniejszą procedurą rozwiązywania problemów w zakładzie pracy są negocjacje (dwustronny proces komunikowania się, którego celem jest osiągnięcie porozumienia, gdy niektóre przynajmniej interesy zaangażowanych stron są konfliktowe). Prowadząc negocjacje mamy do wyboru: Istnieje jednak trzeci sposób negocjowania, gdzie negocjatorzy odwołują się do meritum sprawy (nie jest to przetarg co kto zrobi lub nie zrobi). To metoda: twarda - wobec problemu, miękka - wobec ludzi. Jest ona oparta na uczciwych zasadach, pokazuje jak uzyskać to, co się należy i jednocześnie być porządnym człowiekiem. Stąd sprowadzamy metodę tę do czterech kluczowych punktów. Każdy z nich dotyczy jednego z podstawowych elementów negocjacji i zawiera radę jak postępować. Ludzie: Oddziel ludzi od problemu. Interesy: Skoncentruj się na interesach, a nie stanowiskach. Możliwości rozwiązań: Opracuj wiele różnych możliwości, zanim podejmiesz decyzję. Kryteria: Domagaj się aby wynik rozmów był oparty na obiektywnych kryteriach. Przystępując do negocjacji należy wiedzieć: 1. W negocjacjach mamy do czynienia nie tylko z interesami sprzecznymi. 2. Negocjacje to trudny i skomplikowany proces podejmowania (wspólnej) decyzji, w którym każdy z uczestników - niezależnie czy są rozmowy dwu, czy wielostronne stara się doprowadzić do tego, aby strony podjęły taką decyzję, która umożliwi realizację także jego interesów. 3. W negocjacjach konflikt traktowany jest jako dany, zaś strony koncentrować się powinny nie na przeszłości (co i kto kiedyś zrobił) lecz na przyszłości - na tym, jakie będą skutki podjętych decyzji. Gdy negocjacje z różnych przyczyn (eskalacja konfliktu, wzajemna niechęć) nie prowadzą do porozumienia, można zwrócić się do mediatora. Mediator powinien być osobą niezależną, bezstronną i darzoną zaufaniem. Jego zadaniem jest stworzenie sytuacji sprzyjającej i pomoc stronom w rozwiązywaniu konfliktu. Mediator ma zadbać, by obie strony sporu postrzegały go jako życzliwego i obiektywnego pomocnika. Nie może być zatem sędzią ani prokuratorem, nie może pozwolić przeciągnąć się na żadną ze stron. Powinien zawrzeć jasny i precyzyjny kontrakt i na niego się powoływać. Mediator jest za rozwiązaniem problemu, ale nie za jakimś konkretnym rozwiązaniem. Wybór rozwiązania należy do stron konfliktu.
Opracowanie: mgr Maria Urbańska Wyświetleń: 1254
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |