![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Suchan Przyroda, Scenariusze Łańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowejŁańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowejCele lekcji:Wiadomości: Uczeń: mowych; Umiejętności: Uczeń: Postawy: Uczeń: Metody: praca z materiałem źródłowym, pogadanka, pokaz, gra dydaktyczna. Środki dydaktyczne: słowniki biologiczne, atlasy roślin i zwierząt, przewodnik "Las", foliogram "Łańcuchy pokarmowe w lesie", kserokopie materiałów dla uczniów, kartoniki z nazwami organizmów leśnych. Tok zajęć: I. Faza wprowadzająca: Przypomnienie wiadomości. Nauczyciel zadaje pytania: 1) Jakie warstwy roślinności wyróżniamy w lesie? 2) Jakie rośliny i zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach lasu? Następnie rozdaje kserokopie materiałów źródłowych. II. Faza realizacyjna: Krótka pogadanka na temat zależności pokarmowych organizmów leśnych. Nauczyciel uświadamia uczniom, że zwierzęta i rośliny leśne są od siebie zależne. Tworzą one łańcuchy pokarmowe. Pierwszym ogniwem łańcucha jest producent, czyli roślina zielona, ponieważ może ona sama produkować pokarm. Następnymi ogniwami łańcucha są zwierzęta leśne, czyli konsumenci. Uczniowie uzupełniają materiały rozdane wcześniej przez nauczyciela. MATERIAŁ DLA UCZNIA: 1. Korzystając ze słownika biologicznego napisz definicję: a. producenci - b. konsumenci - c. reducenci - Korzystając z tabeli "Wybrane gatunki konsumentów oraz pokarm jakim się żywią" , atlasów i przewodników, ułóż i przedstaw graficznie 3 dowolne łańcuchy pokarmowe. Strzałka między organizmami oznacza "jest zjadany przez". a) ................. => ............... => ................ b) ................. => ............... => ................ c) ................. => ................ => ................. III. Faza podsumowująca: Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każdej grupie rozdaje kartoniki z nazwami roślin i zwierząt leśnych oraz sznurek. Uczniowie w każdej grupie tworzą dowolny łańcuch pokarmowy (3-4 ogniwa) połączony sznurkiem. Wygrywa grupa, która najszybciej utworzy prawidłowy łańcuch pokarmowy. Następnie uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czy tworząc łańcuchy pokarmowe można było wykorzystać kilka razy ten sam organizm ? (odpowiedzi są z reguły pozytywne). Uczniowie starają się utworzyć sieć zależności pokarmowych, wykorzystując sznurek do wzajemnych "powiązań". Materiał dla nauczyciela: producenci - rośliny wytwarzające związki organiczne w procesie fotosyntezy. Pierwsze ogniwo każdego łańcucha pokarmowego. konsumenci - zwierzęta żywiące się gotowymi związkami organicznymi. reducenci - organizmy cudzożywne, rozkładające obumarłe szczątki roślin i zwierząt. Należą do nich bakterie i grzyby. 2) Tabela: Przykłady łańcuchów pokarmowych: Opracowanie: mgr Elżbieta Suchan Wyświetleń: 37833
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |