Katalog

Ewa Gorzkowska
Różne, Artykuły

"Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym" - materiał na spotkanie z rodzicami

- n +

"Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym" - materiał na spotkanie z rodzicami

Dzieci, których Rodzice troszczą się od najwcześniejszych lat ich życia o zapewnienie im jak najlepszych warunków, o zaspakajanie ich potrzeb, o wszechstronny, prawidłowy rozwój psychofizyczny, których Rodzice interesują się postępami w nauce od pierwszych dni ich pobytu w szkole, współpracują z nauczycielami, stwarzają w domu atmosferę i warunki sprzyjające osiągnięciom w nauce - dzieci te najczęściej uczą się dobrze i nie mają większych trudności. Drobne niepowodzenia, jakie muszą spotkać, co pewien czas niemal każdego ucznia na przestrzeni długiego okresu kształcenia, są w porę dostrzegane i usuwane.

Niekiedy jednak ojciec i matka zajęci pracą zawodową, obarczeni licznymi obowiązkami rodzinnymi i społecznymi poświęcają swemu dziecku zbyt mało czasu i uwagi. Oczywiście nie dzieje się to ze złej woli. Czasem jednak nawał różnych zajęć i spraw uniemożliwia roztoczenie wnikliwej opieki nad dzieckiem. Czasem wydaje się Rodzicom, ze dziecko nie wymaga tak drobiazgowej troski, jest bowiem zdolne, samodzielne, zaradne, nie sprawia kłopotów. A potem nagle i nieoczekiwanie dziecko otrzymuje jedną czy drugą ocenę niedostateczną, zaczyna przynosić w dzienniczku uwagi na temat swego złego zachowania . I oto okazuje się, że dziecko ma trudności, ze już doznało niepowodzeń, ze jest zniechęcone do nauki i szkoły. Proces ten w rzeczywistości nigdy nie zachodzi nieoczekiwanie, lecz z wolna i stopniowo, a tylko bardziej jaskrawe jego efekty ujawniają się znienacka

Co powinni uczynić Rodzice w takiej sytuacji? Jak zapobiec dalszym niepowodzeniom? Jak powstrzymać, zlikwidować kłopoty już istniejące?

Po pierwsze zastanowić się nad rodzajem, charakterem trudności dziecka. Na czym one polegają ? Czy obejmują wszystkie przedmioty, czy też niektóre, a może tylko jeden? Konieczne jest ustalenie rozmiarów, ich rodzaju, bo mogą być bardzo różne. Czy są to trudności w zakresie języka polskiego, czy matematyki, a może przyrody czy muzyki? Ustalenie rozmiarów i rodzaju trudności pozwala z kolei na zastanowienie się nad przyczynami, które je spowodowały.

Czesław Kupisiewicz w swojej książce "Niepowodzenia dydaktyczne" dzieli przyczyny niepowodzeń szkolnych na:
  • ekonomiczno - społeczne
  • pedagogiczne
  • biopsychiczne

    Mogą one, zatem wiązać się z:
  • pogorszeniem stanu zdrowia dziecka (choroba i spowodowana nią absencja)
  • niesystematyczną pracą dziecka
  • wadliwą organizacją i techniką uczenia się (niekorzystne warunki wewnętrzne do nauki)
  • zmianą dotychczasowych warunków życia dziecka
  • pogorszeniem się atmosfery rodzinnej
  • konfliktami między rodzicami
  • chorobą lub śmiercią jednego z członków rodziny
  • zmianą w składzie lub strukturze rodziny (np. przyjście na świat brata lub siostry, które pociąga za sobą zmianę pozycji dziecka w rodzinie. Czuje się ono wówczas mniej kochane, mniej potrzebne, przestaje mu zależeć na osiągnięciach, może też być nadmiernie obciążone obowiązkami.)
  • słabszymi niż przeciętne uzdolnieniami dziecka
  • nierównomiernym, dysharmonijnym rozwojem dziecka
  • pozaintelektualnymi właściwościami dziecka ( niedojrzałość emocjonalna,brak wiary we własne siły, nieśmiałość, nadpobudliwość psychoruchowa, niedojrzałość społeczna, niedostateczny rozwój poczucia odpowiedzialności i obowiązku)
  • innymi przejściowymi trudnościami w nauce.

    Zależnie od rozmiarów, przebiegu i przyczyn niepowodzeń szkolnych powinniśmy zastosować następujące środki zaradcze:
  • poprawa warunków materialnych
  • zapewnienie spokojnej, pozytywnej atmosfery
  • dostosowanie wymagań do możliwości ucznia
  • okazywanie dziecku większego zainteresowania
  • zwracanie większej uwagi na zdrowie dziecka i jego tryb życia
  • udzielanie mu systematycznej pomocy
  • zorganizowanie pomocy specjalistycznej (pedagog, psycholog, lekarz)

    Porady i skutecznej pomocy mogą udzielić Rodzicom obok nauczycieli, poradnie wychowawczo - zawodowe. Skupiają one specjalistów ; psychologów, pedagogów, lekarzy, którzy poddają dziecko wszechstronnym badaniom, rozpoznają przyczyny napotykanych przez nie trudności, udzielają wskazówek na temat dalszej pracy wychowawczej z dzieckiem, a w niektórych wypadkach zapewniają bezpośrednią pomoc prowadząc na przykład ćwiczenia logopedyczne( dla dzieci z wadami wymowy) oraz zajęcia reedukacyjne dla dzieci dyslektycznych ( mających specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania) oraz dla dzieci dysgraficznych ( mających specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności pisania i ortografii).Do poradni kierują dzieci nauczyciele. Rodzice mogą też zgłosić się z własnej inicjatywy, jeżeli zauważą, że dzieci ich mają trudności w nauce lub też sprawiają kłopoty swoim zachowaniem, jeżeli przejawy zachowania dziecka, przebieg jego rozwoju psychofizycznego budzi jakikolwiek niepokój.

    Bardzo często Rodzice zwlekają z pójściem do poradni. Uważają bowiem,że z jej pomocy powinny korzystać dzieci, których zachowanie w jaskrawy sposób odbiega od utartych przekonań o tym, jakie powinno być dziecko w danym wieku czy w danym okresie rozwoju.

    Na uwagę zasługuje fakt, że często pierwsze trudności i niepowodzenia pojawiają się u dziecka w klasie IV. Ich przyczyną jest:
  • zmiana wychowawcy
  • zmiana nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów
  • większa ilość nauczycieli
  • zmiana wymagań
  • brak poczucia pewności siebie
  • poczucie zagrożenia ze strony starszych kolegów
  • pierwsze stopnie, zamiast oceny opisowej
  • oceny niższe niż oczekiwania
  • zajęcia w różnych klasopracowniach

    Dlatego jak już nadmieniłam ważna jest współpraca nauczyciela z Rodzicami i Rodziców ze szkołą oraz częstsze kontakty tak by nie było rozbieżności między dwoma podstawowymi środowiskami, które oddziałują na dzieci najdłużej, których wpływ jest najsilniejszy i odpowiedzialność za wychowanie dziecka jest największa.


    Literatura:
    Czesław Kupisiewicz - "Niepowodzenia dydaktyczne".

    Opracowanie: mgr Ewa Gorzkowska

  • Wyświetleń: 902


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.