![]() |
![]() |
Katalog Ewa Gorzkowska Różne, Artykuły "Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym" - materiał na spotkanie z rodzicami"Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym" - materiał na spotkanie z rodzicamiDzieci, których Rodzice troszczą się od najwcześniejszych lat ich życia o zapewnienie im jak najlepszych warunków, o zaspakajanie ich potrzeb, o wszechstronny, prawidłowy rozwój psychofizyczny, których Rodzice interesują się postępami w nauce od pierwszych dni ich pobytu w szkole, współpracują z nauczycielami, stwarzają w domu atmosferę i warunki sprzyjające osiągnięciom w nauce - dzieci te najczęściej uczą się dobrze i nie mają większych trudności. Drobne niepowodzenia, jakie muszą spotkać, co pewien czas niemal każdego ucznia na przestrzeni długiego okresu kształcenia, są w porę dostrzegane i usuwane.Niekiedy jednak ojciec i matka zajęci pracą zawodową, obarczeni licznymi obowiązkami rodzinnymi i społecznymi poświęcają swemu dziecku zbyt mało czasu i uwagi. Oczywiście nie dzieje się to ze złej woli. Czasem jednak nawał różnych zajęć i spraw uniemożliwia roztoczenie wnikliwej opieki nad dzieckiem. Czasem wydaje się Rodzicom, ze dziecko nie wymaga tak drobiazgowej troski, jest bowiem zdolne, samodzielne, zaradne, nie sprawia kłopotów. A potem nagle i nieoczekiwanie dziecko otrzymuje jedną czy drugą ocenę niedostateczną, zaczyna przynosić w dzienniczku uwagi na temat swego złego zachowania . I oto okazuje się, że dziecko ma trudności, ze już doznało niepowodzeń, ze jest zniechęcone do nauki i szkoły. Proces ten w rzeczywistości nigdy nie zachodzi nieoczekiwanie, lecz z wolna i stopniowo, a tylko bardziej jaskrawe jego efekty ujawniają się znienacka Co powinni uczynić Rodzice w takiej sytuacji? Jak zapobiec dalszym niepowodzeniom? Jak powstrzymać, zlikwidować kłopoty już istniejące? Po pierwsze zastanowić się nad rodzajem, charakterem trudności dziecka. Na czym one polegają ? Czy obejmują wszystkie przedmioty, czy też niektóre, a może tylko jeden? Konieczne jest ustalenie rozmiarów, ich rodzaju, bo mogą być bardzo różne. Czy są to trudności w zakresie języka polskiego, czy matematyki, a może przyrody czy muzyki? Ustalenie rozmiarów i rodzaju trudności pozwala z kolei na zastanowienie się nad przyczynami, które je spowodowały. Czesław Kupisiewicz w swojej książce "Niepowodzenia dydaktyczne" dzieli przyczyny niepowodzeń szkolnych na: Mogą one, zatem wiązać się z: Zależnie od rozmiarów, przebiegu i przyczyn niepowodzeń szkolnych powinniśmy zastosować następujące środki zaradcze: Porady i skutecznej pomocy mogą udzielić Rodzicom obok nauczycieli, poradnie wychowawczo - zawodowe. Skupiają one specjalistów ; psychologów, pedagogów, lekarzy, którzy poddają dziecko wszechstronnym badaniom, rozpoznają przyczyny napotykanych przez nie trudności, udzielają wskazówek na temat dalszej pracy wychowawczej z dzieckiem, a w niektórych wypadkach zapewniają bezpośrednią pomoc prowadząc na przykład ćwiczenia logopedyczne( dla dzieci z wadami wymowy) oraz zajęcia reedukacyjne dla dzieci dyslektycznych ( mających specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania) oraz dla dzieci dysgraficznych ( mających specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności pisania i ortografii).Do poradni kierują dzieci nauczyciele. Rodzice mogą też zgłosić się z własnej inicjatywy, jeżeli zauważą, że dzieci ich mają trudności w nauce lub też sprawiają kłopoty swoim zachowaniem, jeżeli przejawy zachowania dziecka, przebieg jego rozwoju psychofizycznego budzi jakikolwiek niepokój. Bardzo często Rodzice zwlekają z pójściem do poradni. Uważają bowiem,że z jej pomocy powinny korzystać dzieci, których zachowanie w jaskrawy sposób odbiega od utartych przekonań o tym, jakie powinno być dziecko w danym wieku czy w danym okresie rozwoju. Na uwagę zasługuje fakt, że często pierwsze trudności i niepowodzenia pojawiają się u dziecka w klasie IV. Ich przyczyną jest: Dlatego jak już nadmieniłam ważna jest współpraca nauczyciela z Rodzicami i Rodziców ze szkołą oraz częstsze kontakty tak by nie było rozbieżności między dwoma podstawowymi środowiskami, które oddziałują na dzieci najdłużej, których wpływ jest najsilniejszy i odpowiedzialność za wychowanie dziecka jest największa. Literatura: Czesław Kupisiewicz - "Niepowodzenia dydaktyczne". Opracowanie: mgr Ewa Gorzkowska Wyświetleń: 902
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |