Katalog Anna Dwórznik Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?" - scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjumScenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjumTemat: Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?I. Cele lekcji: Po zajęciach uczeń powinien: Zapamiętać (znać) - nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej - nazwy państw kandydujących do Unii Europejskiej - przyczyny integracji gospodarczej Europy - drogę Polski do Unii Europejskiej Rozumieć: - korzyści i zagrożenia płynące z uczestnictwa w Unii Europejskiej - znaczenie pojęć: euroentuzjasta, eurosceptyk - znaczenie wyniku referendum Polaków Potrafi: - gromadzić i korzystać z różnych źródeł informacji - współpracować w grupie - dyskutować i przekonywać do własnego zdania - prezentować swoje stanowisko II. Metody: - drama - dyskusja - praca z materiałem źródłowym III. Formy pracy: - praca w grupach IV. Środki dydaktyczne: - plansze: historia UE, droga Polski do UE, korzyści i zagrożenia - wynikające z przystąpienia Polski do UE - materiały dotyczące UE wydrukowane z internetu - mapa państw członkowskich i kandydujących do UE V. Ścieżki edukacyjne: edukacja europejska VI. Literatura: Dla nauczycieli: - Zbigniew Czachór, Katarzyna Walczykowska "Unia Europejska" Warszawa 1999 - Edukacja europejska w szkole. Czasopismo dla nauczycieli. Dla uczniów: - Alicja Nehring "Unia Europejska krok po kroku". Warszawa 2003 - Informacja Europejska "Unia bez tajemnic". Przebieg lekcji A. Faza wstępna 1. Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności. 2. Wstępne wprowadzenie do tematu: Unia Europejska jest nowym typem związku między państwami. Do jej najważniejszych celów zalicza się zapewnienie bezpieczeństwa, postępu gospodarczego i społecznego. Unia respektuje tożsamość narodową państw członkowskich, ich historię, kulturę i tradycję. Ma wielu zwolenników, którzy widzą wielką szansę dla swojego państwa, ale ma również przeciwników, którzy widzą zagrożenia. W trakcie lekcji spróbujemy rozstrzygnąć, czy warto przystąpić do Unii Europejskiej. 3. Podział klasy na trzy grupy: grupa I - euroentuzjaści grupa II - eurosceptycy grupa III - zaproszeni goście ( uczniowie klasy III) z krajów europejskich: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Włoch. B. Faza realizacyjna 1. Wymienienie i pokazanie na mapie Europy państw członkowskich i kandydujących do UE. 2. Wybrany uczeń przypomni historię UE oraz drogę Polski do UE za pomocą wcześniej przygotowanych plansz. 3. Prezentacja grupy gości z krajów europejskich: - uczeń pełniący rolę gospodarza spotkania informuje, że zaproszeni goście pragną sami się przedstawić, jednak prezentacja odbędzie się w formie zagadki "W jaki sposób witają się ze sobą ludzie w krajach europejskich?" Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, z jakiego kraju Przybył zaproszony gość. NIEMCY Bawaria - kraina bogata w lasy, góry i zamki. Na powitanie usłyszymy słowa "Guten Tag", którymi witacie się z zachodnimi sąsiadami. WIELKA BRYTANIA Najbardziej charakterystycznym obiektem w moim mieście jest Big Ben. Witamy się mówiąc "Hallo" i podajemy prawe dłonie. O piątej po południu pijemy filiżankę herbaty. HISZPANIA Słońce, plaże, ocean i góry - możecie to u nas podziwiać. Wszyscy witają się słowami "Buenos dias" oraz całują w oba policzki trzymając ręce na ramionach partnera. FRANCJA Lubię spacerować po Ogrodach Wersalskich. Wszystkim spotkanym mówię "Bon jour", a młodym "Salut". Później podajemy sobie dłonie i całujemy w oba policzki. WŁOCHY Przyjechałem z miasta, do którego (wg. powiedzenia) prowadzą wszystkie drogi. Pozdrawiamy się mówiąc "Bon giorno" oraz ujmujemy dłoń partnera między swoje dłonie. Po prezentacji zaproszeni goście stawiają tabliczki z nazwami państw. 4. Praca w grupach: - dwie grupy: euroentuzjaści i eurosceptycy wypisują na planszach papieru korzyści i zagrożenia związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej - liderzy grup prezentują prace np. 5. Dyskusja między grupą euroentuzjastów, eurosceptyków i zaproszonymi gośćmi, wzajemne przekonywanie i prezentowa - nie swoich stanowisk. 6. Przeprowadzenie głosowania "Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?" - głosują wszyscy uczniowie przypinając na tablicy kartki w dwóch kolorach: TAK - kartka niebieska NIE - kartka czerwona 7. Ogłoszenie wyników głosowania. C. Faza podsumowująca Nauczyciel kieruje pytania do klasy, odpowiadają ochotnicy: - Jakie państwa europejskie są członkami UE? - Które z państw europejskich kandydują do UE? _ Jakie znaczenie będzie miało przeprowadzone referendum w Polsce? _ Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej? Opracowanie: mgr Anna Dwórznik Wyświetleń: 2253
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |