Katalog Danuta Barełkowska Edukacja regionalna, Artykuły Metoda projektu a edukacja regionalnaMetoda projektu a edukacja regionalnaWspółcześnie w okresie ekspansji kultury masowej wzrasta zainteresowanie problematyką regionalną. Zadaniami nauczycieli staje się takie kierowanie procesem dydaktyczno-wychowawczym, aby rozbudzać u uczniów poczucie własnej tożsamości narodowej. Kierując się tym przekonaniem opracowałam program edukacji regionalnej dla klas I-III.Założeniem tego programu jest wzbogacanie doświadczeń uczniów o wiedzę o otaczającej je rzeczywistości, kształtowanie postawy patriotyzmu lokalnego i przywiązania do swej małej ojczyzny. Przystępując do realizacji programu szukałam odpowiedzi na pytanie jak najlepiej zintegrować treści edukacji regionalnej z treściami edukacji polonistycznej, społeczno-przyrodniczej, estetycznej czy matematycznej, a zarazem jak w sposób ciekawy i aktywny wdrożyć uczniów do poznania i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu. Wybrałam metodę projektu. Istota projektu jako metody nauczania polega na tym, iż uczniowie realizują określone zadania, które są znacznie obszerniejsze niż tradycyjne zadania realizowane w klasie czy w domu i na ogół w dłuższym czasie. Praca nad projektem obejmuje następujące etapy: 1. Określenie tematu projektu. Temat może być jeden dla wszystkich grup lub rzadziej indywidualny dla wszystkich uczniów. Powinien być bliski dzieciom, atrakcyjny, a jednocześnie dający możliwość własnej inicjatywy np. - Jak można ciekawie spędzić czas w moim mieście? - Na mojej ulicy. - Na Starym rynku w Poznaniu. - Kiedy dziadkowie byli mali. 2. Przygotowanie instrukcji. Instrukcja może przybierać różne formy, zawsze jednak powinna zawierać: - temat projektu oraz jego cele - zadania, które uczniowie mają wykonać, aby osiągnąć cele - źródła, do których należy sięgnąć przy zbieraniu informacji - termin i sposób prezentacji. 3. Praca nad projektem. Uczniowie wykonują opracowane w instrukcji zadania. 4. Prezentacja projektu Może przyjmować formę: - wystawy, miniwykładu, inscenizacji, odczytu, pracy pisemnej, makiety. 5. Ocena projektu. Ocenianie powinno wskazywać uczniowi co zostało zrobione dobrze a co należy usprawnić. Bardzo ważna jest też samoocena, gdyż podnosi poziom zaangażowania i dostarcza bodźca do maksymalnego wysiłku. Projekt może być z powodzeniem stosowany zarówno w trakcie zajęć szkolnych, jak i pracy domowej: Istotą projektów realizowanych w szkole jest wspólne planowanie działania, dobieranie metod i środków służących do realizacji oraz ocenianie wspólnie wypracowanych efektów. Odwoływanie się do pracy grupowej w czasie działań prowadzonych metodą projektów wpływa korzystnie na budowanie zespołu klasowego oraz daje dzieciom możliwość wzajemnego uczenia. Projekty realizowane indywidualnie w domu wymagają od nauczyciela doboru odpowiedniego tematu, który będzie możliwy do realizacji przez wszystkich uczniów. Do pracy nad projektem można włączyć także rodziców, którzy będą wspierać swoje dziecko pomogą w planowaniu czynności i dopilnują realizacji projektu. Taka współpraca w ramach edukacji regionalnej umożliwia zarówno dzieciom jak i rodzicom zdobywanie i pogłębienie wiedzy o regionie oraz podejmowanie działań na rzecz swojej miejscowości czy regionu. Niżej prezentuję założenia projektu indywidualnego realizowanego we współpracy z rodzicami. INSTRUKACJA PROJEKTU I. Temat: Jak można ciekawie spędzić czas w Poznaniu? II. Cele: - Rozbudzanie zainteresowania swoim miastem ze szczególnym uwzględnieniem walorów kulturowych, rekreacyjnych i turystycznych; - Kształtowanie poczucia więzi z miejscem, w którym się mieszka; - Kształtowanie umiejętności zdobywania wiedzy - Nabywanie umiejętności dobrej organizacji pracy indywidualnej. III. Zadania dla uczniów. 1. Wybierz miejsce na terenie Poznania, które chciałbyś zaprezentować (zareklamować), jako takie, w którym można ciekawie spędzić czas. 2. Poszukaj informacji na temat wybranego miejsca. 3. Odwiedź wraz z rodzicami to miejsce. Zbierz materiały do prezentacji (zdjęcia, rysunki, notatki) IV. Źródła, z których możesz korzystać: - książki, broszury, albumy, encyklopedie znajdujące się w szkolnej bibliotece - artykuły z czasopism i dzienników poznańskich W razie wątpliwości zwróć się z pytaniem do rodziców lub nauczyciela. V. Sposób prezentacji. Zebrane materiały umieść na kartkach formatu A 4. VI. Termin prezentacji 5 listopada 2001 roku zaprezentuj swoją pracę w klasie. Realizacja powyższego projektu jak i wcześniej wspomnianych pozwoliła u moich uczniów: - rozbudzić zainteresowania regionem, - rozbudzić poczucie przynależności do środowiska lokalnego i regionu, - kształtować poczucie więzi z miejscem, w którym się mieszka, - rozwinąć umiejętność twórczego rozwiązywania problemów, - kształcić umiejętność zdobywania wiedzy, - rozwinąć umiejętność działania w rekreacjach szkolnych i pozaszkolnych, - nabyć umiejętność organizacji pracy indywidualnej i grupowej, - wyzwolić poczucie odpowiedzialności za swoje działania, - wdrożyć do samodzielności i systematyczności i samooceny. Literatura J. Królikowski "Projekt edukacyjny", Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000. K. Rau, E. Ziętkiewicz "Jak aktywizować uczniów", Poznań 2000.
Opracowanie: Danuta Barełkowska Wyświetleń: 1761
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |