Katalog

Grażyna Janicka
Język polski, Scenariusze

"Czy znasz baśnie Andersena?" - scenariusz konkursu czytelniczego dla klas II-IV

- n +

"Czy znasz baśnie Andersena?" - scenariusz konkursu czytelniczego dla klas II-IV

Młodszy wiek szkolny jest związany ze światem bajek, baśni i legend. Dzieci chętnie czytają baśnie, odgrywają role bajkowych bohaterów. Zainteresowania te wykorzystuję w mojej pracy nauczyciela bibliotekarza. Sprawdzoną metodą na popularyzację wartościowej literatury jest organizowanie konkursów czytelniczych, dotyczących twórczości wybranego pisarza lub zbliżonego tematu. Dla najmłodszych czytelników są to tematy związane z baśnią. Razem z koleżanką -nauczycielką kształcenia zintegrowanego postanowiłyśmy zainteresować dzieci w naszej szkole twórczością H.Ch.Andersena.

Cele edukacyjno-wychowawcze konkursu:
- rozbudzanie zainteresowania wartościową literaturą dziecięcą;
- poznanie najważniejszych faktów z życia H. Ch. Andersena;
- sprawdzenie znajomości wybranych baśni;
- kształcenie umiejętności szybkiego kojarzenia i sprawnego udzielania odpowiedzi;
- kształcenie umiejętności współdziałania w zespole;
- integrowanie zespołu uczniowskiego;
- uczenie zdrowej rywalizacji międzyklasowej.

Organizacja konkursu:
Na miesiąc przed terminem konkursu wywiesiłam plakat informujący o zasadach i terminie konkursu. Do udziału w konkursie zaprosiłam dzieci z kl. II -IV. Na plakacie wypisałam tytuły baśni, których znajomość była warunkiem przystąpienia do konkursu. Zaproponowałam następujące baśnie Andersena: "Calineczka" ,"Królowa Śniegu", "Słowik", " Świniopas", "Dziewczynka z zapałkami", "Brzydkie kaczątko", "Księżniczka na ziarnku grochu". Dzieci z poszczególnych klas tworzyły drużyny 3-4 osobowe i odpowiadały na pytania drużynowo .

We współpracy z koleżanką- nauczycielką kształcenia zintegrowanego przygotowałam następujące konkurencje:
- trzy rundy pytań,
- ułożenie puzzli (dzieci układają pocięty na części obrazek, który jest ilustracją do wybranej baśni i podają tytuł baśni)
- skojarzenia, polegające na połączeniu przedmiotu z tytułem baśni np. zapałki - "Dziewczynka z zapałkami," klatka dla ptaków - "Słowik", sanki - "Królowa Śniegu",
- zgaduj - zgadula, polegająca na odgadnięciu tytułu utworu po przeczytanym krótkim fragmencie,
- rebusy - każda drużyna losuje rebus, rozwiązaniem jest tytuł baśni,
- gra zręcznościowa - rzut "śnieżkami" (piłeczkami) do celu,
- ułożenie hasła z "kawałków lodu" (pocięty biały karton). Zadanie to było zróżnicowane, dzieci z klas II-III ułożyły z rozsypanych sylab tytuły baśni - "KRÓ-LO-WA ŚNIE-GU", "BRZYD-KIE KA CZĄ TKO". Uczniowie z klas IV odgadli dłuższe hasło: "W ZA-CZA-RO-WA-NYM ŚWIE-CIE BA-ŚNI AN-DER-SE-NA".


PYTANIA KONKURSOWE, STANOWIĄCE PIERWSZĄ KONKURENCJĘ.
1. W jakim kraju urodził się Andersen? (Dania)
2. Z jakiego kwiatu narodziła się Calineczka? (tulipan)
3. Kto porwał Calineczkę z domu? (ropucha)
4. U kogo Calineczka spędziła zimę? (u myszki)
5. Wymień kandydatów na męża dla Calineczki. (żaba, chrabąszcz, kret )
6. Kogo uratowała od śmierci Calineczka? (jaskółkę)
7. Za kogo Calineczka wyszła za mąż? (za kwiatowego duszka)
8. Co otrzymała Calineczka w prezencie ślubnym? (skrzydła muchy)
9. Jaki dar przesłał książę pięknej księżniczce w baśni "Świniopas"? (różę i słowika)
10. Jaką służbę wykonywał książę na dworze cesarza w baśni "Świniopas"? (pasł świnie)
11. Jaką cenę wyznaczył Świniopas za garnek z melodią " Ach kochany Augustynie wszystko minie, minie ,minie"? (10 pocałunków księżniczki)
12. Jakie właściwości miało czarodziejskie lustro z baśni "Królowa Śniegu"? (rzeczy dobre rozmazywały się, rozpływały, a brzydkie stawały się jeszcze bardziej brzydsze.)
13. Jak mieli na imię bohaterowie baśni "Królowa Śniegu"? (Kay i Gerda)
14. Kto porwał Kaya z miasteczka? (Królowa Śniegu)
15. Jakie ptaki pomogły Gerdzie w poszukiwaniu Kaya? (wrony )
16. Kto uratował Gerdę przed rozbójnikami? (mała rozbójniczka)
17. Jakie słowo układał Kay z kawałków lodu (WIECZNOŚĆ)
18. Przez ile materacy i pierzyn księżniczka poczuła ziarenko grochu? (20)
19. Co zobaczyła dziewczynka z zapałkami, kiedy zapaliła pierwszą zapałkę? (ciepły , żelazny piec, przy którym przyjemnie się grzała )
20. Co ujrzała dziewczynka z zapałkami ,gdy zapaliła drugą zapałkę? (wnętrze pokoju z nakrytym stołem, na którym na półmisku dymiła pieczona gęś)
21. Co zobaczyła dziewczynka z zapałkami, gdy zapaliła wszystkie zapałki? (swoją babcię )
22. Jaki ptak wyrósł z brzydkiego kaczątka? (łabędź )
23. W jakiej rodzinie przyszło na świat brzydkie kaczątko? (w kaczej rodzinie )
24. W jakim kraju rozgrywają się wydarzenia w baśni "Słowik? (w Chinach )
25. Kto z dworzan cesarza wiedział, gdzie mieszka słowik? (mała pomywaczka)
26. Co pewnego dnia otrzymał cesarz Chin od cesarz Japonii?(sztucznego słowika)
27. Kto uratował cesarza Chin przed śmiercią? (prawdziwy słowik )

Konkurs kończyła ostatnia konkurencja - PREZENTACJA PRZEBRANYCH POSTACI. Każdy przebrany uczeń wychodził na środek sali i przedstawiał się, a jury oceniało pomysłowość przebrania. Dzieci wspaniale przygotowały ten punkt konkursu, były następujące baśniowe postacie: cesarz Chin, dziewczynka z zapałkami , myszka, Calineczka, Królowa Śniegu, mała rozbójniczka.

Konkurs kończyło podsumowanie punktów i wręczenie pamiątkowych dyplomów i upominków dla wszystkich zawodników. Impreza czytelnicza miała miejsce w świetlicy szkolnej, której wystrój przypominał baśniową scenerię, wprowadzającą zarówno zawodników, jak i widzów w odpowiedni nastrój. Mimo, że przygotowania trwały wiele dni i wymagały zaangażowania kilku osób, to jednak sądzę, że trud ten się opłacał. Uważam, że tego typu konkursy, czy imprezy szkolne są nie tylko dobrą zabawą, ale przede wszystkim ogromnym przeżyciem osobistym dla każdego uczestnika. Aktywizują wszystkie dzieci i dostarczają wrażeń, które na długo pozostają w ich pamięci.

Opracowanie: Grażyna Janicka
Zespół Szkół w Występie

Wyświetleń: 18535


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.