![]() |
![]() |
Katalog Renata Agnieszka Jędraszczyk Edukacja czytelnicza, Scenariusze Biblioteka szkolna, jej zbiory i warsztat informacyjny - scenariusz lekcji z wykorzystaniem programu obsługi bibliotek MOL 2000+ w klasie I ponadgimnazjalnejScenariusz lekcji z wykorzystaniem programu obsługi biblioteki szkolnej - MOLKlasa: I ponadgimnazjalnaPrzedmiot: Edukacja czytelnicza i medialna Temat: Biblioteka szkolna, jej zbiory i warsztat informacyjny. I. Cele: a) ogólne: zapoznanie z księgozbiorem biblioteki, przygotowanie do korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki: katalogów kartkowych i komputerowych, kartotek zagadnieniowych, wskazanie dróg poszukiwania informacji w bibliotece. b) operacyjne: - uczeń wie: jak korzystać z katalogu alfabetycznego i rzeczowego biblioteki, jakie możliwości daje katalog komputerowy i jak z niego korzystać, jakie kartoteki zagadnieniowe znajdują się w bibliotece, gdzie odczytać sygnaturę książki, - uczeń potrafi: samodzielnie wyszukać informacje na określony temat w katalogach i kartotekach zagadnieniowych, wyszukać książkę w katalogu alfabetycznym, rzeczowym, wg. UKD, w programie MOL odnaleźć serie wydawnicze. II. Użyta strategia: komputer, prezentacja Power Point, kartkowy katalog alfabetyczny i rzeczowy, kartoteki zagadnieniowe. III. Przebieg lekcji: 1. Sprawy organizacyjne: powitanie, podział na grupy, 2. Przedstawienie tematu lekcji. Rozmowa z uczniami na temat dokumentów zgromadzonych w bibliotece (przypomnienie informacji o typach dokumentów-prezentacja), 3. Pogadanka i przypomnienie informacji o katalogach, kartotekach zagadnieniowych - prezentacja, 4. Karta katalogowa - informacje o książce na niej zawarte. Sygnatura, klasyfikacja UKD - prezentacja, 5. Przypomnienie schematu UKD - prezentacja 6. Ćwiczenia w grupach: rozdanie kartek z pytaniami. Przejście młodzieży do skrzynek katalogu alfabetycznego i rzeczowego, kartoteki zagadnieniowej, komputera z programem MOL. 7. Powrót do stolików przedstawienie przez młodzież odpowiedzi na zadane pytania. 8. Wskazanie na różnice w dostępności informacji w katalogach kartkowych i w katalogu komputerowym. IV. Przykładowe pytania do części ćwiczeniowej: Jaki książki Małgorzaty Musierowicz znajdują się w naszej bibliotece? Wypisz 10 pozycji książek związanych z gastronomią. Jakie materiały o anoreksji i bulimii znajdziemy w bibliotece ( szukaj w kartotece zagadnieniowej-1 grupa, program MOL-2 grupa)? V. Podsumowanie zajęć
Opracowanie: Renata Jędraszczyk Wyświetleń: 2364
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |