Katalog Joanna Morawska Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Moje prawa, a prawa innych" - scenariusz zajęć"Moje prawa, a prawa innych" - scenariusz zajęćMateriały wprowadzające do tematu:- Katalog Praw Dziecka (na podst. Konwencji o Prawach Dziecka) - fragment "Króla Maciusia I" J. Korczaka - prawa dzieci w formie wiersza. CELE: - uświadomienie sobie i nazwanie własnych praw; - dostrzeżenie konieczności istnienia różnorodnych norm regulujących sposób korzystania przez ludzi ze swoich praw; - doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji (przekształcanie klasy we wspólnotę dyskutującą); - ćwiczenie umiejętności jasnego wypowiadania własnych opinii i jasnego ich argumentowania; FORMY PRACY: jednostkowa, zbiorowa. METODY PRACY: podająca, poszukująca, oglądowa. Na lekcji zostaną wykorzystane także zasadnicze elementy metody aktywnej zwanej warsztatową takie jak: mini wykład, praca jednostkowa, dyskusja. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: teksty wymienione jako materiały wprowa-dzające (format A3), egzemplarz Konwencji o Prawach Dziecka, małe karteczki ze schematycznym "ludzikiem", kartka (:czasoprzestrzeń") o powierzchni o ok.1/3 mniejszej od a x b (gdzie a oznacza liczbę uczniów uczestniczących w zajęciach, b powierzchnię małej karteczki z "ludzikiem") klej, najlepiej kilka sztuk, "losy" z numerami (tyle ile uczniów w klasie). PRZEBIEG ZAJĘĆ: - wprowadzenie do tematu, uzyskanie od uczniów informacji dotyczącej wiedzy na temat ich praw, krótka rozmowa na ten temat; - przedstawienie Katalogu Praw Dziecka, wierszowanej wersji praw dziecka (kilka słów o Korczaku), a także Konwencji (wyjaśnienie, czym jest i kiedy dokonała się ratyfikacja Konwencji w Polsce i wybranych krajach świata), odpowiedzi na ewentualne pytania uczniów; - wypisanie przez uczniów na małych karteczkach ze schematycznym "ludzikiem" wszystkich przychodzących im do głowy ich własnych praw; - wylosowanie przez każdego ucznia numeru; - pokazanie dzieciom czystej kartki i nazwanie jej ich "czasoprzestrzenią"; - podanie następującej instrukcji: " Waszym zadaniem będzie przyklejenie tych małych karteczek symbolizujących Was samych i Wasze prawa na tej >czasoprzestrzeni. Podchodzić będziecie wg kolejności wylosowanych numerów. Przyklejając karteczki musicie pamiętać, że nie mogą one w żaden sposób wychodzić poza obszar czasoprzestrzeni (ani poza krawędź, ani ku górze). INNYCH WARUNKÓW NIE MA! - wywoływanie kolejnych numerów, przyklejanie karteczek przez dzieci; - prezentacja zapełnionej czasoprzestrzeni (kartki będą w różnym stopniu na siebie nachodzić) - rozmowa z uczniami na temat ich odczuć w związku z wykonanym ćwiczeniem; - uświadomienie dzieciom, że w życiu bardzo często mamy do czynienia z sytuacjami, w których dochodzi do tzw. sprzeczności interesów, zachęcenie uczniów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie "Co można w takiej sytuacji zrobić?" (kompromis, niepisane normy, regulaminy, kodeksy - w zależności od charakteru relacji interpersonalnych); - odpowiedź na pytanie "Jak inaczej mogli wykonać ćwiczenie (nie >zaklejając kartek kolegów?" jeśli uczniowie sami nie potrafią odpowiedzieć na to pytanie, odpowiedzi udziela prowadzący (gdyby uczniowie nieco pozaginali swoje karteczki, a więc dobrowolnie ograniczyli realizację swoich praw, miejsca starczyłoby dla wszystkich i nie doszłoby do znacznego lub nawet całkowitego nie respektowania praw innych (zaklejania ich kartek); - podsumowanie; - ewaluacja.
Opracowanie: Joanna Morawska Wyświetleń: 7038
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |