Katalog Danuta Anna Świątek Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusz czterogodzinnych warsztatów dotyczących agresji pt. "Strach w kapeluszu" w ramach programu "Szkoła z klasą"Scenariusz czterogodzinnych warsztatów dotyczących agresji pt. "Strach w kapeluszu" w ramach programu SZKOŁA Z KLASĄ"Przemoc rodzi nienawiść, a nienawiść zaślepia człowieka. Nie ma innej odpowiedzi na przemoc, jak tylko miłość."Cel główny: umiejętność radzenia sobie z agresją, umiejętność pokonywanie strachu; Cele operacyjne: * uczeń wie , co to jest agresja, * rozpoznaje formy przemocy: plucie, bicie, popychanie, przezywanie, * wie jak radzić sobie z agresją, * potrafi napisać kogo boi się w klasie i w szkole, * odczytuje losowo wybraną treść i próbuje przekazać, co czuł autor wskazując swoje obawy, * wie ,gdzie szukać pomocy, * potrafi zaufać i otwarcie powiedzieć o problemie, * potrafi słuchać drugiej osoby, * nie komentuje wypowiedzi autora treści, * potrafi współpracować w grupie - zaprojektować i wykonać kapelusz, * śpiewa i bawi się z kolegami. Metody i formy pracy: aktywizujące, wg J. Krzyżewskiej. Środki dydaktyczne: dla każdego dziecka mała kartka papieru z rozpoczętymi zdaniami: W mojej klasie boję się..., W szkole boję się..., kartka (mapa pojęciowa- agresja) dla każdej grupy, karton, kolorowy papier, klej, bibuła, skrawki materiałów, nici, koraliki, itd. . Przebieg warsztatów: 1. Uczniowie wg pór roku zostają podzieleni na grupy. 2. Każda grupa otrzymuje mapę z pojęciem agresją. Wspólnie, drogą skojarzeń piszą na mapie wyrazy , bądź zwroty dotyczące agresji. 3. Wspólne zdefiniowanie pojęcia: agresja. 4. Zabawa ze śpiewem: Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę, cię znać, Chodź do mnie, chodź do mnie, rękę mi daj, Prawą mi daj , lewą mi daj i już się na mnie nie gniewaj - 2 x. 5. Projektowanie i wykonywanie w grupach kapeluszy wg własnych pomysłów. 6. "Wrzuć strach do kapelusza"(Aktywizujące metody...,s.26.)* Budowanie wzajemnego zaufania, akceptacji i prawidłowej komunikacji.* Integracja zespołu klasowego. - Każdy uczeń otrzymuje karteczkę z rozpoczętymi zdaniami; - Dokończenie zdań; - Każdy uczeń wrzuca swoją kartkę(bez podpisu) do wybranego kapelusza; Wszystkie karteczki zostają pomieszane przez wychowawcę; - Losowanie dowolnej kartki (każdy uczeń 1) ; - Odczytywanie na głos jej treści. Próba przekazania , co czuł autor wskazując swoje obawy; - Krótka rozmowa na temat warsztatów - ewaluacja. - Powieszenie kapeluszy w klasie jako symbolu przezwyciężenia strachu i przeciwstawienia się przemocy . Opracowanie: Danuta Świątek Wyświetleń: 2904
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |