Katalog
Elżbieta Irytowska Geografia, RóżnePrzedmiotowy system oceniania z geografii
Przedmiotowy system oceniania z geografii
1. Uczniowie zostają poinformowani o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na początku roku szkolnego, a o ewentualnych poprawkach natychmiast po ich wprowadzeniu.
2. Regulamin jest zgodny z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
3. Ocenianie ucznia ma na celu:
bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce
pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia, jego uzdolnień i zainteresowań przedmiotem
uświadomienie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie
wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny
ukierunkowanie samodzielnej pracy ucznia
okresowe i roczne podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określenie na tej podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na dany okres
dostarczanie rodzicom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela
4. Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia jest dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny. Stopnie szkolne są jawne dla ucznia i jego rodziców, na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel krótko uzasadnia je. Sprawdzone i ocenione prace ucznia na jego prośbę lub prośbę jego rodziców uczeń otrzymuje do domu do następnej lekcji.
5. Oceny z geografii wystawiane są z:
odpowiedzi ustnych (uczeń obowiązany jest być przygotowanym z przynajmniej trzech ostatnio zrealizowanych tematów)
odpowiedzi pisemnych (tzw. kartkówek) - treści trzech tematów
sprawdzianów pisemnych (zapowiadanych na 1 tydzień lub wcześniej przed terminem sprawdzian )
zadania domowego
aktywności na lekcji (brana jest pod uwagę także frekwencja)
prac dodatkowych (referaty, mapy itp.)
za udział w konkursach geograficznych, olimpiadach
6. Sprawdziany są obowiązkowe, w razie nieobecności ucznia z przyczyn losowych na sprawdzianie nauczyciel wyznacza dodatkowy termin w ciągu dwóch tygodni od rozdania prac. Nieobecność na sprawdzianie wynikająca z celowego unikania przez ucznia jest równoznaczna z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Na zakończenie semestru nauczyciel nie przewiduje sprawdzianu zaliczeniowego.
7. W przypadku uzyskania przez ucznia oceny niedostatecznej za pierwszy semestr obowiązuje pisemne zaliczenie materiału nauczania obowiązującego w I semestrze w ciągu 2 miesięcy od momentu klasyfikacji. Zaliczać można tylko raz, w czasie poza bieżącą lekcją geografii.
8. Oceny są ustalane na podstawie następujących kryteriów:
celujący (6)
uczeń:
posiada wiedzę wykraczającą poza zakres materiału programowego
dodatkowa wiedza wynika z samodzielnych poszukiwań i przemyśleń
potrafi korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadzie geograficznej
dostrzega i rozwiązuje problemy istniejące w środowisku geograficznym w różnych skalach przestrzennych i czasowych
swobodnie posługuje się mapami różnej treści, analizuje i wnioskuje na podstawie danych materiałów źródłowych
bardzo dobry (5)
uczeń:
posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne jej wykorzystanie w nowych sytuacjach
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania, posługując się nabytymi umiejętnościami
potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo-skutkowych
potrafi wiązać wiedzę z kilku przedmiotów przy rozwiązywaniu zadań
wypowiedzi ucznia są samodzielne, wyczerpujące pod względem merytorycznym, poprawne rzeczowo i językowo
wyjaśnia i ocenia przebieg i konsekwencje zjawisk i procesów przyrodniczych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
dobry (4)
uczeń:
zna definicje, fakty, pojęcia
operuje poprawnie językiem geograficznym
rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne, a trudniejsze wykonuje pod kierunkiem nauczyciela, z pewną dozą samodzielności i inwencji
opanował wiadomości w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji w celu odczytywania, interpretowania i przetwarzania informacji zapisanych w postaci mapy, tekstu, tabel, wykresów, fotografii, modeli, schematów
dostateczny (3)
uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej
zna fakty, definicje i pojęcia pozwalające na rozumienie najważniejszych zagadnień
wykonuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim poziomie trudności
potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji
stosuje wiedzę w typowych sytuacjach
dopuszczający (2)
uczeń
posiada poważne braki w wiedzy, nie wykluczają one jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki
rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, przy wyraźnej pomocy nauczyciela
odpowiedzi ucznia są fragmentaryczne, popełnia błędy rzeczowe, mierna znajomość mapy, nie potrafi ująć zagadnienia całościowo
posiadane umiejętności przy zaangażowaniu ucznia umożliwiają jego edukację na następnym poziomie nauczania
niedostateczny (1)
nie posiada wiedzy podstawowej
popełnia błędy rzeczowe
nie potrafi zastosować wiedzy w sytuacji typowej, nieskomplikowanej nawet z pomocą nauczyciela
pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie spełnia kryteriów oceny dopuszczającej
Otrzymanie danej oceny oznacza jednocześnie opanowanie wiedzy i umiejętności z poziomu niższego.
Wykaz szczegółowych wymagań na poszczególne oceny z realizowanych działów w danej klasie jest wywieszony na gazetce w gabinecie geograficznym oraz jest do wglądu u nauczyciela geografii i Dyrektora szkoły na każdą prośbę ucznia lub rodzica.
Opracowanie: Elzbieta Irytowska
nauczyciel geografii
Wyświetleń: 1636
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |