Katalog

Alina Popiel
Uroczystości, Scenariusze

Grecja - scenariusz prezentacji klasy IIa w czasie obchodów Dnia Umii Europejskiej w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie 9 maja 2001 roku

- n +

Dzień Unii Europejskiej w Publicznym Gimnazjum w Pajęcznie 9 maja 2001 r.
scenariusz prezentacji klasy IIa
GRECJA

Czas trwania: 7-10 min

Stałe elementy dekoracji:w tle rysunek z górą Olimp oraz wykonana przez uczniów mapa Grecji, po bokach sceny kolumny jońskie wykonane z brystolu i styropianu.

SCENA I
Zeus, Dionizos, zawodnicy

Dwóch bogów - Zeus ( w prawej dłoni dzierży piorun, ubrany w biało- złotą szatę, perukę) i Dionizos (w dłoni trzyma kielich z winem,na głowie ma wieniec z winnej latorośli, purpurowy chiton).

Dionizos (podnosząc kielich): Witaj, Gromowładny, uczta na Olimpie była wielce udana, nie zabrakło ambrozji i nektaru.

Zeus: To twoja zasługa, Dionizosie. Igrzyska w tym roku były pasjonujące. Zawodnicy zacięcie rywalizowali. Najlepsi wykazali się zaiste heraklesową siłą.

Wbiegają - oszczepnik i dyskobol (trzymają odpowiednio oszczep i dysk, na nogach sandały, ubrani w białe, krótkie szaty odkrywające jedno ramię, ciało lśni nasmarowane oliwą).
Zeus zwycięzcom wkłada na głowy wieńce laurowe, jednemu przekazuje znicz.
Zawodnicy zbiegają ze sceny.

SCENA II
Dionizos( jw.), Atena (biało-niebieska szata, odkryte ramiona na głowie hełm lub diadem, w egida, na ramieniu sowa- symbol mądrości)

W środku sceny stoi nieruchomo aktor w masce, na koturnach o wysokości 17 cm ( wykonanych z drewna z przeplecionymi rzemieniami), w długim chitonie czerwonego koloru- przypomina posąg.

Dionizos: Przemądra Ateno, moje Dionizje wypadły wspaniale. W amfiteatrze zgromadziło się kilkanaście tysięcy widzów. Aktorzy grają przekonująco. Sztuki, zwłaszcza tragedie, wywołują żywe zainteresowanie widzów.

Atena: Masz słuszność, Dionizosie. Tragedia była i jest wielkim przeżyciem duchowym dla wszystkich obywateli Aten. Interesuje ludzi, bo dotyczy bliskich im zagadnień winy i kary, przeznaczenia, praw rządzących ludzkim losem konfliktu między osobistymi pragnieniami człowieka a obowiązkiem wobec społeczeństwa.

Aktor "ożywa", nie zdejmując maski, wygłasza wybrany fragment "Antygony" Sofoklesa w przekładzie Kazimierza Morawskiego.

Antygona: Grobie, ty mojej łożnico miłości,
Mieszkanie wieczne, ciemnico sklepiona,
Idę do moich, których tylu gości
W pozgonnych domach boska Persefona.

SCENA III
Platon, Sokrates (w białych, udrapowanych szatach, w dłoniach trzymają zwoje)

Sokrates: Wiem, że nic nie wiem, Platonie.

Platon: A ja wiem, mój mistrzu, Sokratesie, że Perykles jest mądrym, pełnym godności przywódcą, ma wspaniałe idee.

Sokrates: Ten, kto wie, co jest właściwe, będzie również postępował właściwie. On wie...Chodźmy na agorę. Trwa zgromadzenie ludowe.

SCENA IV
Mapa Grecji
Wszyscy dotychczas występujący oraz dziewczęta i chłopcy w ludowych greckich strojach;
Uczestnicy sukcesywnie rozwijają zapisany zwój, przekonując o wyższości kultury greckiej nad innymi, podkreślając znaczenie Grecji w kulturze europejskiej.


Jedna z osób: Wpływ śródziemnomorskiej kultury greckiej na kulturę Zachodu jest niezaprzeczalny. Nie sposób wymienić wszystkich jej walorów. Spróbujmy jednak rozwinąć, dosłownie i w przenośni temat, choć w telegraficznym skrócie.


Informacje podawane przez uczestników prezentacji:
  • Na podwalinach kultury greckiej rozwinęła się kultura współczesna, zwana zachodnią.
    Ta starożytna cywilizacja pozostawiła po sobie wspaniałe dziedzictwo.
  • To w Grecji w 766 r. p.n.e. miały miejsce pierwsze w historii igrzyska olimpijskie.
  • To w Atenach w okresie ich złotego wieku powstała wielka filozofia, dokonano ogromnego postępu w fizyce, matematyce, astronomii i historii.
  • Z Grecji wywodzą się wielcy myśliciele i mędrcy- Heraklit z Efezu, Pitagoras, Archimedes oraz trzej wielcy filozofowie- Sokrates, Platon i Arystoteles.
  • To starożytni Grecy upowszechnili stosowanie pieniędzy.
  • To tu narodził się teatr, tu tworzyli najsłynniejsi tragicy: Ajschylos, Sofokles, Eurypides.
  • To tu tworzyli wielcy rzeźbiarze ceniący harmonię i piękno proporcji- Fidiasz i Myron.
  • Któż nie słyszał o greckich mitach o bogach i bohaterach, o Zeusie, Posejdonie, Hadesie, Atenie, Afrodycie, Dionizosie, Heraklesie, Apollinie i jego 9 muzach?
  • Któż nie zna historii o podniebnym locie młodego śmiałka- Ikara, o niekończącej się karze niedyskretnego Syzyfa, o potworze Minotaurze, o wieloletniej tułaczce Odyseusza, o bohaterach "Iliady" i "Odysei" Homera?
  • Znajomość wątków, motywów z greckiej mitologii jest koniecznym elementem edukacji wykształconych ludzi.
  • Mitologa grecka stanowiła i stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla ludzi pióra, dla malarzy, rzeźbiarzy, kompozytorów.
  • Wpływ wątków mitologicznych na nasz język, na polską frazeologię jest niezaprzeczalny. Znane nam są zwroty i wyrażenia: znaleźć się w labiryncie, oczyścić stajnię Augiasza, znaleźć się między Scyllą a Charybdą, pięta Achillesa, syzyfowa praca, koń trojański i wiele innych, nie sposób ich wszystkich wymienić.
  • Z greki pochodzą wyrazy: gimnazjum, polityka, biblioteka, analiza, anarchia, chaos, ekologia, entuzjazm, epika, etyka, filozofia, galaktyka, gimnastyka, gramatyka, hipoteza, hymn, katedra, komedia, kronika, liryka, maniak, melodramat, monolog, narcyzm, parodia, pediatria, proteza, pseudonim, strofa, stoicyzm, tragedia, tyran, zoologia... i oczywiście wiele, wiele innych (uczeń wymienia wyrazy w bardzo szybkim tempie).

    Po wypowiedzi ostatniej osoby ponadtrzymetrowy zwój jest rozwinięty. Jego zwijanie nasępuje w dalszej części sceny, czemu towarzyszą wypowiedzi uczniów na temat współczesnej Grecji.

    Jedna z osób: A co współczesna Grecja, w której skład wchodzi ok. 400 wysp na Morzu Egejskim i Morzu Jońskim, ma nam do zaoferowania?

    Uczniowie wymieniają kolejno:
    1. Przepiękne krajobrazy.
    2. Klimat podzwrotnikowy śródziemnomorski.
    3. Bogatą bazę turystyczną- to jeden z głównych regionów turystycznych Europy.
    4. Oliwki i wspaniałą oliwę, owoce cytrusowe, winogrona, ser feta, gyros, sałatkę grecką, którą będą mieli państwo skosztować.
    5. Niezapomnianą atmosferę Aten, Pireusu, Salonik- największych miast Grecji.
    6. Poza tym tu nadal mieszka historia, tu odnajdujemy wspaniałe ślady starożytnej cywilizacji - Akropol ateński, święty okrąg Apollina w Delfach (siedzibie wyroczni), ruiny świątyni Hery na wyspie Samos itd.
    7. Przepiękną muzykę Vangelisa.
    8. Tu cierpliwi mogą usłyszeć najdłuższy w świecie tekst hymnu narodowego, który składa się ze 158 czterowersowych strof!
    9. Tu wreszcie można zatańczyć taniec Greka Zorby- bohatera powieści Nikosa Kazandzakisa. Kompozytorem tej znanej w całej Europie muzyki jest Mikis Theodorakis.

    Jedna z osób: Pozwolimy sobie poudawać Greków, a niektórzy z nas pokażą grecki profil.

    SCENA V

    Dwóch chłopców wnosi na scenę stół z naczyniami wypełnionymi składnikami potrzebnymi do sporządzenia sałatki greckiej (pokrojone pomidory, ogórki, oliwki, ser feta, oliwa z oliwek, przyprawy...)
    Jeden z uczniów wbiega na scenę ubrany w biały fartuch i czapkę kucharską.. Kucharz w ekspresowym tempie, na oczach widzów, przyrządza sałatkę, informując na bieżąco o wykorzystywanych produktach i czynnościach, które wykonuje.


    Kucharz: Chwileczkę, mają państwo wspaniałą okazję, by nauczyć się przyrządzać sałatkę grecką i ją skosztować. Do dużego półmiska wsypujemy pokrojone pomidory, dodajemy świeże ogórki... . Życzę smacznego!

    Pomocnicy kucharza nakładają sałatkę do plastikowych miseczek i częstują nią publiczność.

    FINAŁ
    Taniec (2 min) Greka Zorby, pląsy chłopców (spodnie, białe koszule, kamizelki lub marynarki, na głowach kapelusze lub berety) i dziewcząt (szerokie spódnice, białe bluzki z kryzami, na głowach chustki).

    Ukłon wszystkich na zakończenie prezentacji.

    Koniec

    Opracowanie: Alina Popiel
    nauczycielka języka polskiego
    w Publicznym Gimnzjum
    w Pajęcznie

  • Wyświetleń: 2040


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.