Katalog

Elzbieta Fabianowicz
Różne, Artykuły

Dlaczego warto wybrać podręczniki do programu "Edukacja Smyka"?

- n +

Dlaczego warto wybrać podręczniki do programu Edukacja Smyka?

Pracuję jako nauczyciel klas początkowych od 1985 roku. Dwa lata temu zdecydowałam się na studia podyplomowe Edukacja Zintegrowana w klasach I - III po to, by zdobytą w tym zakresie wiedzę uaktualnić, poszerzyć, z bliska przyjrzeć się reformie. Pracuję na "Smyku" już piąty rok. Uważam, że są to podręczniki bardzo dobrze dostosowane do potrzeb dzieci na tym szczeblu kształcenia, bardzo ułatwiają nauczycielowi organizację sytuacji dydaktycznych sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi każdego ucznia.

Program "Edukacja Smyka" opracowali pracownicy dydaktyczni Uniwersytetu Warszawskiego i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Warszawie, czynni nauczyciele nauczania początkowego warszawskich szkół podstawowych oraz autorzy podręczników i zeszytów ćwiczeń do nauczania w klasach I - III szkoły podstawowej.

Skład zespołu autorskiego: mgr Teresa Oleksak (przewodnicząca), mgr Janina Dembska,
mgr Krystyna Jankowska, mgr Elżbieta Katarzyna Korona, mgr Wiesława Kowalska, mgr Teresa Malepsza, mgr Teresa Polińska, mgr Weneda Wołejsza.

Zespół recenzentów: prof. dr hab. Józef Porayski-Pomsta (prodziekan na Uniwersytecie Warszawskim - recenzent MEN, mgr Helena Gutowska - doświadczony nauczyciel nauczania początkowego, recenzent MEN, autor wielu publikacji o charakterze metodycznym dla nauczycieli klas I - III, mgr Janina Tuzimek - doświadczony nauczyciel nauczania początkowego, wieloletni doradca metodyczny z zakresu nauczania początkowego
i psychodydaktyki. Opracowanie komputerowe, druk-Oficyna Wydawniczo - Poligraficzna "ADAM" w Warszawie

Zalety podręczników do realizacji programu Edukacja Smyka

  • Sprawdziły się w klasach o zróżnicowanym poziomie intelektualnym.
    Nie ograniczają rozwoju uczniów zdolnych, a jednocześnie stwarzają warunki uzyskiwania sukcesów także przez dzieci mające różnorodne trudności w nauce czytania i pisania.
  • Na wszystkich poziomach (kl. I, II, III) bardzo konsekwentnie jest przestrzegana zasada stopniowania trudności oraz poglądowości tak bardzo istotnych w procesie kształcenia. Teksty do początkowej nauki czytania są zapisane dużą czcionką, zawierają krótkie wyrazy oznaczające przedmioty
    i czynności bliskie zainteresowaniom dziecka w tym wieku.
  • Bardzo przejrzyście napisany program oraz bogata oferta pomocy dla nauczyciela rozpoczynającego pracę (szczegółowe rozkłady, sprawdziany, standardy wymagań, kaseta z piosenkami oraz podkładami muzycznymi).
  • Zestaw piosenek uwzględniający aktualne potrzeby uczniów.
  • Autorzy przewidzieli odpowiednią ilość zagadnień do realizacji. Jest czas na powtórzenia, omawianie lektur, wyjścia do teatru, wycieczki.
  • Uczniowie zdolni mają do dyspozycji mnóstwo atrakcyjnych ćwiczeń zebranych w dwóch częściach "Ortografii i gramatyce" dla Smyka". Mogą
    z nich korzystać po wypełnieniu ćwiczeń podstawowych (Ćwiczenia dodatkowe pobierają od nauczyciela w miarę potrzeby. Taka sytuacja mniej frustruje uczniów, którzy pracują nieco wolniej, a w domach bywają przymuszani przez rodziców do wypełniania wszystkiego co zamieszczone
    w podręczniku). Informacje do zapamiętania są wyeksponowane kolorem, grubszą trzcionką.
  • Wygodny format- uczniowie w czasie pracy na zajęciach nie mają problemów z ułożeniem książek oraz pozostałych przyborów.
  • Ćwiczenia są zszywane; poszczególne zeszyty są niezbyt grube, oprawione
    w kolorowe okładki wykonane z dobrej jakości papieru odpornego na zabrudzenia. Integracja treści przy zachowaniu specyfiki poszczególnych edukacji pozwala nauczycielowi na dużą swobodę w planowaniu pracy
    tzn. uwzględnienie możliwości uczniów, dysponowanego czasu, okolicznościowych wydarzeń dziejących się na terenie placówki. Taka forma integracji bardzo ułatwia dziecku dokonywanie powtórzeń
    w przygotowywaniu się do sprawdzianów oraz jest niezmiernie wygodna dla rodziców pragnących skontrolować poziom wiedzy i umiejętności swego dziecka z danego zakresu.
  • W podręcznikach dla klasy I znajdują się na końcu szczegółowe objaśnienia jak wypełnić poszczególne karty pracy. W przypadku choroby dziecka bardzo łatwo rodzicom właściwie uzupełnić zaległości.
  • Duża ilość tekstów poruszających problemy wychowawcze, problemy bezpieczeństwa, właściwego budowania relacji między ludźmi.
  • Teksy bardzo przejrzyste, wygodne do ćwiczeń w cichym czytaniu
    ze zrozumieniem.
  • Ilustracje wzbudzające zainteresowanie uczniów, inspirujące do różnorodnych ćwiczeń z edukacji polonistycznej oraz artystycznej. Duża ilość krzyżówek, rebusów, zagadek, rozsypanek wyrazowych.
  • Bardzo ciekawe propozycje prac plastycznych oraz materiały do ich wykonania. Ilość dodatkowych drobiazgów potrzebnych w czasie zajęć jest niewielka. Ponadto uczniowie mają okazję dobrze opanować umiejętność korzystania z poglądowych rysunków technicznych, które znajdują się przy każdym temacie.
  • Główne podręczniki do edukacji polonistyczno-przyrodniczej oraz matematycznej nadają się do ponownego wykorzystania. Polecenia
    w podręczniku kierują ucznia na odpowiednie strony w ćwiczeniach.
    (argument bardzo istotny w rodzinach borykających się z problemami materialnymi; w sytuacjach szczególnych wystarczy dokupić zeszyty ćwiczeń)
  • Atrakcyjna cena!
  • Pozytywnie wypowiadali się o nich rodzice, którzy mieli możliwość porównania z innymi podręcznikami.

    Z moich doświadczeń wynika, że w niektórych rejonach kraju podręczniki do programu "Edukacja Smyka" są mało znane nauczycielom. Mam nadzieję,
    że mój artykuł przyczyni się do zmiany tego stanu rzeczy.

    Opracowanie: Elżbieta Fabianowicz

  • Wyświetleń: 768


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.