Katalog

Jolanta Kaczkowska
Język francuski, Scenariusze

"Chez le médecin" - scenariusz lekcji języka francuskiego

- n +

Scenariusz lekcji języka francuskiego: Chez le médecin

Lekcja, której scenariusz prezentuję poniżej, została opracowana na podstawie cyklu przyspieszonego uczenia. Podstawą stworzenia cyklu było połączenie kilku czynników. Wzięto pod uwagę procesy zachodzące w mózgu podczas uczenia się, sposoby motywacji uczniów, świadomość własnych preferencji co do sposobu uczenia się oraz zastosowanie teorii wielorakiej inteligencji Hawarda Gardnera. Stosując cykl przyspieszonego uczenia, uczymy przez przeżywanie, co pobudza ucznia do obserwacji, wyciągania wniosków, poszukiwania rozwiązań. Ponadto najlepiej zapamiętujemy to, czego doświadczamy.

Biorąc pod uwagę siedem faz cyklu przyspieszonego uczenia się opracowałam scenariusz lekcji języka francuskiego dla drugiej klasy liceum ogólnokształcącego, przeznaczonego na dwie godziny.1

Temat: Chez le médecin.

Cele: uczeń nazywa części ciała, opisuje swoje samopoczucie, przedstawia podstawowe objawy chorobowe, rozumie i reaguje na kwestie wypowiadane przez lekarza, współpracuje w grupie.

Tok lekcji:

Faza wstępna, 6 minut
  • nauczyciel wita się z uczniami, pyta się o samopoczucie uczniów,
  • nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji.

    Faza pierwsza - powiązanie treści nauczania, 15 minut
  • uczniowie (U) pracują w parach, nauczyciel (N) rozdaje kserokopie z postacią i prosi o przypomnienie sobie nazw części ciała oraz wypisanie ich na rysunku ( lub: U otrzymują kserokopię z postacią oraz zestaw nazw części ciała, które należy przyporządkować do rysunku),
  • pary łączą się w zespoły czteroosobowe, następuje wymiana i uzupełnienie wiedzy,
  • prezentacja efektów przez przedstawicieli grup,
  • N uzupełnia brakujące słownictwo.

    Faza druga - stworzenie ogólnego obrazu przerabianego tematu, 7 minut
    N prowadzi rozmowę kierowaną, zadaje pytania, które mają naprowadzić U na temat lekcji.
    N zadaje pytania: Do czego może się przydać znajomość części ciała?
    U będą prawdopodobnie odpowiadać: aby kogoś opisać, aby przedstawić charakterystyczne cechy postaci, powiedzieć co boli itp.
    Gdzie i w jakich sytuacjach będziemy mówić o tym co nas boli, o samopoczuciu? - podczas rozmów ze znajomymi, w szpitalu, u lekarza itp.

    Faza trzecia - określenie efektów, 2 minuty
    N mówi U czego nauczą się podczas zajęć (pod koniec zajęć będziecie umieć opisywać swoje samopoczucie, wiedzieć jak się zachować u lekarza, odpowiadać na podstawowe pytania jakie może zadać lekarz)

    Faza czwarta - szczegółowe przedstawienie tematu, 20 minut
  • U pracują w grupach trzyosobowych:
    Poszczególne grupy otrzymują karteczki z danym wyrażeniem i jego tłumaczeniem. Ich zadaniem jest przedstawienie pozostałym U przy pomocy scenki, rysunku, rebusu lub jeszcze inaczej znaczenia tych wyrażeń, a następnie zapisanie ich na tablicy.
    Gr.1 - avoir mal a ... / avoir une douleur ici,
    Gr.2 - avoir de la fievre / prendre de la fievre,
    Gr.3 - se casser ....,
    Gr.4 - prendre le médicament 2 fois par jour,
    Gr.5 - tousser, respirer,
  • Praca w grupach czteroosobowych:
    U otrzymują zdania jakie mogą być wypowiadane przez pacjenta lub lekarza (pocięte na karteczkach i wymieszane), następnie:
    Gr.1 i 2 - wyszukuje kwestie pacjenta,
    Gr.3 i 4 - wyszukuje kwestie lekarza.
    U nalepiają swoje kwestie na szary papier, potem następuje częściowa wymiana grup (papier z naklejonymi zdaniami zostaje na ławce) tzn. dwie osoby z każdej grupy idą do innej grupy - ich zadaniem jest odtworzenie poznanych wcześniej ról-kwestii i przekazanie pozostałym w taki sposób, aby mogli nanieść zdania na szary papier obok już wcześniej zapisanych zdań,
    Np. grupa 1 poznała kwestie lekarza, zatem 2 osoby idą do grupy 3 i przekazują im poznane wyrażenia i zwroty (i na odwrót). W ten sposób uczniowie muszą posłużyć się poznanymi treściami.

    Faza piąta - ćwiczenia, 15 minut
    Uczniowie podzieleni na grupy przygotowują scenki "U lekarza" na podstawie materiału z fazy czwartej.

    Faza szósta - prezentacja, 15 minut
    Poszczególne grupy prezentują efekty swojej pracy; omówienie i ocena pracy poszczególnych grup.

    Faza siódma - powtórka, przypomnienie i utrwalenie wiadomości, 10 minut
    Przeprowadzenie gier słownych, podczas których uczniowie utrwalają zdobyte wiadomości (np. gra "bingo", krzyżówki, rebusy, konkurs grupowy na ilość zapamiętanych słów itp.)


    * A. Smith, Przyspieszone uczenie się w klasie, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Katowice 1997

    Opracowanie: Jolanta Kaczkowska

  • Wyświetleń: 3989


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.