Katalog

Elżbieta Radziemska
Różne, Artykuły

Graficzny sposób przedstawiania ocen cząstkowych wprowadzony w szkole specjalnej

- n +

Graficzny sposób przedstawiania ocen cząstkowych wprowadzony w szkole specjalnej

Na podstawie wypracowanego w szkole Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, podstawy programowej dla danego szczebla edukacyjnego, przyjętego do realizacji programu nauczania, każdy nauczyciel ma obowiązek zbudowania własnego przedmiotowego system oceniania, w którym przedstawia:
  • przedmiotowe wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne (opracowane na podstawie ogólnych kryteriów edukacyjnych)
  • sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów
  • sposoby informowania rodziców i opiekunów o osiągnięciach dzieci

    Istotnym problemem, jaki pojawia się, co roku, już na początku roku szkolnego, kiedy zapoznajemy uczniów z systemem oceniania okazuje się niedostateczne zrozumienie przez naszych uczniów (dzieci upośledzone w stopniu lekkim) "wartości" poszczególnych ocen cząstkowych.

    Ma to miejsce szczególnie w klasach czwartych, które przechodzą z nauczania zintegrowanego i oceniania opisowego, do nauczania blokowego, a więc oceniania stopniami z poszczególnych przedmiotów. Dzieci nasze mają bardzo słabo ukształtowane pojęcie oceny. Mimo ustnego komentarza nauczyciela do każdego stopnia, trudno im jest samodzielnie zinterpretować "wartość" oceny.

    Dwa lata temu, zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych, którego byłam wtedy przewodniczącą, zainteresował się przedstawioną przeze mnie propozycją graficznego przedstawiania ocen cząstkowych. Zainspirowana lekturą poradnika "Nauczanie blokowe w klasie IV" zaproponowałam stworzenie w kształcie osi liczbowej skali ocen od 1 do 6. Każdy stopień jest opatrzony komentarzem w postaci prostego zdania, lub równoważnika zdania. Komentarz zawsze jest wspólną pracą moją i uczniów. Wynika z myślenia dzieci, ich interpretacji stopnia. Uczniowie w zależności od własnych pomysłów, odczuć przyjmują wspólną słowną interpretację wartości oceny.

    Co do negatywnej oceny, dzieciom trudno jest zwykle znaleźć jakiś właściwy opis, w związku z tym, w tym miejscu zostaje często postawiony znak pytający (uczniowie interpretują to tak: "? - znaczy, że trzeba się mocno zastanowić nad sobą i swoją pracą").

    Dodatkowo wprowadziliśmy na naszej osi kolorowe kartki, na których jest zamieszczony komentarz. O doborze koloru do skomentowania odpowiedniej oceny decydują także uczniowie, na zasadzie skojarzeń. Nie jest więc przypadkowe użycie do opisu negatywnej oceny koloru czarnego. Kolor pełni też rolę wzmocnienia wizualnego, buduje pewne skojarzenia, co do wartości ceny.

    Tak powstały projekt w dużym formacie zostaje zawieszony w klasie w widocznym miejscu już na początku roku.. Uczniowie mają go cały czas w zasięgu wzroku. Po otrzymaniu każdej oceny, pomimo słownego komentarza nauczyciela uzasadniającego jej wystawienie, każdy uczeń może sprawdzić na osi, co ta ocena oznacza.

    Schemat ten ma jeszcze jedną zaletę, informuje ucznia, na jakim poziomie są jego umiejętności, wiadomości. Daje od razu informację zwrotną na temat osiągnięć np. "tak trzymaj" (co znaczy: twoja praca przynosi efekty, pracuj tak dalej). Taki sposób przekazywania informacji motywuje każdego do "wspinania się" na sam szczyt tej skali. Takie ocenianie prowadzi do budowania samooceny ucznia tzn., że uczeń otrzymuje informacje o swojej pracy- nauce i potrafi wykorzystać je do dalszej pracy w ćwiczeniu umiejętności i zdobywaniu wiadomości. Oś ta wykorzystywana jest przez wszystkich nauczycieli uczących w danej klasie. Uczniowie mają poczucie, że oceniani są "jednakową miarą" niezależnie od przedmiotu i oceniającego ich nauczyciela

    Opracowanie: Elżbieta Radziemska

  • Wyświetleń: 1130


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.