AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Wieczorek
Język polski, Program nauczania

Panorama kina najnowszego - program pracy na zajęciach szkolnego DKF-u

- n +

Panorama kina najnowszego - program pracy na zajęciach szkolnego DKF-u

Koncepcja pracy na zajęciach DKF-u obejmuje cykl dwuletni. Uczestnikami są uczniowie liceum w wieku 15-19 lat, toteż prezentowany materiał filmowy musi uwzględniać zarówno ich doświadczenia z kinem, wrażliwość, wiedzę ogólną, jak i preferencje estetyczne młodego człowieka. Uczestnicy mają wpływ na dobór repertuaru, który wszak nie zawsze musi być zgodny z estetyką osoby dorosłej - mam nadzieję, że zdobyte doświadczenia będą obustronne.

W zajęciach uczestniczy grupa 15-20 - osobowa.

Program obejmuje trzy części: Filmy, Twórcy, Tematy. Kryterium wyboru stanowiły nie ylko wartości artystyczne filmów czy osobowości ich twórców, ale także ich wkład w rozwój kina współczesnego.


FILMY
(do wyboru)

1.Amadeusz - umiłowany przez Boga, czyli o konflikcie między cywilizowaną miernotą, a szaleństwem geniuszu.
reż. M. Forman; scen. wg własnej sztuki P. Shaffer; zdj. M. Ondricek; muz. W.A. Mozart,
A. Salieri i inni, w wykonaniu The Academy of St. Martin-in-the-Fields pod batutą
N. Marrinera; wyk. Tom Hulce, F. Murray Abraham, Elizabeth Berridge i inni;/USA 1984/

2.Carmen - trzy plany zazdrości i zbrodni, miłości i śmierci, czyli o metafizyce tańca.
reż. C. Saura; scen. C. Saura i A. Gades; zdj. T. Escamilla; muz. Paco de Lucia
(z wykorzystaniem opery Carmen G. Bizeta); wyst. A. Gades, Laura del Sol, Cristina Hoyos,
Paco de Lucia i inni;/Hiszpania 1983/

3.Człowiek pogryzł psa - ekstremum w zakresie pokazywania przemocy, czyli jak daleko kino może się posunąć?
reż. R. Belvaux, A. Bonzel, B. Poelvoorde; scen. R. Belvaux, A. Bonzel, V. Tavier;
zdj. A. Bonzel; muz. J.-M. Chenut; wyst. B. Poelvoorde, A. Bonzel, R. Belvaux i inni
/Belgia 1992/

4.Delicatessen - wariacje na temat alternatywnego świata, czyli straszni mieszczanie w strasznych mieszkaniach.
reż. J.-P. Jeunet, M. Caro; scen. J.-P. Jeunet, M. Caro, A. Gilles; zdj. D. Khondji;
muz. C. D'Alessio; wyst. D. Pinon, M.-L. Dougnac, J.-C. Dreyfus, K. Viard i inni
/Francja 1991/

5.Bram Stoker's Dracula - o miłości silniejszej niż śmierć, czyli potwór romantyczny.
reż. F.F. Coppola; scen. J.V. Hart wg powieści B. Stokera; zdj. M. Ballhaus;
muz. W. Kilar;wyst. G. Oldman, W. Ryder, K. Reeves, A. Hopkins T. Waits i inni
/USA 1992/

6.Excalibur - mityczny czas, gdy ludzie uczyli się żyć w zgodzie z bogami, czyli
o wiecznie żywym królu Arturze.
reż. J. Boorman; scen. J. Boorman, R. Pallenberg wg powieści T. Mallory'ego; zdj. A. Thomas; muz. T. Jones, R. Wagner, C. Orff; wyst. N. Terry, H. Mirren, N. Clay i inni
/USA 1981/
7.Forest Gump - nieprawdopodobnie pociągająca baśń, czyli o naiwnej doskonałości amerykańskiego kina.
reż. R. Zemeckis; scen. E. Roth wg powieści W. Grooma; zdj. D. Burgess; muz. A. Silvestri,
J. Still; wyst. T. Hanks, S. Field, G. Sinise, R. Wright, M. Wiliamson /USA 1994/

8.Fortepian - wzruszenie, dla którego chodzimy do kina, czyli o istocie kobiecości.
reż. J. Campion; zdj. S. Dryburgh; muz. M. Nyman; wyst. H. Hunter, H. Keitel, S. Neil, A. Paquin /Nowa Zelandia 1993/

9.Imię róży - morderstwa w klasztorze, czyli średniowieczny Holmes.
reż. J.J. Annaud; scen. A. Birkin, G. Brach, H. Franklin, A. Godard wg powieści U. Eco;
zdj. T. Delli Colli; muz. J. Horner; wyst. S. Connery, Ch. Slater, F. Murray Abraham,
R. Perlman, V. Vargas i inni /RFN-Włochy-Francja 1986/

10.Lista Schindlera - nieprawdziwy film o Holocauście?
reż. S. Spielberg; scen. S. Zaillian wg powieści T. Keneallly'ego; zdj. J. Kamiński;
muz. J. Williams; wyst. L. Neeson, B. Kingsley, R. Fiennes, A. Seweryn, L. Kozłowski i inni
/USA 1993/

11.Łowca androidów - niebanalny film fantastyczny, czyli czy androidy śnią o elektrycznych owcach?
reż. R. Scott; scen. H. Fancher, D. Webb Peoples wg powieści F. K. Dicka; zdj. J. Cronenweth; muz. Vangelis; wyst. H. Ford, R. Hauer, S. Young, E. J. Olmos, D. Hannah
i inni /USA 1982/

12.Mąż fryzjerki - spełnienie chłopięcych fantazji, czyli o miłości idealnej.
reż. P. Leconte; scen. P. Leconte; zdj. E. Serra; muz. M. Nyman; wyst. J. Rochefort,
A. Galiena, J. Mathou i inni /Francja 1990/

13.Milczenie owiec - gdy zaciera się granica dobra i zła, czyli o oczyszczającym wymiarze grozy.
reż. J. Demme; scen. T. Tally wg powieści T. Harrisa; zdj. T. Fujimoto; muz. H. Shore; wyst. J. Foster, A. Hopkins, S. Glenn, T. Levine i inni /USA 1990/

14.Misja - Mendoza powtórnie tracący niewinność, czyli o religii przegrywającej z polityką.
reż. R. Joffe; scen. R. Bolt wg własnej sztuki; zdj. Ch. Menges; muz. E. Morricone;
wyst. J. Irons, R. De Niro, R. McAnally i inni /Wielka Brytania 1986/

15.Niebezpieczne związki - smutna zabawa w miłość, czyli jak Valmont uprawiał cudze ogrody.
reż. S. Frears; scen. Ch. Hampton na podstawie powieści Ch. De Laclosa;zdj. F. Rousselot;
muz. G. Fenton; wyst. G. Close, J. Malkovich, M. Pfeiffer, U. Thurman, K. Reeves i inni
/USA 1988/

16.Pluton - oswajanie ze śmiercią, czyli dziki zew krwi.
reż. i scen. O. Stone; zdj. R. Richardson; muz. G. Delerue; wyst. Ch. Sheen, W. Dafoe,
T. Berenger, F. Whitaker, F. Quinn i inni /USA 1986/

17.Ran - Król Lear w Japonii, czyli Szekspir i Kurosawa.
reż. A. Kurosawa; scen. A. Kurosawa, H. Oguni, M. Ide na podst. Króla Leara W. Szekspira;
zdj. T. Saito, M. Ueda, A. Nakai; muz. T. Takemisu; wyst. T. Nakadai, A. Terao i inni
/Francja-Japonia 1985/

18. Thelma i Louise - pułapka wolności, czyli ulubiony film amerykańskich feministek.
reż. R. Scott; scen. C. Khouri; zdj. A. Biddle; muz. H. Zimmer; wyst. G. Davis,
S. Sarandon, H. Keitel, M. Madsen i inni /USA 1991/

19. Uczta Babette - "Były sobie raz dwie siostry...", czyli metafizyka w kuchni.
reż. G. Axel; scen. G. Axel wg opowiadania K. Blixen, zdj. H. Kristiansen;
muz. P. Norgard, W.A. Mozart; wyst. S. Audran, B. Federspiel, B. Kjer, J. P. Lafont i inni
/Dania 1987/

20.Zelig - każdy ma swoje 15 minut sławy, czyli śmiertelnie poważna najśmieszniejsza komedia Allena.
reż. i scen. W. Allen; zdj. G. Willis; muz. D. Hyman; wyst. W. Allen, M. Farrow, E. Garrison,
E. Rothschild i inni /USA 1983/




TWÓRCY

1. Kenneth Branagh - angielski sposób na Szekspira.
Filmografia:
1989 - Henryk V
1991 - Umrzeć powtórnie
1992 - Przyjaciele Petera
1993 - Wiele hałasu o nic
1994 - Mary Shelley's Frankenstein
1995 - W środku mroźnej zimy
1996 - Hamlet

2. Tim Burton - dziecięce zabawki w gotyckim stylu.
Filmografia:
1984 - Frankenweenie
1985 - Wielka przygoda Pee-Wee Hermanna
1988 - Sok z żuka
1989 - Batman
1990 - Edward Nożycoręki
1992 - Powrót Batmana
1993 - Miasteczko Halloween
1994 - Ed Wood
1996 - Marsjanie atakują

3. Bracia Coenowie - inteligentna gra z konwencją.
Filmografia:
1984 - Prosta sprawa
1987 - Raising Arizona
1990 - Ścieżka strachu
1991 - Burton Fink
1994 - Hudsucker Proxy
1995 - Fargo

3. Jim Jarmusch - bardzo kultowe kino amerykańskie.
Filmografia:
1980 - Nieustające wakacje
1984 - Inaczej niż w raju
1986 - Poza prawem
1989 - Mystery Train
1991 - Noc na ziemi
1995 - Truposz

4. Krzysztof Kieślowski - od dokumentu do fabuły.
Filmografia:
1976 - Blizna
1979 - Amator
1981 - Przypadek
1984 - Bez końca
1987 - Krótki film o zabijaniu
1988 - Krótki film o miłości ; Dekalog I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, serial tv
1991 - Podwójne życie Weroniki
1993 - Trzy kolory: Niebieski; Trzy kolory: Biały
1994 - Trzy kolory: Czerwony

5. Emir Kusturica - niczym nie skrępowana wyobraźnia reżysera.
Filmografia:
1981 - Czy pamiętasz Dolly Bell?
1985 - Tata w podróży służbowej
1989 - Czas Cyganów
1991 - Arizona Dream
1995 - Underground

6. David Lynch - klasyk postmodernizmu.
Filmografia:
1976 - Głowa do wycierania
1980 - Człowiek-słoń
1984 - Diuna
1986 - Blue Velvet
1989 - Miasteczko Twin Peaks , serial
1990 - Dzikość serca
1991 - Miasteczko Twin Peaks II , serial
1992 - Ogniu krocz za mną
1996 - Zagubiona autostrada

7. Kto się boi Quentina Tarantino ?
Filmografia:
1992 - Wściekłe psy
1994 - Pulp Fiction
1995 - Penthouse , nowela w filmie Cztery pokoje

8. Peter Weir - mitologia poza konwencjami.
Filmografia:
1974 - Samochody, które pożarły miasto Paryż
1975 - Piknik pod wiszącą skałą
1977 - Ostatnia fala
1978 - Hydraulik
1981 - Gallipoli
1982 - Rok niebezpiecznego życia
1985 - Świadek
1986 - Wybrzeże Moskitów
1989 - Stowarzyszenie umarłych poetów
1990 - Zielona karta
1993 - Bez lęku


TEMATY

1. Kino animowane, ale nie Disney!
/ R. Bakshi: Władca pierścieni; Ogień i lód;
P. Dumała: Łagodna; Franz Kafka/

2. Co komputer może w kinie?
/R. Howard: Willow ; J. Cameron : Otchłań ; S. Spielberg : Park Jurajski ;
R. Long: Johnny Mnemonic/

3. Gatunek filmowy ( film gangsterski : Nietykalni; komiks filmowy : Rodzina Addamsów I,II
film kryminalny: Uznany za niewinnego ; melodramat : Cienista dolina ;
film obyczajowy: Co gryzie Gilberta Grape'a ? ; film przygodowy : Ostatni Mohikanin ;
thriller: Siedem ; film wojenny : Okręt ; western : Bez przebaczenia ).

4. Poetyka kina grozy.
/S. Kubrick: Lśnienie; J. Carpenter : Coś; D. Cronenberg : Creepshow;
T. Hooper: Duch; K. Russel : Gotyk; R. Reiner : Misery; J. Cameron : Obcy - decydujące starcie; F. F. Coppola : Dracula; N. Jordan : Wywiad z wampirem;
M. Nichols: Wilk; J. Carpenter : W paszczy szaleństwa; R. Rodriquez : Od zmierzchu do świtu; /

Wybrana filmografia jest jedynie propozycją, pewnego rodzaju szkicem, który będzie podlegał weryfikacji ( o doborze współdecydują uczestnicy zajęć).
Przewidziane są również seanse w kinie oraz uczestnictwo w DKF-ie, organizowanym przez olsztyński MOK i kino Awangarda.

Opracowanie: Małgorzata Wieczorek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2019


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.