AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Czułowska
Lekcja wychowawcza, Program nauczania

Program informacyjny o Unii Europejskiej dla klasy I-III gimnazjum

- n +

Program informacyjny o Unii Europejskiej dla klasy I-III gimnazjum

I. Ogólne założenia i szczegółowe cele programu.

Program informacyjny o Unii Europejskiej jest programem nadobowiązkowym, przeznaczonym dla uczniów gimnazjalnych i będzie przeprowadzony na wybranych godzinach wychowawczych w całym cyklu kształcenia gimnazjalnego w klasach I - III.

W dobie negocjacji Polski z Unią Europejską, obecnych wszędzie dyskusji politycznych "za" i "przeciw" wejściu naszego kraju do Unii, wreszcie w ramach przygotowania Polski na wejście i wymóg dostosowania w tym celu także polskiego szkolnictwa, program w przystępny sposób uczy o historii Unii Europejskiej, jej teraźniejszości i przyszłości. Ponadto wskazuje na naszą w niej rolę.

Najważniejszym celem programu, jako że jest to program nadobowiązkowy, jest uczenie poprzez zabawę, tj. wykorzystanie w szerokim zakresie gier, układanek, które sprawią, że uczniowie przyswoją sobie i utrwalą podstawową wiedzę o Unii Europejskiej, wszystkich krajach członkowskich i kandydujących a zamiast przymusu nauki i znużenia będą czuli się zachęceni do dalszego poszukiwania informacji o temacie.

Szczegółowe cele edukacyjne programu to:

2. Poznanie zarysu historycznego i głównych etapów kształtowania się Wspólnot Europejskich.
3. Poznanie celów i struktury organizacyjnej Wspólnot Europejskich.
4. Rozumienie relacji między państwami Unii Europejskiej w sferze gospodarczej, politycznej i społecznej.
5. Poznanie podstawowych informacji o państwach członkowskich Unii Europejskiej.
6. Uświadomienie historycznych powiązań Polski i Europy.
7. Zrozumienie korzyści dla Polski z przystąpienia do Unii Europejskiej oraz zagrożeń z tego wynikających.
8. Kształtowanie takich umiejętności jak komunikowanie się, współpraca, wyrażanie własnej opinii.
9. Kształtowanie umiejętności planowania i przeprowadzania przedsięwzięć europejskich.

II. Procedury osiągania celów.

Program realizowany będzie na zajęciach przeprowadzanych w wymiarze 30 minut tygodniowo, na wybranych godzinach wychowawczych, w ciągu trzech lat nauczania gimnazjalnego.

Uwzględniając fakt, że jest to materiał nadobowiązkowy, z którego uczniowie nie będą rozliczani jak z lekcji obowiązkowych, nauczyciel wykorzystuje niekonwencjonalne metody mające na celu zainteresowanie ucznia, jego aktywizację a także integrację klasy, w której jest wychowawcą.

Metodami tymi są:
- wykorzystanie nowoczesnych materiałów nauczania: filmy informacyjne o Unii Europejskiej, o symbolach UE, itp. na płytach CD - w tym celu zawiązana została współpraca ze szkolną salą komputerową,
- wspólne wyjścia z młodzieżą do Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej, przy ul. 1 Maja 3 w Olsztynie, na których pracownik w interesujący sposób informuje uczniów o działaniach i celach RCIE, a także gdzie uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach organizowanych przez RCIE - w tym celu zawiązana została stała współpraca nauczyciela z RCIE,
- jednorazowe wyjścia z młodzieżą do instytucji, których działanie związane jest z tematem lekcji, np. wyjście do banku w ramach zajęć o unii monetarnej,
- na lekcjach wykorzystanie wielu materiałów pomocniczych, które "bawiąc uczą", takich jak: gier planszowych, krzyżówek, map. Każda lekcja o Unii Europejskiej jest nowym wyzwaniem i przeprowadzona jest w jak najbardziej interesujący sposób,
- uczniowie pracują w zespołach 5 - osobowych, często przeprowadzane są konkursy, zawody, w których poszczególne zespoły uzyskują punkty w zależności od wykonanej pracy, czy miejsca, które zespół zajmie w zawodach,
- w zespołach metodą często stosowaną jest "burza mózgów",
- oprócz pracy zespołowej, każdy może wykazać się wiedzą poprzez projekty, prace domowe, do których wykonania zachęca nauczyciel.

Program kładzie więc nacisk na korzystanie z nowoczesnych technik: Internetu, encyklopedii multimedialnych, itp. ale także na to, aby klasa zintegrowała się pod okiem wychowawcy, dlatego wysoko będą oceniane inicjatywy podjęte w grupach, dyskusja jako swobodna metoda wypowiadania się.

III. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów.

Ponieważ zajęcia o Unii Europejskiej są prowadzone w ramach programu dodatkowego, stworzonego przez nauczyciela - wychowawcę klasy, przyjęto zasadę, że uczniowie nie będą uzyskiwali ocen w stopniach szkolnych. Postępy uczniów będą jednak systematycznie śledzone przez nauczyciela prowadzącego i utrwalane w specjalnie zaprowadzonym zeszycie, w którym będzie zapisywana liczba punktów, uzyskanych przez zespoły w zawodach czy konkursach, a także punkty za zrealizowane projekty indywidualne.

System punktowy będzie mobilizował uczniów do pracy, będzie czymś odmiennym od systemu ocen, uzyskiwanych na lekcjach obowiązkowych i da nauczycielowi możliwość wyciągnięcia wniosków z realizacji programu.

IV. Tematyka zajęć.

1. Nasza Europa.
2. Co to jest Unia Europejska?
3. Szlakiem Unii Europejskiej.
4. Instytucje Unii Europejskiej.
5. Symbole Unii Europejskiej.
6. Unia monetarna (unia walutowa).
7. Wycieczka do banku.
8. Europejskie ABC.
9. Poznajemy kraje członkowskie UE.
10. Czy warto przystępować do Unii Europejskiej?
11. Europa przez internet.
12. Dzień europejski w szkole, czyli jak zorganizować przedsięwzięcie europejskie.

V. Literatura.

1. Fontaine P., "Dziesięć lekcji o Europie", Wyd. "Wokół nas", Gliwice 1995.
2. Fontaine P., Malosse H., "Słownik instytucji i terminów UE", Komitet Integracji Europejskiej, Warszawa 1997.
3. Borchart K.D., "Integracja europejska - powstanie, rozwój Unii Europejskiej", Wyd. "Wokół nas", Gliwice 1997.
4. Galster J., Witkowski Z., "Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej", Toruń 1996.
5. "Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej" na płycie CD, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
6. " Nasza Europa Twoje miejsce" na płycie CD, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
7. Alicja Nehring "Unia Europejska krok po kroku", Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
8. Jacek Kowalski, Mirosław Sielatycki "Integrująca się Europa", wydawnictwo CODN, Warszawa 1996.
9. http://europa.eu.int
10. http://www.coe.fr
11. http://schuman.org.pl
12. http://www.perspektywy.com.pl/europa
13. http://www.cci.lodz.pl/phare
14. http://www.pap.com.pl
15. http://www.ukie.gov.pl
16. http://www.euro.pap.com.pl

Opracowanie: mgr Danuta Czułowska
nauczyciel chemii w Gimnazjum Nr 7
im. I. Krasickiego w Olsztynie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2322


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.