Katalog Elżbieta Dziekońska Różne, Artykuły "O ścieżkach edukacyjnych raz jeszcze... "O ścieżkach edukacyjnych raz jeszcze....Reforma systemu edukacji spowodowała, że kształcenie encyklopedyczne jest wypierane przez kształcenie umiejętności praktycznych i integrację międzyprzedmiotową. Wymaga to zmiany systemu kształcenia nauczycieli i ciągłe doskonalenie ich warsztatu pracy. Konieczna jest szeroka wiedza iterdyscyplinarna. Służą temu celowi różne formy dokształcania oraz wewnętrznoszkolny system doskonalenia nauczycieli.Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 15.02.1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 14 z dnia 23.02.1999 r. Poz.129 ) integracji wiedzy nauczanej w szkole na różnych etapach kształcenia służy wprowadzanie m in. ścieżek edukacyjnych tzn. zestawów treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania różnych przedmiotów lub w postaci odrębnych zajęć. Podstawą edukacji przez całe życie są 4 fundamentalne zasady dydaktyczne tzw. Filary edukacji: 1. uczyć się, aby wiedzieć 2. uczyć się, aby działać 3. uczyć się, aby żyć wspólnie 4. uczyć się, aby być Zasada " uczyć się, aby wiedzieć " polega na zdobyciu takiej wiedzy, która pozwala zrozumieć otaczający nas świat i czerpać radość z tego rozumienia. Zasada " uczyć się, aby działać " - to zdobycie szeroko rozumianych kompetencji do wykonywania przyszłej pracy polegającej na ciagłej ewolucji. "Uczyć się, aby żyć wspólnie " to nowa forma edukacji europejskiej mającej na celu pełniejsze zrozumienie drugiego człowieka i odstrzeganie współzależności między ludźmi. "Uczyć się, aby być " - to wyrabianie wyobraźni i kreatywności poprzez umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia. Struktura organizacyjna ścieżek edukacyjnych przedstawia się następująco: Ścieżki edukacyjne uwzględnione muszą być w programach nauczania. Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest za uwzględnienie problematyki ścieżek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania, a nauczyciele za ich realizację, włączając do własnego programu odpowiednie treści. Częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych modułowych kilkugodzinnych zajęć. Aby skutecznie wdrożyć ścieżki edukacyjne, należy tworzyć je etapami: 1. powołać zespoły międzyprzemiotowe, określić zadania, wyjaśnić filozofią nauczania w ramach ścieżek edukacyjnych. 2. określić zakres współpracy nauczycieli w ramach realizacji jednej ścieżki. 3. stworzyć programy nauczania ścieżek edukacyjnych z uwzględnieniem przedmiotów, zajęć pozalekcyjnych, lekcji wychowawczych i projektów międzyprzedmiotowych w ramach których będą realizowane. 4. określić harmonogram spotkań oraz sposób realizacji. Niezwykle ważny jest wybór programów ścieżek edukacyjnych. Kryteria wyboru programu są następujące: - zgodność z podstawą programową - poprawność konstrukcyjna - poprawność merytoryczna - poprawność dydaktyczna. Oto kilka praktycznych wskazówek przydających się podczas tworzenia ścieżek edukacyjnych: 1. nie należy na siłę integrować wszystkich przedmiotów lecz tylko wiodące 2. w wypadku braku osób kompetentnych należy zaplanować udział eksperta zewnętrznego 3. należy zaplanować harmonogram spotkań zespołów realizujących ścieżki 4. pomyśleć należy o (innych ) różnych formach i metodach realizacji ścieżek (projekt, stacje uczenia się, portfolio ) Jako pierwsza wymieniana jest edukacja czytelnicza i medialna.Kształci ona umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, uczy docierania do nich i selekcjonowania. Wyrabia szacunek dla dorobku kultury i dziedzictwa polskiego. Przygotowuje do odbioru wytworów kultury i pracy samokształceniowej. Ścieżka czytelniczo-medialna jest podstawą warsztatowo-informacyjną dla innych ścieżek. Referat opracowany na podstawie materiałów konferencji pt. "Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela szkoły ponadgimnazjalnej - ścieżki edukacyjne" - Radom 2003 oraz "Ścieżki edukacyjne teoria i praktyka" Kielce 2001. Opracowanie: mgr Elżbieta Dziekońska Wyświetleń: 1102
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |