AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bernarda Serwatka
Ekologia, Scenariusze

Scenariusz turnieju wiedzy ekologicznej klas III

- n +

Scenariusz turnieju wiedzy ekologicznej klas III

I. Przygotowanie do imprezy:
- wykonanie plakatu z informacją o turnieju, jego terminem, regulaminem i istotnymi informacjami, z którymi należy się zapoznać,
- pozyskanie sponsorów, dzięki którym będzie możliwe zakupienie nagród,
- rozdanie dzieciom, które pragną wziąć udział w turnieju biuletynu "ABC EKOLOGII",
- przygotowanie i wręczenie zaproszeń dla dyrekcji, nauczycieli, leśniczego, miejscowych władz,
- wykonanie przebrania dla ucznia występującego w roli Ekoludka,
- przygotowanie punktacji (piłeczki pingpongowe w wybranych kolorach),
- przeprowadzenie losowania kolorów przez przedstawicieli klas (każda drużyna zakłada koszulki i czapki w wylosowanym kolorze),

1. Przygotowanie sali:
- Sala gimnastyczna - na wprost sali zawieszone płótno, na którym powieszony jest napis TURNIEJ WIEDZY EKOLOGICZNEJ KLAS III i kontury Ekoludka;
- Ustawienie tylu stolików, ile jest reprezentacji klas (osobno stoliki do konkurencji plastycznej);
- Przygotowanie specjalnego stolika dla jury z kompletem pytań i odpowiedzi, protokołem przebiegu turnieju, regulaminem, przyborami do pisania;
- Na stolikach drużyn ustawienie wysokich przejrzystych pojemników, do których wrzucane będą punkty (piłeczki pingpongowe),
- Przymocowanie do stelaży map Polski (konkurencja - "Parki narodowe w Polsce"), z drugiej strony konturów drzew (konkurencja - "Rozpoznawanie liści, kwiatów i owoców drzew liściastych i iglastych");

2. Potrzebne rekwizyty:
- mapy Polski, kontury drzew, piłeczki pingpongowe, worki; nakrycie stołu - obrusy, sztućce, naczynia, papierowe kulki, materiały odpadowe (konkurencja 8C), produkty w opakowaniach plastikowych i szklanych, ilustracje gatunków chronionych w Polsce.

3. Regulamin turnieju:
- W turnieju biorą udział uczniowie równoległych klas III.
- Każda z klas typuje: 3-osobową drużynę, na czele której stoi Kapitan; dwie osoby do konkurencji sportowej i konkurencji plastycznej.
- Turniej obejmuje 9-14 konkurencji - zadań (do wyboru), punktowanych od 0-3 punktów.
- Pytania (polecenia) odczytuje prowadzący konkurs; w prowadzeniu pomaga Ekoludek.
- Odpowiedzi drużyn ocenia jury.
- Każda klasa przygotowuje dla swojej drużyny doping (okrzyk).
Do turnieju wykorzystałam:
- ilustracje z pozycji H. Dobrowolskiej, A. Koniecznej, W. Dziabaszewskiego "Wesoła szkoła", str. 61.
- postać Ekoludka z pozycji A. Kitlińskiej - Pięta "Środowisko społeczno - przyrodnicze",
- kasetę do podręcznika nauczania zintegrowanego "Wesoła szkoła" kl. II nr 3.

II. Przebieg turnieju:
-Powitanie uczestników i jury.
W skład wchodzą: przewodniczący - dyrektor szkoły oraz członkowie - leśniczy, przedstawiciel władz lokalnych, przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
- Poinformowanie o celach turnieju i omówienie jego zasad.
Uczniowie rywalizują o miano Przyjaciela Przyrody w trzech kategoriach: wiedzy, plastycznej i sportowej.
Zdobyte punkty w poszczególnych konkurencjach są sumowane i zdecydują o lokacie.
- Przedstawienie Ekoludka (przebrany uczeń), który będzie dopingował wszystkim drużynom, a także pomagał prowadzącemu podczas turnieju.

III. Zadania:
1. Zaprojektuj medal dla Przyjaciela Przyrody (drużyny wytypowane do konkurencji plastycznej pracują podczas trwania całego turnieju).
2. Układanie puzzli (postać Ekoludka) na czas.
3. Na konturze mapy Polski z oznaczonymi ważniejszymi rzekami i miastami umieścić w odpowiednich miejscach 3 wylosowane parki narodowe.
4. "Skoki kangurów" - wyścigi zawodników skaczących w workach.
5. Pytania i odpowiedzi (załącznik).
6. "Czyj to głos" - rozpoznawanie głosów ptaków (kaseta).
7. "Gatunki chronione w Polsce" - po wylosowaniu zestawu ilustracji (ptaki, ssaki, rośliny) zadaniem uczestników jest wskazanie tych gatunków, które znajdują się pod ochroną.
8. Sprawdzian praktyczny (drużyny losują numer zadania)
a) "Zakupy Młodego Ekologa" - spośród przygotowanych produktów (w różnych opakowaniach), wskaż te, które kupiłbyś w sklepie (np. ketchup w szklanym słoiczku i ketchup w plastikowym opakowaniu),
b) "Piknik Młodego Ekologa" - jak nakryjesz do stołu? (do wyboru - obrus foliowy i lniany, naczynia szklane i plastikowe, sztućce metalowe i plastikowe),
c) "Segregujemy śmieci" - zespół musi wykazać się umiejętnością segregowania odpadów na nadające się i nienadające się do powtórnego przetworzenia (drut, butelki szklane, puszki aluminiowe, butelki plastikowe, gazety, zużyte baterie),
9. Pytania i odpowiedzi (załącznik).
10. "Sprzątamy podwórko" - zbieranie śmieci (papierowe kulki) wysypanych z worka na czas.
11. Do konturu drzewa dopasuj odpowiednie liście, kwiaty i owoce.
12. "Gdybym był Ministrem Ochrony Środowiska..." - dokończ zdanie (w konkurencji pomagają wychowawcy klas).
13. Pokaz mody ekologicznej - poszczególne klasy przedstawiają swoje projekty. W tym czasie jury sumuje punkty i wyłania zwycięzców.
Mniej więcej w połowie turnieju proponuję przeprowadzenie zabawy ruchowej dla widowni, np. "Stary Donald farmę miał", podczas której dzieci śpiewają i naśladują odgłosy zwierząt.
Na koniec następuje ogłoszenie wyników i wręczenie nagród oraz dyplomów.

Załącznik
Pytania:
1. Co to jest recycling?
- To powtórne wykorzystanie odpadów, np. zbierając makulaturę - otrzymujemy nowy papier; zbierając złom - otrzymujemy nową stal.
2. Czy śmieci można wyrzucać byle gdzie?
- Nie. Śmieci nie tylko szpecą, ale także szkodzą środowisku (woda deszczowa przesiąka przez nie do gleby i wody gruntowej).
3. Skąd się biorą zanieczyszczenia w środowisku?
- Spaliny samochodowe, kominy fabryk i domów.
4. Dlaczego drzewa nazywamy "płucami naszej planety"?
- Drzewa potrafią wchłaniać niektóre trujące gazy znajdujące się w powietrzu, a w zamian wydzielają tlen, który jest niezbędny, abyśmy mogli oddychać.
5. Co to jest kwaśny deszcz?
- To deszcz zawierający zanieczyszczenia chemiczne. Działa on jak słaby kwas i jest bardzo szkodliwy dla drzew.
6. Dlaczego Morze Bałtyckie jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych mórz na świecie?
- Ludzie wyrzucają odpadki i śmieci do morza i rzek.
- Odprowadzane są tam ścieki z domów mieszkalnych i fabryk (za mało buduje się oczyszczalni ścieków).
- Wycieki ropy ze statków szkodzą rybom i innym mieszkańcom morza.
- Bardzo groźne dla życia morza są awarie i katastrofy wielkich tankowców.
7. Kiedy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi?
- 22 kwietnia.
8. Jakie czynności należy wykonać, aby oddać szklane butelki do skupu?
- Butelki należy wypłukać, wysuszyć, usunąć nakrętki i nalepki.
9. Jakie czynności należy wykonać przed oddaniem makulatury do skupu?
- Makulaturę należy posortować, ułożyć i obwiązać sznurkiem.
10. W jaki sposób możesz ograniczyć ilość odpadów w swoim domu?
- Odpady należy segregować, powinniśmy także stosować opakowania wielokrotnego użytku.
11. Dlaczego w lesie nie wolno wyrzucać woreczków plastikowych z resztkami jedzenia?
- Ponieważ są niebezpieczne dla zwierząt.
12. Co to są surowce wtórne?
- Odpady, które można po przerobieniu ponownie wykorzystać.
13. Jakie odpady nazywamy komunalnymi?
- Śmieci z gospodarstw domowych, handlu i śmieci uliczne.
14. Jakie działania człowieka mogą ograniczyć wycinanie lasów?
- Zbiórka makulatury.
15. Dlaczego nie wolno spalać plastiku w przydomowych kotłowniach?
- Podczas spalania plastiku, zwanego PCV, wytwarzają się groźne dla życia dioksyny.
16. Jakiego rodzaju odpady wykorzystasz w produkcji kompostu?
- Odpady z kuchni: z jarzyn, owoców, skorupki jaj, resztki potraw, kości, włosy, ścięta trawa, odpady ogrodowe.
17. Jakie odpady należą do niebezpiecznych?
- Resztki farb, środków czyszczących, rozpuszczalników, środki ochrony roślin, baterie, lekarstwa.
18. Co należy zrobić z pustym kartonikiem po soku?
- Zgnieść i wrzucić do pojemnika z napisem PAPIER.
19. Na czym polega segregacja odpadów?
- Oddzielanie surowców nadających się do powtórnego przerobu i wrzucenie ich do poszczególnych pojemników?
20. W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?
- Kąpiel pod prysznicem, dokręcanie kranów, nie wylewanie ścieków do rzek.

Opracowanie: Bernarda Serwatka
nauczycielka nauczania zintegrowanego
SP w Mieścisku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3230


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.25



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.