Katalog

Wioleta Łyczakowska
Zawodowe, Scenariusze

Aktywne poszukiwanie pracy

- n +

AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
lekcja przedsiębiorczości w liceum ogólnokształcącym

Cele:
  • zna problemy rynku pracy w warunkach wysokiego bezrobocia,
  • rozumie potrzebę przekwalifikowania się, zmiany miejsca zamieszkania,
  • potrafi wymienić umiejętności przydatne w poszukiwaniu pracy,
  • potrafi wymienić umiejętności interpersonalne i cechy charakteru przydatne w trakcie poszukiwania pracy,
  • umie radzić sobie w trudnej sytuacji - utraty pracy,
  • umie znaleźć informacje o wolnych miejscach pracy i korzystać z tych ofert.

    Metody i formy pracy:
  • burza mózgów, mapa mentalna, wykład,
  • praca indywidualna, praca w grupach,
  • praca z tekstem.

    Środki dydaktyczne:
  • praca zbiorowa "Gdzie i jak szukać pracy", Wyprawka Maturzysty (zeszyt nr 2),
  • Stańda B., Wierzbowska B. Przedsiębiorczość, Warszawa 2002, PWN,
  • arkusze szarego papieru, białe i kolorowe karteczki,
  • flamastry,
  • klej,
  • taśma samoprzylepna.

    Przebieg zajęć: (2 godziny lekcyjne)

    Uczniowie jako pracę domową mięli zapoznać się z tekstem podręcznika str. 51-52 oraz artykułem z "Wyprawki Maturzysty".

    1. Wprowadzenia do tematu dokonuje nauczyciel;
    - pojęcie bezrobocia ukrytego w nawiązaniu do sytuacji Polski sprzed 1989 r.
    - bezrobocie jako efekt transformacji społeczno-gospodarczej Polski po 1989 r.
    2. Nauczyciel wskazuje temat: Co trzeba zrobić, jakie posiadać cechy, aby zdobyć wymarzoną przez siebie pracę?
    3. Każdy uczeń otrzymuje kilka luźnych karteczek i wpisuje na nich swoje pomysły.
    4. Podział klasy na zespoły (4 osoby). Wszystkie kartki w grupie zostają wymieszane a następnie porządkowane w zbiory - poszukiwanie tego co ich łączy. Tworzenie niekonwencjonalnych nazw.
    5. Sporządzenie mapy mentalnej. Pisanie, rysowanie strzałek, linii różnej grubości, naklejanie kolorowych kartek o różnych kształtach i wielkości, itp.
    6. Powrót do małych kartek, sprawdzenie, czy coś nie zostało pominięte.
    7. Na następnej lekcji następuje prezentacja map oraz ich omówienie. Ustalenie wspólnych wniosków.
    8. Praca domowa - uczniowie na podstawie ogłoszeń w prasie, informacji w telegazecie, internecie, urzędzie pracy, itp. mają ocenić rynek pracy i określić jaki zawód jest w tej chwili najczęściej poszukiwany.

    Opracowanie: mgr Wioleta Łyczakowska
    nauczyciel geografii i przedsiębiorczości
    Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Nowowiejskiego Braniewo

  • Wyświetleń: 1946


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.