Katalog
Wioleta Łyczakowska Zawodowe, ScenariuszeAktywne poszukiwanie pracy
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
lekcja przedsiębiorczości w liceum ogólnokształcącym
Cele:
zna problemy rynku pracy w warunkach wysokiego bezrobocia,
rozumie potrzebę przekwalifikowania się, zmiany miejsca zamieszkania,
potrafi wymienić umiejętności przydatne w poszukiwaniu pracy,
potrafi wymienić umiejętności interpersonalne i cechy charakteru przydatne w trakcie poszukiwania pracy,
umie radzić sobie w trudnej sytuacji - utraty pracy,
umie znaleźć informacje o wolnych miejscach pracy i korzystać z tych ofert.
Metody i formy pracy:
burza mózgów, mapa mentalna, wykład,
praca indywidualna, praca w grupach,
praca z tekstem.
Środki dydaktyczne:
praca zbiorowa "Gdzie i jak szukać pracy", Wyprawka Maturzysty (zeszyt nr 2),
Stańda B., Wierzbowska B. Przedsiębiorczość, Warszawa 2002, PWN,
arkusze szarego papieru, białe i kolorowe karteczki,
flamastry,
klej,
taśma samoprzylepna.
Przebieg zajęć: (2 godziny lekcyjne)
Uczniowie jako pracę domową mięli zapoznać się z tekstem podręcznika str. 51-52 oraz artykułem z "Wyprawki Maturzysty".
1. Wprowadzenia do tematu dokonuje nauczyciel;
- pojęcie bezrobocia ukrytego w nawiązaniu do sytuacji Polski sprzed 1989 r.
- bezrobocie jako efekt transformacji społeczno-gospodarczej Polski po 1989 r.
2. Nauczyciel wskazuje temat: Co trzeba zrobić, jakie posiadać cechy, aby zdobyć wymarzoną przez siebie pracę?
3. Każdy uczeń otrzymuje kilka luźnych karteczek i wpisuje na nich swoje pomysły.
4. Podział klasy na zespoły (4 osoby). Wszystkie kartki w grupie zostają wymieszane a następnie porządkowane w zbiory - poszukiwanie tego co ich łączy. Tworzenie niekonwencjonalnych nazw.
5. Sporządzenie mapy mentalnej. Pisanie, rysowanie strzałek, linii różnej grubości, naklejanie kolorowych kartek o różnych kształtach i wielkości, itp.
6. Powrót do małych kartek, sprawdzenie, czy coś nie zostało pominięte.
7. Na następnej lekcji następuje prezentacja map oraz ich omówienie. Ustalenie wspólnych wniosków.
8. Praca domowa - uczniowie na podstawie ogłoszeń w prasie, informacji w telegazecie, internecie, urzędzie pracy, itp. mają ocenić rynek pracy i określić jaki zawód jest w tej chwili najczęściej poszukiwany.
Opracowanie: mgr Wioleta Łyczakowska
nauczyciel geografii i przedsiębiorczości
Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Nowowiejskiego
Braniewo
Wyświetleń: 1946
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |