Katalog Grażyna Frasunek Różne, Artykuły "Agresja ? czas na refleksje..."Agresja - czas na refleksje...Emocje możemy podzielić na przykre i przyjemne. Wszyscy mają prawo do przeżywania wszelkich emocji, ważne jest to, co zrobimy z nimi pod ich wpływem. Wśród emocji podstawowych są: gniew, złość, radość, smutek, ból, lęk, strach .Dobrze jest, gdy potrafimy nazywać to, co czujemy, różne odcienie emocjonalne, gdyż to pomaga nam uporządkować świat naszych przeżyć. Dobrze jest również, jeśli potrafimy sobie radzić z emocjami, a więc otwarcie komunikować o swoich przeżyciach bezpośrednio osobę, która jest przyczyną naszych emocji. Jeśli tłumimy je, a więc np.: nie mówimy wprost o tym, co przeżywamy, ale zmieniamy swoje zachowanie ,nie przyznajemy się do swoich uczuć, nawet przed samym sobą, to one wcale nie znikają, ale się kumulują, nawarstwiają i mogą doprowadzić do wybuchu, powodując chorobę, zaburzenia psychiczne, ucieczkę w alkoholizm lub nałóg. Dlatego uświadamianie sobie tego, co czujemy, pozwala uniknąć niepotrzebnych konfliktów, choć związane jest to z ryzykiem, że ktoś nas nie zrozumie, że przyznamy się, iż przeżywamy gniew, złość czy nienawiść.Jak zatem wyrażać swoje uczucia? - Najprościej jak potrafimy, szczerze, otwarcie. Trudność wiąże się z tym, iż nie jesteśmy przyzwyczajeni, by nazywać swoje uczucia, gdyż my sami tak do końca nie znamy swoich uczuć i nie umiemy ich zauważyć. Ponadto często bywa i tak, że świat, wokół którego żyjemy, nie rozumie nas ,że my sami tak do końca nie potrafimy zaplanować swojej przyszłości, nie potrafimy konstruktywnie dogadać się z innymi ludźmi, co zrobić, żeby nie czuć się wiecznie przegranym, zmęczonym, zniechęconym, a wreszcie, jak założyć rodzinę, w której można czuć się szczęśliwym bezpiecznym. Liczne grupy młodzieży, nie mogąc znaleźć odpowiedzi na te pytania, sięgają po alkohol, narkotyki, a często stają się agresywne. Co to jest agresja? Agresja, wg definicji W. Szewczuka, to "wszelkie działanie (fizyczne lub słowne), którego celem jest wyrządzenie krzywdy fizycznej lub psychicznej - rzeczywistej lub symbolicznej - jakiejś osobie lub czemuś, co ją zastępuje". Słownik psychologiczny; red. W. Szewczuk, WP, Warszawa 1985 r. Agresja może być: Będąc agresywnym - wyrządzam krzywdę OSOBIE dając świadectwo o SOBIE w konsekwencji wyrządzając krzywdę SOBIE, która często zamienia się w złość, skierowaną przeciwko jakiejś OSOBIE. Co zatem należy robić, aby uniknąć zachowań agresywnych? Aby eliminować zachowania agresywne, należy stosować umiarkowany system kar i nagród. Kara ma na celu zahamowanie zachowań agresywnych, nagroda ma wzmacniać aprobowane społecznie sposoby realizacji celu. W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na wpływ telewizji w kształtowaniu zachowań agresywnych u dzieci. Z badań przeprowadzonych wynika, że...telewizja działa jak bomba z opóźnionym zapłonem i tak np. 14-latek, który nadmiernie ogląda telewizję, filmy brutalne jest częściej narażony na prawdopodobieństwo wejścia w konflikt z prawem w wieku lat 20-tu. Przyczyną agresji mogą być również zbyt wysokie wymagania szkoły i oczekiwania społeczne. Dlatego też niezwykła rola przypada nauczycielowi, wychowawcy. To właśnie nauczyciel już w szkole uczy dzieci jak mają sobie radzić z przeżywaniem silnych i trudnych uczuć oraz jak skutecznie rozładowywać napięcia emocjonalne poprzez: - konsekwentność w stosowaniu dyscypliny - stawianiu wysokich wymagań dojrzałości - zachęcanie swojego wychowanka do nawiązywania niezależnych kontaktów - stosowania raczej siły przekonania i argumentowania niż nakazu i zakazu - stawiania delikatnych ograniczeń, co uczy samodyscypliny - stosowania minimum przymusu. Może mu w tym pomóc współpraca z rodzicami, specjalistami, instruktorami sportu, animatorami kultury. Nauczyciel może być inicjatorem różnych przedsięwzięć, skupiających wokół siebie uczniów, integrując ich. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę, bardzo wiele zależy od świadomości i odpowiedzialności RODZINY, która powinna być silnym oparciem i ostoją dla swych dorastających dzieci, gdyż to właśnie oni są wzorem do naśladowania. Opracowanie: mgr Grażyna Frasunek Wyświetleń: 941
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |