Katalog

Grażyna Sikora
Język polski, Scenariusze

"Grecja i Włochy leżą w Europie" - scenariusz lekcji języka polskiego

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego
Propozycja połączenia edukacji polonistycznej w szkole podstawowej z edukacją europejską

Klasa: V szkoła podstawowa
Temat: (G)recja i (W)łochy to państwa (e)uropejskie..........
Czas: 45 minut
Bibliografia:
1.N. Philip, Romulus i Remus w: K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat. Podręcznik do kształcenia literackiego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Poznań 2000.
2. Mit o Europie
3. Encyklopedia PWN (P-S)

Cele operacyjne:
Uczeń:
- ustala kolejność wydarzeń (czytać ze zrozumieniem teksty kultury
- uzupełnia luki w tekście
- łączy wiadomości z różnych przedmiotów
- rozróżnia informacje istotne od uzupełniających
- pisze (stosując zasady wskazanej formy wypowiedzi: krótką notatkę, opis, przepis)
- wiąże z sobą różne treści
- wskazuje źródła informacji
- dokonuje samooceny
- stosuje zasady ortograficzne (wielka i mała litera w nazwach geograficznych)

Kształcona umiejętność:
- rozumienie
- pisanie
- korzystanie z informacji

Metody pracy:
- praca w grupach
- burza mózgów
- mapa mentalna
- zagadka pantomimiczna (elementy dramy)

Pomoce dydaktyczne:
- punkty planu - rozsypanka
- karty pracy
- licznik punktów
- rekwizyty atrybutów
- model starożytnego Greka
- kontury i flagi Włoch i Grecji
- zdjęcia reprodukcje obraz, rzeźb, zabytków architektury
- mapa Europy (współczesnej i starożytnej)

Przebieg lekcji:
Lekcja przewidziana jest na zakończenie bloku tematycznego związanego z omawianiem mitów. Jej celem jest połączenie edukacji polonistycznej z europejską na poziomie szkoły podstawowej. W dobie integracji zagadnienia o tematyce europejskiej powinny być przybliżane także uczniom na drugim etapie edukacyjnym. Korzystając z tekstów kultury, jakimi są mity należy zwrócić uwagę na podobieństwa i różnice między poszczególnymi krajami oraz na wzajemne przenikanie się kultur. Teksty mitologiczne stanowią o wspólnych korzeniach kultury europejskiej.
1.Lekcja rozpoczyna się od podziału klasy na 4 grupy i wyjaśnienia celów lekcji. Praca w grupach polega na pracy zespołowej (konkursowej). Następuje wybór: sprawozdawcy, redaktora, koordynatora.
2. Sprawdzeniem wykonania pracy domowej- przeczytanie mitu "Romulus i Remus" jest następujące polecanie:
Znając treść mitu, ułóżcie punkty planu zgodnie z kolejnością wydarzeń przeczytanego mitu.
Punkty planu:
1). Odsunięcie Numinora od władzy
2). Narodziny bliźniąt: Romulusa i Remusa
3). Kara Amuliusza
4). Wychowanie chłopców przez Faustulusa
5). Odzyskanie tronu przez braci
6). Romulus władcą Romy-Rzymu
7). Budowa i zasiedlanie miasta
8). Uprowadzenie Sabinek
9). Dalsze losy Romulusa
3. Grupa, która najszybciej poprawnie wykona zadanie otrzymuje 2 punkty. Każda grupa musi zadanie wykonać do końca(poprawnie 1pkt, niepoprawnie 0)
4. Opowiedz jeden z punktów planu. (1 uczeń), np. pkt 4
5. Skąd z jakiego źródła możemy się jeszcze dowiedzieć o powstaniu Rzymu?
Odpowiedź: np. z encyklopedii.
6. W domu jeden z wybranych z uczniów przygotowuje 2-3 zdaniową informację z encyklopedii.
7. Informacje: Tybr, wzgórze zwane Palatyn, VIII w.p.n.e., Roma-Rzym, powstać, być założycielem, uprowadzić) zapisujemy na mapie mentalnej na tablicy.
Uczniowie tworzą tekst, np. "Roma - Rzym powstał w VIIII w. p.n.e. na wzgórzu zwanym Palatyn. Jego założycielem był Romulus. Pierwszymi mieszkańcami miasta byli banici i zbiegowie. Kobiety zostały uprowadzone do Rzymu podczas igrzysk. Były nimi Sabinki."
8. Sprawdzenie i ocenienie pracy( punktacja max.5 pkt)
9. Poznaliście wielu bohaterów mitów greckich. Wylosujcie imię jednego z nich: Hefajstos, Hermes, Demeter, Posejdon. Ustalcie i wybierzcie atrybuty im odpowiadające ( wypisane na tablicy: trójząb, zapałki, skrzydełka, kwiaty, kasa, ryba, ogień, kłos). W grupach u. ustalają, jakie atrybuty odpowiadają ich bohaterowi.(burza mózgów). Następnie prezentują je, ubierając modela. ( max. 2 pkt)
10. Uzupełnienie tekstu: Miejscem akcji w mitach są ............................(Rzym i Grecja.)
11. Uczeń wybiera kartkę z zapisanym tekstem (scenka pantomimiczna):
a) skazany na daremną, bezowocną pracę
b) dał ludziom ogień
c) zakochany we własnym odbiciu
d) pilnował wejścia do Tartaru
Pozostali uczniowie odgadują. Pokazujący czyta tekst.
12. Państwo - cesarstwo Rzymskie to obecne Włochy. Oba te państwa leżą w .............(Europie).
Czy wiecie, że nazwę "Europa" również wyjaśniają mity?
Według legendy na azjatyckim wybrzeżu Morza Śródziemnego, tam gdzie dzisiaj znajduje się Liban, żyła księżniczka o imieniu Europa. Jej ojcem był król Agenor. Pewnej nocy Europie przyśniło się, że kłócą się o nią dwa kraje o postaciach kobiet. Jedna - Azja chciała, aby Europa pozostała tu gdzie jest, druga- kraj leżący po przeciwnej stronie, otrzymała od króla bogów Zeusa rozkaz wyprowadzenia jej nad morze.
Następnego ranka księżniczka zbierała nad brzegiem morza kwiaty. W pewnej chwili z wody wyłonił się potężny, lecz łagodny byk. Przekonał on Europę, by usiadła na jego grzbiecie i popędził z nią przed siebie. Po drodze byk wyznał Europie, że jest Zeusem, który przybrał postać zwierzęcia. Uprowadził księżniczkę na grecką wyspę Kretę i tam pojął za żonę.
13. Grupy ( z najmniejszą ilością punktów) wybierają polecenia:
1). Opisz flagę Włoch
2). Opisz flagę Grecji
3). Napisz przepis na tzaziki - grecką potrawę, uwzględniając jej składniki: 25 dkg białego sera, zielony ogórek, 2 łyżki śmietany, sól, pieprz. Zastosuj CZASOWNIKI: OBRAĆ , UTRZEĆ, DODAĆ, WYMIESZAĆ. S M A C Z N E G O !
4) Napisz przepis na tradycyjną włoską potrawę - spaghetti, uwzględniając jej składniki: 1 kg makaronu, sos słodko- kwaśny, mięso, sól, pieprz. Zastosuj CZASOWNIKI: UPIEC, ZAGOTOWAĆ, DODAĆ, WYMIESZAĆ. S M A C Z N E G O !
14. Odczytanie, sprawdzenie (max.5 pkt)
15. Podsumowanie punktacji, ocena pracy uczniów
16. Zapis tematu lekcji: Grecja i Włochy to miasta ...........................(europejskie).
17. Praca domowa dla chętnych: Wypisz najsłynniejsze zabytki Aten i Rzymu.

Opracowanie: Grażyna Sikora - dyrektor
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 2 w Rudzie Śląskiej

Wyświetleń: 3207


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.