AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Teresa Zagozda
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Kształtowanie wzorców zdrowego stylu życia w pracy wychowawczej - konspekt zajęć

- n +

Kształtowanie wzorców zdrowego stylu życia w pracy wychowawczej - konspekt zajęć

Temat: MY i AIDS

Cel lekcji:
- uczeń zna sposoby zakażenia
- uczeń wie jak uniknąć sytuacji grożących zakażeniom
- uczeń posiada właściwy stosunek do ludzi zarażonych wirusem HIV

Przebieg zajęć


  1. Nawiązanie
    Pierwsze przypadki AIDS stwierdzono w Stanach Zjednoczonych w roku 1980. Od czasu pierwszych zachorowań na AIDS, wiedza na temat nowej choroby wzrastała szybko. W wyniku intensywnych badań w wielu ośrodkach udało się w bardzo krótkim czasie, wyjaśnić wiele zagadnień dotyczących tej choroby, a także wykryć wywołujący ją zarazek. Jak dotąd nie udało się jeszcze wypracować skutecznych metod leczenia ani uodpornienia.

    Przerażające liczby:
    W 1981 r. - w USA odnotowano 5 pierwszych przypadków uszkodzenia systemu odpornościowego.
    W 1997 r. - na świecie - ponad 1 mln choruje na AIDS a 8 mln jest zakażonych HIV-em, w tym 590 tys dotyczyło dzieci
    W 2000 r. - zakażonych jest ok. 40 mln, wśród nich 10 mln to ludzie młodzi.
    W 2003 r. - do końca lutego 2003 roku w Polsce zakażonych ogółem osób: 7.993, w tym 1.257 zachorowań na AIDS, 618 chorych zmarło.

  2. Różnica między HIV i AIDS

    HIV - to wirus powodujący upośledzenie ludzkiego systemu odpornościowego. Żeby zarazić się tym wirusem musi dostać się do naszej krwi. Zakażenie tym wirusem powoduje uszkodzenie układu odpornościowego, co w konsekwencji stwarza warunki do rozwoju AIDS.
    AIDS - to choroba, która rozwija się wskutek zarażenia wirusem, oznacza że system odpornościowy został uszkodzony lub zniszczony i nie spełnia swoich funkcji.

  3. Uczniowie wspólnie z nauczycielem zastanawiają się jak można zarazić się wirusem HIV.

    I Ślina - istnieje małe prawdopodobieństwo.
    II Łzy - nieprawdopodobne.
    III Mocz - nieprawdopodobne.
    IV Sperma i wydzielina pochwy - zakażenie najczęściej występuje.

    Podczas stosunku wirus HIV znajdujący się w spermie dostaje się na błonę śluzową pochwy. Błona ta absorbuje płyny podobnie jak gąbka i wirus przenosi się do naczyń krwionośnych znajdujących się tuż pod błoną śluzową.

    V Krew - znamy różne przypadki, gdy krew zakażonego wirusem HIV dostanie się do naszej krwi
    - przetaczanie krwi
    - nakłuwanie uszu, akupunktura, manicure, pedicure, golenie (gdy narzędzia używane do tego celu nie będą jałowe)
    - używanie tej samej strzykawki np. narkomani
    - wykonywanie tatuaży, robienie tzw. "sznytów"
    - zarażona matka podczas porodu może zarazić swoje dziecko

  4. Co należy zrobić, aby uniknąć zakażenia?

    Forma ćwiczeniowa
    Każdy uczeń, na kartkach samoprzylepnych wpisuje sytuację, która może doprowadzić do zakażenia. Kartki przyklejane są na tablicy i następnie grupowane.
    Nauczyciel odczytuje poszczególne sytuacje a następnie zadaje pytanie, co należy zrobić, aby uniknąć zakażeniu?

    Typowe odpowiedzi:
    1. Unikać kontaktów seksualnych z nieznajomymi osobami. Najlepiej byłoby utrzymać kontakty z jednym wiernym partnerem. Jednym środkiem, chociaż nie w pełni zabezpieczającym może być prezerwatywa.
    2. Nie dać się namówić do brania narkotyków (nawet tylko raz).
    3. Nie pić alkoholu, bo obniża trzeźwe określenie sytuacji, sprzyja nawiązywaniu łatwych znajomości, obniża nasze rozumowanie, myślenie.
    4. Nie poddawać się zabiegom przekuwania uszu w innych miejscach niż zakłady kosmetyczne.
    5. Unikać kontaktów z narzędziami, które miały wcześniej styczność z krwią.
    6. Nie wzorować się i nie poddawać presjom grupy.
    7. Nie ulegać zaproszeniom nieznajomych np. na "Oglądanie filmów video".
    5. Kiedy nie można się zarazić wirusem HIV? - podsumowanie

    Nauczyciel zadaje pytanie, uczniowie odpowiadają
    - przebywając w tym samym pomieszczeniu, oddychając tym samym powietrzem
    - podając rękę, dotykając osób i przedmiotów, których dotykali zakażeni wirusem HIV
    - pijąc i jedząc z tych samych naczyń, korzystając z tych samych sztućców
    - jedząc posiłki przygotowane przez zakażonych lub chorych
    - przez kichanie i kaszel osoby zakażonej
    - przyjacielskie pocałowanie zakażonego lub chorego
    - korzystając ze wspólnych urządzeń sanitarnych, pływalni, toalet publicznych
    - korzystając ze środków komunikacji
    - przez uczenie się, bawienie lub pracowanie z zakażonymi
    - oddając do pralni bieliznę lub pościel
    - przez ukąszenie komara, pchły, wszy.

Opracowanie: Teresa Zagozda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2317


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.