Katalog Marta Todorow Różne, Artykuły "Kapelusze" - sposoby na łączenie prawej i lewej półkuli mózgowejSposoby na łączenie prawej i lewej półkuli mózgowej.KAPELUSZE(pomysł zainspirowany książką Edwarda de Bono "Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia") Wyimaginowany kapelusz zarówno pomaga mówić o trudnych sprawach, jak i pobudza wyobraźnię. Zabawa z kapeluszami może uświadomić dzieciom i młodzieży, że wybór nakrycia głowy, jak i całego ubioru, to wchodzenie w jakąś rolę, określanie siebie, wpisywanie się w pewną konwencję. Kiedy wkładamy wyimaginowany kapelusz możemy odważniej mówić o wielu rzeczach. Jest to "rekwizyt", który - paradoksalnie - z jednej strony pomaga wyrazić więcej (odkrywa), a z drugiej strony jest swego rodzaju maską, która daje poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia z kapeluszami mogą być wykorzystywane zarówno na lekcjach języka polskiego, godzinach wychowawczych, jak i na zajęciach teatralnych. Zacznijmy od zaprezentowania swojego towaru. Mamy (np. w walizce, pudle ) wiele nakryć głowy, współczesnych i dawnych. Bierzmy nieistniejące kapelusze w ręce tak, jakby istniały. Opiszmy je sugestywnie. Mówmy o różnorodności form, kształtów i kolorów. To pobudzi dziecięcą wyobraźnię. Mamy każdy kapelusz, jaki tylko można sobie wyobrazić i wymarzyć. Powiedzmy to dzieciom. Nie sugerujmy im, co maja wybrać. Rozdajemy kapelusze. Podchodzimy do każdego osobno. Uczeń wybiera kapelusz, wkłada go na głowę. Wszystko jest oczywiście grą wyobraźni. Gdy wszyscy mają już kapelusze na głowach, czas na prezentację. Po kolei każdy opisuje swój kapelusz. Możemy zapytać (w zależności od celu zajęć): - Dlaczego wybrałeś ten kapelusz? - Kim jesteś w tym kapeluszu? - Jak się w nim czujesz? - Jaka jest historia tego kapelusza? - Co kapelusz mógłby opowiedzieć o swoim właścicielu? Możemy zadać wiele innych pytań, ukierunkowanych na cel zajęć. Możemy przeprowadzić różne lekcje z wykorzystaniem takiej teatralizacji, np. - opis przedmiotu, opis postaci - dyskusja na temat tolerancji, konwencji, mody - wywiad z bohaterem literackim - podsumowanie epoki / w klasach licealnych; wówczas nakrycia głowy muszą odpowiadać tej epoce/ - dialog między postaciami na określony temat Możemy przeprowadzić wiele różnych zajęć, w których połączymy myślenie twórcze z przyswajaniem wiedzy. Walorem tych zajęć będzie zaangażowanie uczniów. Taka lekcja na pewno będzie zapamiętana . Musimy być również przygotowani na to, że uczniowie zasypią nas swoimi pomysłami, w jaki jeszcze sposób wykorzystać kapelusze. Mogą chcieć je rysować, tworzyć portret klasy lub wykonać prawdziwe kapelusze w domu. Jest to również dobry punkt wyjścia do tworzenia scenariusza przedstawienia, na przykład na warsztatach teatralnych. Opracowanie: Marta Todorow Wyświetleń: 662
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |