![]() |
![]() |
Katalog Dorota Mazurek Różne, Artykuły Przeciwdziałanie agresji i przemocy - zadania interwencyjne oraz środki zaradcze na poziomie placówki szkolno-wychowawczejPRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI I PRZEMOCY - ZADANIA INTERWENCYJNE ORAZ ŚRODKI ZARADCZE NA POZIOMIE PLACÓWKI SZKOLNO - WYCHOWAWCZEJWystępowanie zjawiska agresji i przemocy obejmuje swym zasięgiem całą społeczność szkolną. Dlatego istotne jest prowadzenie ujednoliconych oddziaływań wychowawczych, których głównym celem jest zapobieganie i obniżanie poziomu agresji w placówce. O skuteczności tych oddziaływań decyduje w dużym stopniu różnorodność form i sposobów przeciwdziałania i interwencji.Przykładowe propozycje rozwiązań: - współpraca z zespołem psychologiczno - pedagogicznym: objęcie indywidualną opieką psychologiczno - pedagogiczną "agresorów" oraz ich "ofiary", spotkania z młodzieżą oraz zajęcia warsztatowe z pedagogiem i psychologiem na temat agresji i przemocy, - angażowanie młodzieży do pomocy przy rozwiązywaniu sytuacji problemowych - Samorząd Szkolny - założenie skrzynki kontaktowej dla ofiar przemocy - środki zaradcze na poziomie jednostki - opracowywanie indywidualnych programów oddziaływań wychowawczych - środki zaradcze na poziomie klasy - grupy - opracowywanie wewnętrznych regulaminów postępowania - współpraca z rodzicami - utrzymywanie stałych kontaktów, pomoc przy rozwiązywaniu problemów - organizowanie akcji propagujących właściwe postawy społeczne - "Dzień bez agresji", "Tydzień magicznych słów" - cykl spotkań z rodzicami o tematyce przybliżającej zjawisko agresji i przemocy wśród młodzieży - cykl spotkań na temat prawnych i moralnych skutków agresji i przemocy - współpraca z organizacjami świadczącymi pomoc społeczną - analiza sytuacji placówki pod kątem występowania zjawiska przemocy i agresji - opracowanie programów profilaktyczno - interwencyjnych na temat przemocy i agresji - analiza i ocena dotychczas stosowanych metod przeciwdziałania - kształcenie kadry pedagogicznej w zakresie specyfiki zjawiska - konsekwentne reagowanie na akty przemocy i agresji - opracowanie Ośrodkowego Kodeksu Zasad Przeciwko Przemocy - konsekwencje i kary / przy udziale Samorządu Szkolnego i Młodzieżowej Rady Internatu / - zakup publikacji związanych z przemocą i agresją. - próba utworzenia punktu konsultacyjnego w celu gromadzenia informacji o literaturze fachowej, materiałach pomocniczych, scenariuszach zajęć dotyczących omawianego zjawiska. Wybrane pozycje literatury fachowej: 1. Bińczycka J. (1999) Między swobodą a przemocą w wychowaniu OW "IMPULS" Kraków 2. Bogdanowicz L. (2002) Szkolny dzień przeciw przemocy. "Życie Szkoły" nr4 s. 223- 225 3. Chylewska-Barakat L. (2001) Nie ma magicznych recept przeciw przemocy. "Edukacja i Dialog" nr 3 s. 51-58 4. Gaś Z. ( 1998) Psychoprofilaktyka UMCS Lublin 5. Gordon T. (1996) Wychowanie bez porażek IW PAX Warszawa 6. Grochulska J. (1993) Agresja u dzieci WS i P Warszawa 7. Karkowska M., Czarnecka W.(1995) Przemoc w szkole Oficyna Wyd. Kraków 8. Kubik B. (2001) Agresja w szkole "Życie Szkoły" nr 4 s. 216-219 9. Kukiełka B.( 2001) Asertywność - sposób na agresję. Scenariusz zajęć "Biblioteka w Szkole" nr 10 10. Kuźma J., Szarota Z. (1998) Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży oraz w instytucjach społeczno - opiekuńczych "TEXT" Kraków 11. Leszczyńska E. (2001) Jak pokonać agresję? "Życie Szkoły" nr 8 s. 460-464 12. Łysek J. (2000) Zachowania agresywne uczniów. "Nauczyciel i Szkoła" nr 2 s. 67-72 13. Nowak E. (2000) Oswoić agresję "Cogito" nr 15 s. 52-53 14. Olweus D.(1998) Mobbing fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa 15. Pospiszyl J. (1999) Razem przeciw przemocy "Żak" Warszawa 16. Sołtys E. (2000\2001) Agresja w szkole. "Nowe w Szkole" nr 6 s. 18-19 17. Tatarowicz J. (2001) Nauczyciele wobec agresji i przemocy w szkole. " Problemy opiekuńczo-Wychowawcze nr 5 s. 32-38 18. Tatarowicz J. (1999) O agresji nigdy dość... drama w zapobieganiu przemocy rówieśniczej. "Drama" nr 32 s. 16-19 19. Tucholska S. (2000) Przemoc w szkolnych grupach rówieśniczych. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5 s. 40-42 20. Więckowski R. (2002) Zagadnienie agresji-pojęcie, źródła zachowań agresywnych. "Życie Szkoły" nr 1 s. 3-9 W sytuacji kiedy specyficzne trudności wychowawcze, wymagają specjalistycznej pomocy, innej niż zapewnia szkoła, wtedy można zwrócić się do instytucji, które udzielają pomocy dzieciom, nauczycielom i rodzicom poprzez działania diagnostyczne, doradcze, terapeutyczne, profilaktyczne i edukacyjne.. Należą do nich: w dziale zdrowia: - poradnie zdrowia psychicznego - punkty wczesnej interwencji - psycholodzy w szpitalach i klinikach w dziale pomocy społecznej: - specjalistyczne poradnie rodzinne - poradnie psychologiczno-pedagogiczne - ośrodki interwencji kryzysowej - ośrodki wsparcia - pedagodzy, psycholodzy, konsultanci w ośrodkach pomocy społecznej - pracownicy socjalni - powiatowe centra pomocy rodzinie - świetlice i kluby środowiskowe - młodzieżowe ośrodki socjoterapii w dziale sprawiedliwości: - sądy rodzinne i kuratorzy sądowi - rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne - ośrodki kuratoryjne - policja - Sekcje Prewencji - Zespoły ds. Nieletnich i Patologii w strukturach Kościoła katolickiego: - poradnictwo rodzinne w ramach duszpasterstwa rodzin - diecezjalne ośrodki adopcyjno - opiekuńcze - Caritas Polska w organizacjach pozarządowych: - ośrodki profilaktyczno-terapeutyczne - telefony zaufania/niebieska linia-przemoc, pomarańczowa - alkohol/ - TPD w jednostkach samorządu terytorialnego - miejskie poradnie rodzinne - gminne ośrodki rodziny
Opracowanie: Dorota Mazurek Wyświetleń: 2436
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |