Katalog

Dorota Mazurek
Różne, Artykuły

Przeciwdziałanie agresji i przemocy - zadania interwencyjne oraz środki zaradcze na poziomie placówki szkolno-wychowawczej

- n +

PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI I PRZEMOCY - ZADANIA INTERWENCYJNE ORAZ ŚRODKI ZARADCZE NA POZIOMIE PLACÓWKI SZKOLNO - WYCHOWAWCZEJ

Występowanie zjawiska agresji i przemocy obejmuje swym zasięgiem całą społeczność szkolną. Dlatego istotne jest prowadzenie ujednoliconych oddziaływań wychowawczych, których głównym celem jest zapobieganie i obniżanie poziomu agresji w placówce. O skuteczności tych oddziaływań decyduje w dużym stopniu różnorodność form i sposobów przeciwdziałania i interwencji.

Przykładowe propozycje rozwiązań:

- współpraca z zespołem psychologiczno - pedagogicznym: objęcie indywidualną opieką psychologiczno - pedagogiczną "agresorów" oraz ich "ofiary", spotkania z młodzieżą oraz zajęcia warsztatowe z pedagogiem i psychologiem na temat agresji i przemocy,
- angażowanie młodzieży do pomocy przy rozwiązywaniu sytuacji problemowych - Samorząd Szkolny
- założenie skrzynki kontaktowej dla ofiar przemocy
- środki zaradcze na poziomie jednostki - opracowywanie indywidualnych programów oddziaływań wychowawczych
- środki zaradcze na poziomie klasy - grupy - opracowywanie wewnętrznych regulaminów postępowania
- współpraca z rodzicami - utrzymywanie stałych kontaktów, pomoc przy rozwiązywaniu problemów
- organizowanie akcji propagujących właściwe postawy społeczne - "Dzień bez agresji", "Tydzień magicznych słów"
- cykl spotkań z rodzicami o tematyce przybliżającej zjawisko agresji i przemocy wśród młodzieży
- cykl spotkań na temat prawnych i moralnych skutków agresji i przemocy
- współpraca z organizacjami świadczącymi pomoc społeczną
- analiza sytuacji placówki pod kątem występowania zjawiska przemocy i agresji
- opracowanie programów profilaktyczno - interwencyjnych na temat przemocy i agresji
- analiza i ocena dotychczas stosowanych metod przeciwdziałania
- kształcenie kadry pedagogicznej w zakresie specyfiki zjawiska
- konsekwentne reagowanie na akty przemocy i agresji
- opracowanie Ośrodkowego Kodeksu Zasad Przeciwko Przemocy - konsekwencje i kary / przy udziale Samorządu Szkolnego i Młodzieżowej Rady Internatu /
- zakup publikacji związanych z przemocą i agresją.
- próba utworzenia punktu konsultacyjnego w celu gromadzenia informacji o literaturze fachowej, materiałach pomocniczych, scenariuszach zajęć dotyczących omawianego zjawiska.

Wybrane pozycje literatury fachowej:
1. Bińczycka J. (1999) Między swobodą a przemocą w wychowaniu OW "IMPULS"
Kraków
2. Bogdanowicz L. (2002) Szkolny dzień przeciw przemocy. "Życie Szkoły" nr4 s. 223-
225
3. Chylewska-Barakat L. (2001) Nie ma magicznych recept przeciw przemocy.
"Edukacja i Dialog" nr 3 s. 51-58
4. Gaś Z. ( 1998) Psychoprofilaktyka UMCS Lublin
5. Gordon T. (1996) Wychowanie bez porażek IW PAX Warszawa
6. Grochulska J. (1993) Agresja u dzieci WS i P Warszawa
7. Karkowska M., Czarnecka W.(1995) Przemoc w szkole Oficyna Wyd. Kraków
8. Kubik B. (2001) Agresja w szkole "Życie Szkoły" nr 4 s. 216-219
9. Kukiełka B.( 2001) Asertywność - sposób na agresję. Scenariusz zajęć "Biblioteka w Szkole" nr 10
10. Kuźma J., Szarota Z. (1998) Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży oraz w instytucjach społeczno - opiekuńczych "TEXT" Kraków
11. Leszczyńska E. (2001) Jak pokonać agresję? "Życie Szkoły" nr 8 s. 460-464
12. Łysek J. (2000) Zachowania agresywne uczniów. "Nauczyciel i Szkoła" nr 2 s. 67-72
13. Nowak E. (2000) Oswoić agresję "Cogito" nr 15 s. 52-53
14. Olweus D.(1998) Mobbing fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa
15. Pospiszyl J. (1999) Razem przeciw przemocy "Żak" Warszawa
16. Sołtys E. (2000\2001) Agresja w szkole. "Nowe w Szkole" nr 6 s. 18-19
17. Tatarowicz J. (2001) Nauczyciele wobec agresji i przemocy w szkole. " Problemy opiekuńczo-Wychowawcze nr 5 s. 32-38
18. Tatarowicz J. (1999) O agresji nigdy dość... drama w zapobieganiu przemocy rówieśniczej. "Drama" nr 32 s. 16-19
19. Tucholska S. (2000) Przemoc w szkolnych grupach rówieśniczych. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5 s. 40-42
20. Więckowski R. (2002) Zagadnienie agresji-pojęcie, źródła zachowań agresywnych. "Życie Szkoły" nr 1 s. 3-9


W sytuacji kiedy specyficzne trudności wychowawcze, wymagają specjalistycznej pomocy, innej niż zapewnia szkoła, wtedy można zwrócić się
do instytucji, które udzielają pomocy dzieciom, nauczycielom i rodzicom poprzez działania diagnostyczne, doradcze, terapeutyczne, profilaktyczne i edukacyjne.. Należą do nich:
w dziale zdrowia:
- poradnie zdrowia psychicznego
- punkty wczesnej interwencji
- psycholodzy w szpitalach i klinikach
w dziale pomocy społecznej:
- specjalistyczne poradnie rodzinne
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- ośrodki interwencji kryzysowej
- ośrodki wsparcia
- pedagodzy, psycholodzy, konsultanci w ośrodkach pomocy społecznej
- pracownicy socjalni
- powiatowe centra pomocy rodzinie
- świetlice i kluby środowiskowe
- młodzieżowe ośrodki socjoterapii
w dziale sprawiedliwości:
- sądy rodzinne i kuratorzy sądowi
- rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne
- ośrodki kuratoryjne
- policja - Sekcje Prewencji - Zespoły ds. Nieletnich i Patologii
w strukturach Kościoła katolickiego:
- poradnictwo rodzinne w ramach duszpasterstwa rodzin
- diecezjalne ośrodki adopcyjno - opiekuńcze
- Caritas Polska
w organizacjach pozarządowych:
- ośrodki profilaktyczno-terapeutyczne
- telefony zaufania/niebieska linia-przemoc, pomarańczowa - alkohol/
- TPD
w jednostkach samorządu terytorialnego
- miejskie poradnie rodzinne
- gminne ośrodki rodziny

Opracowanie: Dorota Mazurek
Wychowawca internatu
SOSW nr 1 w Lublinie

Wyświetleń: 2436


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.