![]() |
![]() |
Katalog Renata Buryan Różne, Artykuły Rola placówek oświatowo-wychowawczych w pracy z uczniem zdolnym na przykładzie Młodzieżowego Domu Kultury w Rudzie ŚląskiejRola placówek oświatowo-wychowawczych w pracy z uczniem zdolnym na przykładzie Młodzieżowego Domu Kultury w Rudzie Śląskiej.Młodzieżowy Dom Kultury to placówka pozwalająca odkrywać, poszerzać i wzbogacać zainteresowania dzieci i młodzieży. Do placówki przychodzą wychowankowie świadomi swoich zdolności i zainteresowań, ale i tacy, którzy jeszcze nie odkryli w sobie żadnych talentów. Nie ma i nie może być żadnej selekcji na dzieci zdolne i mniej zdolne, warunkującej przyjęcie do grupy, czy sekcji lub zespołu. Każdy, kto się zgłosi i wyrazi chęć uczestnictwa w zajęciach wybranej przez siebie grupy zostaje wpisany w rejestr wychowanków. Sam fakt zainteresowania się przez dzieci (bądź ich rodziców) wybraną formą zajęć świadczy o pewnych predyspozycjach dostrzeżonych przez nich samych. Uczestnicząc w zajęciach chcą odkryć w sobie coś nowego, interesującego, wzbogacić swoje doświadczenie o coś niepowtarzalnego. Wierzą, że w nabywaniu nowych umiejętności, czy wiedzy odnajdą przyjemność i sposób na odreagowanie codziennych stresów , także tych "szkolnych". W takim myśleniu umacnia ich fakt dobrowolności uczęszczania na zajęcia, a więc brak przymusu, z reguły nie ma pracy domowej do odrobienia oraz nie odpytywany jest ( w sposób tradycyjny ) ze zdobytej wiedzy. Wobec powyższego nauczyciel, jako opiekun grupy, czy zespołu stoi przed ogromnym wyzwaniem. Swoją wiedzą, postawą, metodami pracy, zaangażowaniem i ogromnym doświadczeniem nauczyciel MDK musi:- Zachęcić dziecko, by chciało regularnie uczęszczać na zajęcia, które prowadzi, albowiem jest odpowiedzialny za nabór w swojej grupie. Jego praca jest uzależniona od zainteresowanych proponowaną przez niego formą działalności. Dlatego musi wykazać się fachową wiedzą merytoryczną i umiejętnością jej przekazywania. W typowej szkole nauczyciel wchodzi do z góry utworzonej klasy, na dzieci nałożony jest obowiązek szkolny. - Wykorzystywać takie formy i metody pracy w grupie, czy zespole aby były jasne, zrozumiałe dla wszystkich, dobrze dobrane do tematu zajęć, postawionego problemu i poziomu intelektualnego wychowanków, albowiem grupa często jest zróżnicowana wiekiem i umiejętnościami ( w szkole klasy tworzone są według roku urodzenia dziecka, w MDK istnieje podział na grupę młodszą lub starszą, ewentualnie początkującą, średnio zaawansowaną, czy zaawansowaną. ). Chodzi o to, by zbyt trudne zadanie postawione przed wychowankiem nie przeraziło go a zbyt łatwe nie znudziło. W przeciwnym razie więcej na zajęcia nie przyjdzie. - Zainteresować wychowanka wybraną formą działalności, w sposób przystępny odkrywać wiedzę przed wychowankiem lub umiejętnie, stosownie do zdolności, umożliwiać jej pogłębianie. Gwarantuje to pewną ciągłość nauczania, z czasem widoczne stają się efekty pracy satysfakcjonujące obie strony. W przeciwnym razie pracę rozpoczynać trzeba ciągle od nowa, z nowymi wychowankami, brak widocznych efektów pracy zniechęca zarówno nauczyciela jak i ucznia. - Wytworzyć przyjazną atmosferę zajęć, pełną serdeczności, poprzez wypracowanie właściwych relacji nauczyciel - uczeń i odwrotnie oraz kształtowanie odpowiedniej postawy społecznej wśród wychowanków. Jeżeli dziecko wspaniale czuje się w grupie, jest przez nią akceptowane, wówczas chętnie przychodzi na spotkania z kolegami i koleżankami, nawiązuje przyjaźnie oraz, co w pracy zespołowej jest bardzo ważne, czuje się odpowiedzialny za dokonania całego zespołu. W tym celu wytęży swoje zdolności i umiejętności dla dobra grupy, za którą będzie się czuł współodpowiedzialny. To z kolei wpłynie pozytywnie na podniesienie własnego wizerunku, poczuje się dowartościowany i potrzebny. - Poprzez własną, nienaganną postawę etyczną i moralną dążyć do budowania autorytetu wśród wychowanków, oddziaływać wychowawczo na grupę. Zachować cierpliwość, umieć słuchać, być gotowym na służenie mądrą radą w sprawach często nie związanych z wykonywaną pracą. Nauczyciel świadomy wymagań warunkujących ciągłość jego zatrudnienia szanuje swojego ucznia, dokłada wszelkich sił by zajęcia były atrakcyjne, jeżeli zachodzi taka potrzeba skupia się na każdym wychowanku indywidualnie. Praca z uczniem bardzo zdolnym jest prawdziwym wyzwaniem dla nauczyciela. Nie może dopuścić do zmarnowania talentu, stara się promować dokonania ucznia, wspomaga jego dalsze kształcenie. W Młodzieżowym Domu Kultury w Rudzie Śląskiej pracuje kadra kompetentnych nauczycieli, która świadoma jest własnych możliwości i możliwości placówki w promowaniu ucznia zdolnego. W zależności od uprawianej formy, zdolny uczeń zgłaszany jest do uczestnictwa w licznych konkursach, festiwalach, czy zawodach sportowych na szczeblu miejskim, wojewódzkim, ogólnopolskim a nawet międzynarodowym. Własnymi środkami wydano tomik poezji wychowanków uczęszczających na zajęcia koła młodych twórców "Otwarta szuflada". Mamy możliwość nagrywania w sposób niemal profesjonalny twórczości muzycznej naszych zespołów i wokalistów, promować ich artystyczne dokonania. Wystawione prace plastyczne wychowanków często uświetniają różne imprezy organizowane przez placówkę, w których prezentują się również uczestnicy różnych kół artystycznych. Ważne jest, by nie przeoczyć zdolnego dziecka, czuwać nad jego rozwojem, właściwie ukierunkować jego zdolności, dając mu pole do samorealizacji. Wielu zdolnych wychowanków, dzięki współpracy z nauczycielem, wierze we własne siły i możliwości, wybrało dalszą drogę kształcenia w szkołach artystycznych, takich jak: licea plastyczne w Katowicach i Zabrzu, Akademia Sztuk Plastycznych, Państwowa Szkoła Baletowa w Bytomiu, wydział muzyczny UŚ Filia w Cieszynie, Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Rudzie Śląskiej. Wszystkie sukcesy są radością wychowanka i placówki. Można powiedzieć, że placówka nasza jest "kuźnią talentów". Cieszy nas stały kontakt z byłymi wychowankami, osiągającymi sukcesy na polu zawodowym. Opracowanie: Buryan Renata Wyświetleń: 563
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |