Katalog Karolina Dolczewska, 2022-09-16 Wolsztyn Język angielski, Program nauczania Ewaluacja programu autorskiego do języka zawodowego w spedycjiEwaluacja programu autorskiego do języka zawodowego w spedycji Powszechna już w naszych czasach globalizacja, otwieranie się granic państw na inne języki powoduje, że naturalnie chcemy uczyć się języków obcych. Ta umiejętność otwiera człowieka na świat; otwiera nas na ludzi, podróżowanie staje się przyjemnością, a przede wszystkim daje lepsze możliwości znalezienia pracy co jest bardzo istotne dla młodzieży. U podstaw niniejszego programu leży przeświadczenie, że znajomość języka obcego zawodowego jest istotnym elementem kształcenia zawodowego. Technikum spedycyjne kształci przyszłych specjalistów w założonej dziedzinie nauki. Program został napisany w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie technik spedytor. Treści nauczania zawarte w programie mają ułatwić uczniom nabycie podstaw lingwistycznych do tak złożonego wykształcenia. Ponadto, obecna sytuacja na europejskim rynku pracy wymaga od potencjonalnego pracownika znajomości języka ogólnego i zawodowego w stopniu komunikatywnym. Założeniem programu jest zatem przygotowanie uczniów do swobodnego użycia języka angielskiego w sytuacjach zawodowych i aktywnym poszukiwaniu pracy. ISTOTNA UWAGA Mój program autorski zawiera 32 jednostki tematyczne. Jeżeli będziemy chcieli zrealizować założenia programu w tak zawężonej siatce godzin to musimy sobie zdawać sprawę, że terminologia zawodowa oraz co najważniejsze umiejętności takie jak rozumienie fachowych tekstów, prowadzenie korespondencji z klientem, prowadzenie rozmów przez telefon i innych celów ogólnych jak i szczegółowych będzie zrealizowana bardzo pobieżnie. Zaleca się wprowadzenie większej ilości godzin z języka zawodowego w spedycji. Każdy temat można rozszerzyć do co najmniej 3 jednostek lekcyjnych, wówczas jest czas aby uczniowie nabyli płynną znajomość wskazanej tematyki zarówno w mowie i piśmie. Piszę o tym ponieważ klasa, w której wprowadzałam mój program i przeprowadzałam systematyczną obserwację, ankiety, testy, wywiady miała tygodniowo 2 jednostki lekcyjne przez okres 3 lat. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z tych zajęć, większość uczniów nabyła płynną umiejętność komunikacji w zawodzie, poznali bardzo dobrze terminologię fachową; był czas aby tą terminologię wprowadzić w ćwiczenia ustne i pisemne, czego efektem była niezakłócona komunikacja pisemna i werbalna. Przy obecnej tak zawężonej siatce godzin języka obcego zawodowego czyli 1 godzina tygodniowo przez okres jednego roku pozwoli uczniów tylko wprowadzić w tematykę, natomiast kształtowanie umiejętności pozostawia wiele do życzenia. Proponuję aby dla dobra uczniów zwiększyć liczbę godzin języka zawodowego w spedycji gdzie jak wiemy znajomość języka w tej branży jest niezbędną koniecznością. Mój program autorski zakładał 32 zakresy tematyczne do rozszerzenia o kształtowanie kompetencji językowych w zakresie pisania, mówienia, leksyki, czytania. Jednak ze względu na zmiany w siatce godzin program musi zostać zmodyfikowany do 30 tematów, gdzie skupimy się na wprowadzeniu ucznia w dyskurs spedycji. Z tego względu jedno z pytań w ewaluacji (wywiad z uczniami) jest o najciekawsze i najprzydatniejsze według uczniów tematy. Ponadto poprawiony program autorski w oparciu o wnioski z ewaluacji będzie koncentrował się na wprowadzeniu terminologii w spedycji w przełożeniu na mówienie i pisanie e-mails. RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 1. Cele ogólne, cele szczegółowe, treści nauczania określone w programie autorskim. Charakterystyka wymagania - uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w programie. W szkole diagnozuje się i analizuje osiągnięcia uczniów, uwzględniając ich możliwości rozwojowe. Formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć uczniów, dostrzegane są możliwości uzyskania przez uczniów lepszych wyników w nauce. Wdrożone wnioski przyczyniają się do uzyskiwania coraz lepszych wyników. 2. Cel ewaluacji Zebranie informacji na temat czy uczniowie nabywają zamierzone cele ogólne i szczegółowe, czy w szkole diagnozuje się i analizuje się osiągnięcia uczniów oraz czy wdrożone wnioski z analiz przyczyniają się do lepszej znajomości języka, a co za tym idzie poprawy wyników w nauce. Celem tej ewaluacji jest również znalezienie odpowiedzi dotyczącej metod i technik pracy, które przynoszą rezultaty, a także czy skrypty przygotowane przez nauczyciela stanowią ciekawą, motywującą a także praktyczną formę nauki. 3. Pytania kluczowe I. Czy uczniowie nabywają umiejętności i wiadomości określone w programie autorskim? II. Czy diagnozując i analizując osiągnięcia uczniów uwzględnia się ich możliwości rozwojowe? III. Czy formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć uczniów? IV. Jakie działania są podejmowane w celu uzyskania przez uczniów lepszych wyników w nauce? V. Czy formułowane i wdrażane wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce? VI. Jakie są najbardziej efektywne metody i techniki pracy z uczniami? VII. Czy materiały własne opracowane przez nauczyciela stanowią efektywny sposób nauki a jednocześnie motywujący i przede wszystkim adekwatny do sytuacji życia codziennego? VIII. Które treści nauczania są dla ucznia ciekawe, przydatne i motywujące? 4. Metody badawcze - analiza ankiet przeprowadzonych wśród uczniów - wywiady z uczniami - obserwacje nauczyciela prowadzącego zajęcia 5. Odbiorcy ewaluacji - nauczyciele języków obcych - dyrekcja szkoły Analiza ilościowa ankiet skierowanych do uczniów (ankietowano 17 uczniów) Pytanie /ilość osób/ % 1. Czy nauczyciel dokonuje diagnozy umiejętności i wiadomości uczniów? Tak 17 100% Nie 0 0% 2. W jaki sposób nauczyciel bada (diagnozuje i analizuje) osiągnięcia uczniów? Prace pisemne(testy, sprawdziany, kartkówki) 17 100% Odpowiedź ustna 13 76% Aktywność na lekcji 12 70% Obserwacja ucznia 17 100% 3. Czy nauczyciel badając osiągnięcia uczniów uwzględnia możliwości i kompetencje językowe? Tak 17 100% Nie 0 0% 4. Czy zajęcia z języka zawodowego są dla Ciebie? Łatwe 8 47% Umiarkowanie trudne 8 47% Trudne 1 6% 5. Jakie, Twoim zdaniem wyniki w nauce uzyskujesz po wprowadzeniu przez nauczyciela programu autorskiego? Lepsze 14 82% Podobne 3 18% Gorsze 0 0% 6. Czy czujesz, że po wprowadzeniu programu gdzie nacisk był na mówienie jesteś przygotowany do pierwszego kontaktu z językiem w pracy i nie będzie ta sytuacja stwarzała dla Ciebie problemu? Tak 13 76% Nie wiem 3 18% Nie 1 6% 7. Czy metoda indukcyjna w procesie zagadnień gramatycznych i leksyki jest dla Ciebie efektywna? (Metoda indukcyjna – uczenie takie polega na odkrywaniu zasad i założeń oraz znaczeń poprzez rozważanie konkretnych przykładów, nauczyciel nie podaje zasad i/lub/czy znaczeń) Tak 12 71% Nie 5 29% 8. Czy odczuwasz, że zadania problemowe gdzie musiałeś sam lub w parach lub grupach znaleźć rozwiązanie wpłynęło na lepszy proces Twojego kształcenia i motywowało do działania? Tak 16 94% Nie 1 6 % 9. Czy metoda projektu w formie zadań domowych odpowiadała Tobie? Tak 3 18% Nie 14 82% 10. Które zadania najlepiej wpłynęły na zapamiętywanie terminologii fachowej w praktycznym użyciu? a. Uzupełnianie luk odpowiednim słowem 2 12% b. Układanie dialogów 1 6% c. Tłumaczenie fragmentów zdań z języka polskiego na angielski 8 47% d. Tłumaczenie całych zdań z języka polskiego na angielski 9 53% 11. Czy prowadzenie konwersacji z nauczycielem na temat spraw zawodowych na koniec etapu edukacyjnego sprawiało Tobie trudność? Nie 13 76% Umiarkowanie 3 18% Tak 1 6% 12. Czy oglądanie filmików z pracy spedytora utrwaliło Twoją wiedzę? Tak 14 82% Średnio 2 12% Nie (bo za wiele nie rozumiałem/am) 1 6% 13. Czy czytanie fragmentów tekstu z branży i próba tłumaczenia na język angielski była dla Ciebie efektywna? Tak 5 29% Nie (za trudne) 12 71% 14. Czy materiały własne opracowane przez nauczyciela były dla Ciebie ciekawe i przejrzyste? Tak 17 100% 15. Czy wolisz korzystać z podręcznika? Nie 17 100% Tak 0 0% 16. Czy metoda audiolingualna (wielokrotne słuchanie i/lub powtarzanie słów/całych zdań) jest według Ciebie efektywna w Twoim procesie uczenia się? Tak 17 100% 17. Pomyśl czy wszystkie tematy lekcji były dla Ciebie i Twoim zdaniem przydatne? Tak 10 59% Nie 7 41% W tym pytaniu zdecydowałam się na wywiad z uczniami aby uzyskać informacje z których tematów możemy zrezygnować gdyż ani nie są one ciekawe ani nie są przydatne według uczniów i/lub lub które są nudne i demotywujące. WNIOSKI Z WYWIADU – Poprosiłam, aby uczniowie wskazali 10 najciekawszych tematów i najprzydatniejszych zajęć. Po analizie tematy, które się powtarzały są następujące: 1. Oferty firm transportowych/oferty współpracy – (2 jednostki lekcyjne) 2. Fakturowanie 3. Listy/e-mails formalne – przerobienie zdań z autentycznych e-mails (6 jednostek lekcyjnych) 4. Tłumaczenie zdań z podanymi wcześniej zwrotami i wyrażeniami. 5. Płatności, konsekwencje nieterminowości i inne – terminologia 6. Prowadzenie rozmów na temat wyładunku i załadunku towarów. 7. Podawanie gabarytów przesyłek 8. Ogólne warunki umowy (2 jednostki lekcyjne) 9. Pieniądze i ceny 10. Analiza dokumentu – zamówienie transportu Powyższe 10 tematów będzie zrealizowanych na 17 jednostkach lekcyjnych 18. Który sposób motywowania ucznia do poprawy wyników w nauce był dla Ciebie najbardziej efektywny? - poprzez rozmowę indywidualną z uczniem 15 88% - wprowadzając zadania domowe dla chętnych 6 35% - dając szansę poprawy każdej oceny 17 100% - stosując różnorodne metody pracy 8 47% - prezentując sukcesy uczniów na forum klasy 15 88% Przy tym pytaniu przeprowadziłam wywiad z uczniami zadając pytanie dlaczego ten sposób a nie inny. Jak widać z powyższych danych najbardziej do ucznia przemawia rozmowa indywidualna, możliwość poprawy każdej oceny oraz prezentacja wyników na forum klasy. Odpowiedzi uczniów były następujące: Rozmowa indywidualna: - rozmowa z nauczycielem jest budująca kiedy mówi nam o naszych mocnych stronach ale także wskazuje zakres umiejętności i wiedzy nad którym warto popracować, - po rozmowie z nauczycielem wiem dokładnie co mam zrobić aby było lepiej, wskazuje metody nauki, które ułatwiają naukę, - nauczyciel wskazał jak ważne jest prowadzenie notatek tak jak prosi ponieważ pokazał, że przejrzyste notatki znaczenie ułatwiają naukę, - czuję, że nauczycielowi zależy na mnie Możliwość poprawy każdej oceny: - jest ta możliwość bardzo istotna ponieważ zależy mi na ocenach, a z angielskiego otrzymywanie ocen bardzo dobrych lub dobrych jest czasami trudne do uzyskania za pierwszym razem, - możliwość poprawy oceny dostatecznej z odpowiedzi ustnej sprawia że utrwalam materiał i w konsekwencji potrafię więcej, - nie stresuję się zajęciami Prezentacja wyników/rezultatów w nauce na forum klasy: - walczę ze stresem jak inni mnie słuchają, - oswajam się z wypowiedziami po angielsku jeżeli nie mówię tylko do siebie; jest to motywujące kiedy wiem, że poszło mi całkiem dobrze, - zaczynam wierzyć, że jak będę się uczył to pewnego dnia będę mówił w tym języku, - moja prezentacja lub/i dialog z nauczycielem jest to ćwiczenie bardzo motywujące - pochwała ustna ma duże znaczenie dla mnie. WNIOSKI Z EWALUACJI: W pracy z uczniami należy doceniać każde zaangażowanie ucznia co wpływa znacząco na zwiększenie motywacji do nauki. Należy do każdego ucznia podejść indywidualnie ponieważ każdy charakteryzuje się innymi kompetencjami językowymi. Przejrzyste skrypty opracowane przez autora programu autorskiego umożliwiły poprawę wyników w nauce (kilka skryptów w załączeniu). Zdecydowanie większość uczniów czuje się przygotowanym do aktywnego użycia języka w miejscu pracy. Zaleca się stosowanie metody indukcyjnej, audiolingualnej; natomiast jeżeli chodzi o techniki to: zadania problemowe, tłumaczenie fragmentów zdań a także całych zdań. Nie zaleca się stosowania metody projektu na języku zawodowym. Materiały opracowane przez nauczyciela okazały się przydatne, ciekawe, przejrzyste i motywujące. Wyłoniono 10 najciekawszych i najprzydatniejszych tematów do zrealizowania na 17 jednostkach lekcyjnych. Najbardziej efektywny sposób motywowania uczniów do nauki to rozmowa indywidualna gdzie nauczyciel precyzuje mocne i słabe strony ucznia a także udziela wskazówek jak pracować dalej aby pogłębić wiedzę; także szansa poprawy każdej oceny oraz prezentacji sukcesów ucznia na forum klasy. Z programu autorskiego obszary, które zostały podane do realizacji nauczyciel podejmuje decyzję, które wybierze i na ilu jednostkach będzie realizował. Natomiast te tematy, które uczniowie zaznaczyli jako najprzydatniejsze i najciekawsze (10 tematów podanych w ewaluacji w pkt. 17) zaleca się aby zostały koniecznie zrealizowane. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |