Katalog Joanna Wojciechowicz, 2022-07-18 Bartoszyce Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć koleżeńskich w grupie dzieci 5-letnich- „Jak Pingwinek Śnieguś został Eco - pingwinkiem. ”Scenariusz zajęć koleżeńskich w grupie dzieci 5-letnich „Jeżyki” w Przedszkolu Publicznym nr 9 w Bartoszycach Temat: „Jak Pingwinek Śnieguś został Eco - pingwinkiem. ” Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego: I/5 II/ 8,10,11 III/4,5,7 IV/ 1,2,4,5,7,9,11,18 Cele ogólne: - Kształtowanie postaw proekologicznych Cele operacyjne: -prezentuje sposoby ochrony środowiska, -segreguje odpady poprzez wybieranie przedmiotów (odpadów) i wkładanie ich do odpowiednich pojemników -rozpoznaje informacje przedstawione w formie obrazków, kolorów, napisów. Metody pracy: Czynne - zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, zabaw utrwalających Słowne- opowiadanie, rozmowa Oglądowe- obrazki, Formy pracy: Indywidualna, zespołowa, grupowa Środki dydaktyczne: Opowiadanie, sylweta pingwinka, muzyka, obrazki o tematyce ekologicznej, kółka w kolorach pojemników na odpady, chusta animacyjna, odpady, pojemniki na śmieci, medale, słodkie upominki. Przebieg zajęć: 1.”Eco -pingwinek”- słuchanie opowiadania czytanego przez nauczycielkę. Na Antarktydzie w miejscowości Pingwinati, mieszkał samotnie pingwin Śnieguś. Był on jedynym mieszkańcem swojej miejscowości: gdyż jego rodzina wyjechała i zaczęła podróżować po świecie. Samotny pingwinek postanowił również wyruszyć w podróż, miał dość szarego, smutnego życia w zimnie i w zanieczyszczonym odpadami mieście. Celem jego podróży stała się Polska. Był on bardzo zadowolony ze swojego wyboru. Zwiedzał różne miasta w naszym kraju. Miedzy innymi, Warszawę - stolicę Polski oraz Kraków i Gniezno-nasze historyczne stolice. Śnieguś był zaskoczony i zarówno zachwycony porządkiem na ulicach miast. -Jak tu pięknie, jak tu czysto. W jaki sposób tutejsze pingwiny potrafią tak zadbać o czystość. Pytał i głowił się Śnieguś. Na odpowiedź nie musiał długo czekać. Pewnego wieczoru, podczas spaceru na swojej drodze ujrzał grupę pingwinów ze swojego dawnego rejonu. Gdy podszedł bliżej , aby się przywitać. Jego uwagę przykuła pewna nieprawidłowość. Pingwiny zawsze nosiły białe koszulki, to było ich znakiem rozpoznawczym. Natomiast te , miały je w różnych kolorach. Śnieguś postanowił od razu zapytać dlaczego zmienili oni swój strój-był naprawdę tym zaskoczony. - Cześć, nazywam się pingwinek Śnieguś, jak Wy pięknie wyglądacie! Dlaczego zmieniliście kolory swoich koszulek, biały nie jest tutaj w modzie? - A skądże, my nosimy takie koszulki na znak , że segregujemy śmieci! Oraz dbamy o środowisko. - Co oznaczają te kolory? Zapytał zdumiony pingwinek. -Oj widzę , że musisz się jeszcze wiele nauczyć. Posłuchaj, to proste…! Kolor żółty oznacza, że segregujemy plastiki. Zielony, że zbieramy szkło. Niebieski to papier. A brązowy kolor , to wszelkie odpady organiczne, czyli np. suche liście, gałęzie, szyszki, odpady warzywne i owocowe. Jeszcze jest pojemnik w kolorze czarnym, do którego wrzucamy odpady mieszane -czyli wszystkie, które nie pasują do pozostałych pojemników. Już rozumiesz?! - Tak! To rzeczywiście proste, już znam odpowiedź na pytanie, dlaczego Polska jest taka czysta i zielona. To wszystko przez segregację śmieci! Mogę do Was dołączyć i razem z Wami dbać o piękno naszej przyrody? - Oczywiście, że tak! Od teraz jesteś prawdziwym Eco –pingwinkiem. Pytania: - Gdzie wybrał się w podróż Pingwinek? - Co zobaczył Pingwinek w naszym kraju? Co go zaskoczyło? - Kogo spotkał Pingwinek w Polsce? - Dlaczego Pingwinki nosiły koszulki w różnych kolorach? - Jakie to były kolory? -Jak Pingwinki nazwały Śniegusia? -Co znaczy słowo Eco, być „Eco”? (Żyć w zgodzie z przyrodą, dbać o środowisko-naszą Ziemię) 2. Jak być Eco. -Dzieci wybierają po 1 obrazku , opowiadają co znajduje się na obrazku i co należy zrobić, żeby dbać o naszą ziemię. 3. Zabawa ruchowa przy piosence „Eco- pingwinek segreguje śmieci” strona internetowa YouTube 4. Pojemniki na odpady Dzieci otrzymują znaczki (kółka) w kolorach pojemników na odpady, takie same jak koszulki Pingwinków segregujących śmieci. Następnie wybrane dzieci mówią, co oznaczają kolory kółek żółty- plastik i metal, niebieski- papier, zielony- szkło, brązowy- bio) . 4. Przedszkolaki pomagają Eco-pingwinkowi w sprzątaniu łąki. Skoro wiecie, do jakich pojemników należy wrzucać odpady, Eco Pingwinek zaprasza Was na akcję sprzątania Ziemi. Dzieci razem z Eco-pingwinkiem wybrały się na łąkę, na której po zimie zostało dużo różnych śmieci. Zanim kwiatki pokryją całą łąkę a także przylecą kolorowe motyle i inne owady i małe zwierzęta zadomowią się tu na stałe musimy koniecznie posprzątać łąkę. Dzieci wybierają z chusty po jednym odpadzie, muszą wybrać taki, żeby pasował do ich znaczka w odpowiednim kolorze, następnie wrzucają do właściwego pojemnika. 5. Ewaluacja zajęć. - Co dzisiaj robiliście podczas zajęć? (cele) - Czego się nauczyliście? (jak dbać o środowisko) - Czy podczas zajęć było coś dla Was trudnego? - Co było dla Was najciekawsze? 6. Niespodzianka od Eco- pingwinka Medale i słodkie upominki. Joanna Wojciechowicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |