![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Malinowska, 2022-07-07 Łochów Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy Plan zajęć rewalidacyjnych - niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanymPlan zajęć rewalidacyjnych Imię i nazwisko uczennicy: Data i miejsce urodzenia: PESEL: Klasa: Plan został opracowany dla uczennicy z niepełnosprawnością sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz niedosłuch odbiorczy obustronny) na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Cele główne: 1. Podniesienie stopnia funkcjonowania intelektualnego i społecznego, korygowanie zaburzonych funkcji. 2. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości. 3. Wzmacnianie wiary we własne siły, rozwijanie motywacji do pracy. Cele szczegółowe: 1. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. 2. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej. 3. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. 4. Usprawnianie sprawności manualnej oraz grafomotorycznej. 5. Rozwijanie procesów poznawczych. 6. Usprawnianie orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała. 7. Kształtowanie i wspomaganie umiejętności czytania, pisania i liczenia. 8. Ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi. 9. Stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego. I. Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne - oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, ósemki itp.) - lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, masy solnej, itp. - wałkowanie wałeczków i obwodzenie nimi liści, liter, cyfr itp. - wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości i kształty) - obrysowywanie, przekalkowanie wzoru, stemplowanie - nawlekanie koralików dowolnie oraz wg podanego wzoru - wycinanie konturów obrazków, figur geometrycznych itp. - zabawy palcami - kolorowanie obrazków (kredki, farby) - rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych - dokończenie zaczętego wzoru II. Usprawnianie orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała - wskazywanie i nazywanie części ciała - różnicowanie prawej i lewej strony ciała - układanie przedmiotów zgodnie z podanym kierunkiem: na, pod, nad, w środku, itp. - wykonywanie obrotów, kroków: do przodu, do tyłu, w prawo, itp. - rysowanie figur pod dyktando w powietrzu i na kartce (dyktando graficzne) - odwzorowywanie różnych figur geometrycznych - układanie obrazków w kolejności, w jakiej były eksponowane - układanie obrazków wg wzoru (np. puzzle) - porównywanie przedmiotów i figur geometrycznych III. Usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej - segregowanie figur, obrazków i przedmiotów wg kryterium koloru, wielkości, kształtu - wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbą) - pisanie po śladzie swojego imienia i nazwiska - wypełnianie konturów kawałkami papieru lub innych materiałów - wycinanie nożyczkami dowolnie oraz po linii prostej, falistej i łamanej, wycinanie kształtów - układanie klocków, patyczków wg wzoru i własnego pomysłu - rysowanie szlaczków po śladzie, uzupełnianie szlaczków - prowadzenie linii w labiryncie, „tor przeszkód” IV. Ćwiczenia percepcji słuchowej 1.Ćwiczenia wrażliwości słuchowej: - różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty, - zabawy ruchowo-słuchowe do muzyki - zabawy z klaskaniem 2.Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej: - dzielenie wyrazów na sylaby - liczenie sylab w wyrazach - dokonywanie analizy i syntezy sylabowej, głoskowej - tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby a następnie głoski 3. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające zasób słownictwa: - słuchanie treści opowiadań podawanych ustnie lub w połączeniu z materiałem konkretnym - nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała - opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych - prowokowanie samorzutnych wypowiedzi 4.Ćwiczenie pamięci słuchowej: - ćwiczenie pamięci sekwencyjnej, nauka i układanie wyliczanek - układanie i powtarzanie prostych zdań - powtarzanie rymowanek V. Ćwiczenia usprawniające pamięć i percepcję wzrokową 1.Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym i abstrakcyjnym: - dobieranie par wśród przedmiotów lub obrazków - wyodrębnianie różnic między obrazkami - wyszukiwanie elementów składowych potrzebnych do ułożenia wzoru - opracowanie podstaw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt - układanie, budowanie, zabawy konstrukcyjne z klocków, elementów przestrzennych - wyodrębnianie szczegółów różniących obrazki - odwzorowywanie i odtwarzanie figur, przedmiotów, symboli i znaków 2.Ćwiczenia na materiale literowym : - dobieranie par jednakowych liter - rozpoznawanie i nazywanie liter - wskazywanie różnic w podobnych literach. - dobieranie liter małych do dużych, drukowanych do pisanych - podkreślanie liter w wyrazach - tworzenie wyrazów z sylab - dzielenie wyrazów na sylaby VI. Kształtowanie pojęć logiczno- matematycznych - rozumienie pojęć wielkościowych i porównywanie ich przez przeciwstawianie i szukanie cech wspólnych (duży, mały, wysoki, niski) - rozumienie pojęć ilościowych (dużo, mało, wiele, jeden, tyle samo) - odróżnianie monet i banknotów, liczenie pieniędzy - wypłacanie podanej kwoty różnymi monetami - kształtowanie pojęcia liczby - głośne, kolejne liczenie elementów ze wskazywaniem ich, przesuwaniem - wyodrębnianie i tworzenie zbiorów wg wielkości, koloru, kształtu oraz liczebności elementów - dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 - gry i zabawy rozwijające logiczne myślenie - układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo- skutkowych Przedstawiony plan zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od potrzeb i sytuacji, z równoczesnym uwzględnieniem postępów uzyskanych przez ucznia. Ćwiczenia umieszczone w niniejszym planie są przykładowymi ćwiczeniami i mogą być zamieniane, wzbogacane bądź pomijane w zależności od potrzeb. Nauczyciel prowadzący zajęcia: ………………………………………… Podpis rodzica/ prawnego opiekuna Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |