Katalog

Katarzyna Malinowska, 2022-07-07
Łochów

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne

- n +


Scenariusz na zajęcia rewalidacyjne
(rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne)


Temat: Sposób na konflikt.

Cel ogólny: Uczeń rozumie pojęcie konfliktu.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- układa układankę z 7-elementów;
- nazywa emocje, jakie występują podczas konfliktu;
- wskazuje osobę, która jest zadowolona/niezadowolona z rozwiązania konfliktu;
- próbuje wyciągać wnioski z przykładowych sytuacji;
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje przykładowy konflikt.

Cele sformułowane w języku ucznia:
- Porozmawiamy dzisiaj o tym, czym są konflikty i dlaczego powstają.
- Dowiesz się, jakie rozwiązanie jest najlepsze dla osób, które są w konflikcie.

Kompetencje kluczowe:
1. Porozumiewanie się w języku ojczystym.
2. Umiejętność uczenia się.
3. Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody pracy: podająca, aktywizująca, dyskusja, praktycznego działania.

Formy pracy: jednolita indywidualna.

Środki dydaktyczne: karta samopoczucia, układanka 7-elementowa, karty pracy (ćwiczenia), kredki / opcjonalnie magiczny dywan lub wybrana gra z półki



Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita się z uczniem i prosi o wskazanie przez niego swojego samopoczucia na osi od 0 do 10 (karta samopoczucia).
2. ZABAWA: Uczeń układa 7-elelemnetową układankę z ilustracją. Opowiada, co widzi na obrazku, jakie uczucia towarzyszą postaciom na nim się znajdującym. Nauczyciel pyta, jak można nazwać tę sytuację jednym słowem. Odwraca z uczniem ułożoną ilustrację, gdzie pojawia się hasło „konflikt”. Nauczyciel sygnalizuje, że jest to temat ich dzisiejszych zajęć.
3. Dyskusja. Uczeń mówi, czym wg niego jest konflikt. Odpowiada na pytania: Pomiędzy kim może zajść konflikt? Dlaczego powstają konflikty? Czy on był kiedyś w jakimś konflikcie?
4. ĆWICZENIE: Uczeń otrzymuje od nauczyciela na kartkach (po kolei) 6 różnych sytuacji konfliktowych, jakie mogą zadziać się pomiędzy dziećmi. Uczeń decyduje za pomocą koloru kredek, które z dzieci w podanej sytuacji jest zadowolone z rozwiązania konfliktu,
a które nie. Z pomocą nauczyciela, uczeń próbuje dojść do wniosku, że dobrze rozwiązany konflikt to ten, gdzie obie strony są zadowolone. Uczeń stara się wskazać przykładowe rozwiązania.
5. ĆWICZENIE: Nauczyciel przygotowuje 4 historyjki prezentujące sytuacje społeczne,
w których może znaleźć się każde dziecko. Uczeń losuje 1 lub 2 i z pomocą nauczyciela uzupełnia wypowiedzi uczestników sytuacji konfliktowych. Próbuje wskazać, jak zakończyć konflikt.
6. Podsumowanie pracy. Nauczyciel wskazuje, że każdy z nas może znaleźć się w sytuacji konfliktowej. Należy pamiętać, by możliwie rozwiązać je w taki sposób, by obie strony konfliktu były zadowolone.


7. OPCJONALNIE (w zależności od tempa pracy ucznia, jego samopoczucia i motywacji):
Nauczyciel dziękuje uczniowi za zajęcia i proponuje w nagrodę wybór gry planszowej z półki lub aktywności na magicznym dywanie.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.