Katalog

Agnieszka Kuć, 2022-06-30
Łapy

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć z matematyki w klasie 8

- n +

Scenariusz zajęć z matematyki w klasie 8
Autor/autorka: Agnieszka Kuć
Temat zajęć: Mnożenie i dzielenie wyrażeń algebraicznych przez jednomian.
Czas trwania zajęć: 45 minut
Uzasadnienie wyboru tematu:
Wyrażenia algebraiczne są zagadnieniem sprawiającym uczniom duże trudności. Jego zrozumienie jest niezwykle ważne, gdyż temat ten ściśle wiąże się z rozwiązywaniem równań, czy też przekształcaniem wzorów.
1. Cel ogólny zajęć
Używanie znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
2. Cele szczegółowe zajęć
- Uczeń mnoży i dzieli sumę algebraiczną przez jednomian.
- Uczeń porównuje i przekształca wyrażenia algebraiczne poprzez wykonywanie mnożenia.
- Uczeń mnoży sumy algebraiczne przez jednomian i dodaje wyrażenia powstałe z mnożenia sum algebraicznych przez jednomiany.
3. Metody i formy pracy
Metody: eksponująca (film); problemowa (pogadanka); praktyczna (ćwiczenia interaktywne).
Formy: praca w parach; praca indywidualna; praca zdalna lub w trybie stacjonarym w szkole.
4. Środki dydaktyczne
- podręcznik Matematyka z kluczem 8 - wyd. Nowa Era
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna;
- pi-stacja;
- ćwiczenia interaktywne w Wordwall;
- praca domowa z zasobów eduelo;
- edpuzzle;
- formularze google;
- platforma MS Teams (przy lekcji zdalnej).
5. Wymagania w zakresie technologii stałe łącze internetowe, ekran interaktywny, komputer, tablet lub smartfon.
6. Czynności wstępne i organizacyjne
- Sprawdzenie obecności.
- Podanie celów i tematu lekcji.
- Sprawdzenie pracy domowej na stronie www.eduelo.pl
- Obejrzenie filmu „Obliczanie pola z wykorzystaniem wyrażeń algebraicznych”.
Czas trwania 5 min.
Opis
- Zaproszenie uczniów do obejrzenia filmu.
- Zwrócenie uwagi na uważne słuchanie, gdyż po filmie będziemy rozmawiać o jego treści.
- Obejrzenie filmu (czas trwania 1:59) i wykonanie dwóch ćwiczeń: https://edpuzzle.com/assignments/616ac9401dec42416dedc446/watch
7. Analiza algorytmów zastosowanych w filmie - dyskusja.
Czas trwania 3 minuty
Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadając pytania:
- W jaki sposób na filmie zapisano pole prostokąta?
- Dlaczego w zapisie pola prostokąta zastosowany został nawias?
- W jaki sposób mnoży się sumę algebraiczną przez liczbę?
Nauczyciel podsumowuje dyskusję.
8.Wypracowanie definicji.
Czas trwania 8 minut
- Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 1 na platformie e-podręczniki: https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/49242500
- Następnie zapisują definicję w zeszycie.
- Uczniowie w parach wypracowują definicję dzielenia sumy algebraicznej przez liczbę i podają przykłady.
- Prezentują wyniki swojej pracy.
9. Sprawdź się - ćwiczenia.
Czas trwania 20
- Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 na platformie e-podręczniki: https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/49242500
- Uczniowie wykonują zadanie 1 a), b) i c) poziom B str. 72 w podręczniku Matematyka z kluczem 8 - wyd. Nowa Era 3.
- Uczniowie otrzymują link oraz kod QR do ćwiczenia 3 https://wordwall.net/play/23501/180/675
- Następnie otrzymują link oraz kod QR do ćwiczenia 4 https://wordwall.net/play/23500/704/990
10. Podsumowanie lekcji
Rozmowa kierowana przez nauczyciela - uczniowie podsumowują lekcję.
11. Sposób ewaluacji zajęć
- Zadania kontrolne na stronie www.eduelo.pl
- Ankieta na zakończenie zajęć wysłana poprzez dziennik elektroniczny Librus: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdoKmFkKBlPlKVXDDoifWYOsVfmILr7L8CTefDRdnq_c701Hg/viewform?usp=sf_link 14.
12. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Do pracy domowej polecam wykorzystanie platformy Eduelo, która jest też dobrym narzędziem podczas pracy zdalnej. Nauczyciel może na bieżąco monitorować pracę uczniów. Uczniowie podczas treningu otrzymują wiele cennych wskazówek. Muszą jednak posiadać swoje konta, by nauczyciel mógł obserwowac ich postępy i czas pracy. Jeśli podczas lekcji uczniowie szybko wykonają ćwiczenia, mogą dodatkowo wykonać zadanie 4 str. 73 w podręczniku Matematyka z kluczem 8 - wyd. Nowa Era.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.