![]() |
![]() |
Katalog Anna Głowacka, 2022-06-15 Wymiarki Geografia, Scenariusze Oddech dla ziemi - scenariusz lekcji klasa 4 szkoła polonijnaTEMAT: ODDECH DLA ZIEMI CELE : Po zakończonej lekcji uczeń: - wie jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek - zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt I roślin - rozumie znaczenie powietrza i wody dla życia - rozumie co to jest ochrona środowiska - wie jakie działania można podjąć na rzecz ochrony przyrody CZAS TRWANIA: 45 MINUT METODY: - pogadanka - burza mózgów - praca w grupach - praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - karty pracy - ilustracje - kartki z szarymi chmurkami - biały blok rysunkowy A3 - papier kolorowy - teksty źródłowe - nożyczki, kredki, pisaki, drewniane patyczki, kłębek wełny, PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. CZĘŚĆ ORGANIZACYJNA: Przywitanie uczniów, sprawdzenie wiadomości i przedstawienie celów dzisiejszej lekcji Uczniowie zapisują temat TEMAT : ODDECH DLA ZIEMI 2. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA Burza mózgów. Nauczyciel rozdaje szare chmurki – na każdą ławkę po 2 i każda para uczniów zapisuje odpowiedź na pytanie: JAKIE ZNISZCZENIA W ŚRODOWSKU POWODUJE CZŁOWIEK? Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi I zaczepiają na tablicy. (niebieska) Nauczyciel prowadzi, krotką pogadankę. Człowiek kształtuje otaczającą go przyrodę od początku swego istnienia na Ziemi. W miarę rozwoju człowieka oraz nowych technologii (komputerów, maszyn) działania wobec przyrody zmieniły i wciąż zmieniają się. Człowiek podporządkowuje sobie przyrodę nie zdając sobie sprawy, jakie to może mieć skutki. Stale pogłębia się degradacja środowiska, czyli następuje jego niszczenie (wzrost zanieczyszczeń, liczby ludności, terenów zabudowanych). Każdego dnia nasze życie powiązane jest ze środowiskiem. Zdrowie obecnego pokolenia i przyszłych pokoleń zależy od warunków zdrowotnych otoczenia, które my tworzymy, w których my żyjemy. Dlatego należy nauczyć się życia w zgodzie z przyrodą, przestrzegania jej praw. Powinno się podejmować działania na rzecz jej ochrony. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia krótkiego filmiku: Dlaczego plastik szkodzi ziemi? https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-plastik-szkodzi-ziemi Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – 5 I rozdaje fragment tekstu z książki i pytania. Zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na pytanie na podstawie fragment. Uczniowie mogą korzystać ze słownika aby wytłumaczyć nie znane im słowa. Pytania: Gr. 1: Co przynosi powietrze? Co to jest fotosynteza? Gr 2. Co jest głównym źródłem tlenu? Co to jest fotosynteza? Gr 3. Co to jest atmosfera? Przed czym chroni nas atmosfera? Gr 4. Co to są aerozole? Czy są bezpieczne? Dlaczego? Gr 5. Co można robić, aby wytwarzać mniej zanieczyszczeń? Czy jazda rowerem jest ekologiczna? Dlaczego? Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy 3. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA Pajęcza sieć. Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel trzyma w jednej ręce kłębek wełny a w drugiej ilustracje z kulą ziemską (połączona z kłębkiem wełny kulą ziemską). Zadaniem każdego ucznia jest zastanowienie się oraz podanie przykładu jak można pomóc ziemi? Co możemy zrobić w życiu codziennym dla ochrony środowiska? Powstaje pajęcza sieć. Propozycje odpowiedzi: • _nie palenie śmieci, • _rozmowy o problemie spalania śmieci z sąsiadami, znajomymi, • _uświadamianie rodziny jak groźny jest to problem, • _wymiana nie ekologicznego, starego kotła do ogrzewania domu, • _segregowanie odpadów do kolorowych pojemników, • _używanie papierowych toreb na zakupy, • _kupowanie artykułów w opakowaniach, które można poddać recyklingowi, • _zakręcanie wody w kranie, gdy myjemy zęby, • _kąpanie się pod prysznicem a nie w wannie, • _zbieranie deszczówki, • _używanie sprzętów energooszczędnych, • _wyłączanie trybu czuwania w telewizorze i innych domowych urządzeniach, • _gaszenie światła, gdy wychodzimy z pokoju, • _korzystanie z roweru lub komunikacji miejskiej , • _segregowanie elektrośmieci, • _zbieranie, wyrzucanie baterii do odpowiednich pojemników. 4. ZADANIE DOMOWE: Nauczyciel rozdaje karty pracy z krzyżówkami do wklejenia do zeszytu i prosi by uczniowie wyjaśnili hasło. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |