Katalog

Katarzyna Olejniczak-Kalitta, 2022-06-02
Toruń

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych w internacie „Integracja jako element adaptacji pierwszoklasistek w internacie"

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W INTERNACIE

TEMAT: „ Integracja jako element adaptacji pierwszoklasistek w internacie- podsumowanie.”

Data: 26.04.2022r.

Grupa: IB (wychowanki pierwszych klas)

Liczba wychowanek: 21

Czas trwania: 60 minut

Miejsce: świetlica internatu żeńskiego

Prowadząca: Katarzyna Olejniczak-Kalitta
Cel główny:
- budowanie poczucia wspólnoty grupowej, poczucia bezpieczeństwa i zaufania:
- budowanie pozytywnego obrazu grupy wychowawczej;
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych
Cele szczegółowe:
• wychowanka :
- poznaje potrzeby innych członków grupy;
- porównuje wzajemne oczekiwania;
- wyraża opinię o integracji w grupie;
- określa własne potrzeby i oczekiwania wobec grupy

Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna

Metody: burza mózgów, śnieżna kula, dyskusja, wykład, rundka,
„kosz i walizka”

Środki dydaktyczne: kartki samoprzylepne, brystol, mazaki, długopis, arkusz papieru, kostka do gry.

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie wychowanek i gościa spotkania Pani Dyrektor ZSPS i VIII LO Urszuli Przedpełskiej.
2. Krótkie zagajenie zapytanie - Jak się czujecie?„Kolory samopoczucia”- jakie nastawienie i nastrój towarzyszy „mi” tu i teraz.
3. Ustalamy zasady spotkania tzn. nie oceniamy odpowiedzi, każda wypowiedź jest prawidłowa
4. Poinformowanie o celu spotkania- Sprawdzenie czy w naszej grupie IB integracja przebiegła w sposób oczekiwany czy osiągnęła spójność.
5. Podanie tematu spotkania - INTEGRACJA (podsumowanie jej przebiegu w I i II - semestrze roku szkolnego).
6. Rundka – technika pozwalająca uczestnikom spotkania zwerbalizować swoje odczucia, stosowana najczęściej na początku lub końcu zajęć.
Polega na rzucaniu kostką do gry. i w zależności od ilości wyrzuconych oczek musimy podać tyle informacji o sobie Zaczynając od prowadzącego zajęcia, każdy z uczestników rzuca kostką (mówi tylko to co chce powiedzieć np. imię, zainteresowania, dlaczego właśnie jest w tej czy innej szkole, czy w internacie mieszka z osobą, z którą chodziła wcześniej do szkoły podstawowej itp.).

7. Ćwiczenie 1.
Zadajemy wychowankom pytanie:
Z czym kojarzy się słowo INTEGRACJA, co znaczy?

Wychowanki dostają 2 karteczki samoprzylepne, na których samodzielnie zapisują skojarzenie ze słowem „integracja”. Następnie przyklejają karteczki z hasłem na tablicy.

Dzielimy grupę na 3 osobowe zespoły, które układają definicję integracji na podstawie skojarzeń z tablicy. Następnie zapisują na arkuszu papieru i przedstawiają pozostałym uczestnikom.

8. MINI WYKŁAD –
Integracja - to czas nawiązywanie przyjacielskich relacji i wzmocnienie więzi.
Integracja grupy nie jest na pewno procesem jednorazowym, to długi i czasem trudny proces łączenia i scalania grupy. Aby integracja przebiegała sprawnie zależy zarówno od wychowawcy jak i od wychowanek, wymaga eliminowania wszelkich przeszkód stojących na drodze. Jeśli pojawi się problem w obrębie grupy należy go od razu eliminować by nie eskalować problemu.
Jeżeli nie ma żadnej reakcji zarówno ze strony wychowawcy i wychowanka w danym momencie to może nastąpić szybki brak zaufania.
Ważne elementy składające się na gwarancję pomyślnej integracji to;
- zaufanie obustronne
- okazywanie zrozumienia
- empatia
- czynne słuchanie
- tolerancja

Co jest jeszcze bardzo ważnym czynnikiem dobrej integracji:
• organizacja wspólnych zajęć np.; uczestnictwo w zajęciach z artystyczno-plastycznych
• zachęcanie do wspólnych wyjść do miasta i poznawanie zabytków Torunia.

9. Ćwiczenie 2.
Na arkuszu piszemy Integracja – bariery, przeszkody

Zadajemy wychowankom pytanie:
Jakie mogą być bariery zakłócające pomyślną integrację?- burza mózgów

Pomysły zapisujemy na małych czerwonych karteczkach samoprzylepnych
Wymieniamy: - brak zaufania wobec siebie i wychowawcy
- nie uczestniczymy w spotkaniach grupy
- słaba organizacja
- konflikty, nieporozumienia
- przerywamy sobie wzajemnie w rozmowie
- nie mówimy sobie po imieniu tylko niemiłymi określeniami
- mówimy nie „o osobie ”tylko do „osoby”
- brak punktualności
- brak tolerancji i wzajemnego szacunku wobec siebie
- ocenianie innych kto jest „lepszy”, a kto „gorszy”

10. MINI WYKŁAD i podsumowanie przebiegu procesu integracji w grupie, odwołanie się do analizy ankiety o adaptacji.
Musimy zapytać czy wszystkie wymienione czynniki wpływają na słaba integrację. Gdy grupa jest słabo zintegrowana, wkrada się stres, lek zaczynają się konflikty i to może najszybciej zaburzyć kondycję grupy, a tym samym wpłynąć na gorsze wyniki i zanurzyć nasza codzienną egzystencję. Spada motywacja grupy. Dlatego dla wychowawcy kluczowa jest obserwacja zachowań i relacji między wychowankami.
Zadaniem priorytetowym jest zapobieganie złej integracji poprzez:
- wspieranie
- udzielanie pomocy, rad, wskazówek
- współpracować w tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji
- kształtowanie prawidłowych relacji miedzy wychowawcą-wychowanka, wychowanka-wychowanka
- zrozumieć indywidualne różnice poprzez uświadomienie wychowankom, że każdy z nas jest inny.
Musimy wiedzieć, że nikt z nas nie jest wolny od trudności, ograniczeń, niepowodzeń, ale jednocześnie co nas buduje, to nasze mocne strony.

Wychowawca zadaje pytanie wychowankom.
Czy uważacie, że nasza grupa jest zgrana? – śnieżna kula

Wychowanki wymieniają swoje zdania i powtarzają każde kolejne wypowiedziane przez poprzedniczkę, a następnie zapisują wypowiedzi na zielonych karteczkach samoprzylepnych.

Wychowawca prosi o przyklejenie czerwonych i zielonych karteczek na tablicy w miejscu kosza i walizki.



11. Wychowawca czyta motto na najbliższe czasy.

Zadaniem wychowanek jest zalezienie takiego credo aby można je odnieść do naszej grupy.

I. Wszystko się udaje, gdy jesteśmy razem, a nic się nie udaje, gdy jesteśmy oddzielnie. Winston Churchill

II. Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces. Henry Ford

III. Rób to co możesz tym co posiadasz i tam gdzie jesteś. Theodore Roosevelt.

IV. Jeśli nie potrafisz latać, biegnij. Jeśli nie potrafisz biegać, chodź. Jeśli nie potrafisz chodzić, czołgaj się. Cokolwiek jednak robisz, poruszaj się do przodu. Martin Luther King

Wybrane motto wychowawca przyklei na tablicy, potem zostanie umieszczone na korytarzu w części mieszkalnej grupy 1B pozostając na dalsze lata nauki.


12. Ćwiczenie 3.
Stajemy w kręgu i każdy mówi sąsiadce pozytywną, miłą opinie o niej.
Np. Lubię Twoje poczucie humoru. Zawsze jesteś uśmiechnięta ……..
12. Podsumowanie zajęć, wypełnienie ankiety zwrotnej przez wychowanki.
13. Podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach.







Ankieta zwrotna
Dziękuję za udział w zajęciach. Chciałabym uzyskać od Ciebie informację na temat zajęć, aby móc je usprawnić. Liczę na Twoje szczere odpowiedzi.


1. Czy dobrze czułaś się na dzisiejszych zajęciach?
TAK NIE

2. Czy zajęcia były dla Ciebie interesujące?
TAK NIE

3. Co najbardziej Ci się podobało podczas zajęć? ..........................................................

Co byś zmieniła podczas zajęć?....................................................



Dziękuję





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.