Katalog Dorota Krawczyk, 2022-05-30 Wolsztyn Język polski, Scenariusze SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO – KLASA PIERWSZA (liceum, technikum) zakres podstawowyDorota Krawczyk SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO – KLASA PIERWSZA (liceum, technikum) TEMAT: Poznajemy cechy dramatu szekspirowskiego. CZAS REALIZACJI: 45 minut GRUPA DOCELOWA: klasa pierwsza ponadpodstawowa, zakres podstawowy Cele Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są wśród uczniów postawy: - odczytywania i analizowania tekstu kultury, - wyszukiwania elementów kluczowych dla analizy działa, - formułowania własnych sądów dotyczących tekstu literackiego, - budowania notatki syntetyzującej - kreatywnego rozwiązywania postawionego problemu Cele operacyjne Uczeń na lekcji - formułuje sądy, które potrafi uzasadnić, - odnajduje i wskazuje najważniejsze z punktu widzenia rozwoju akcji wydarzenia, - wskazuje na cechy gatunkowe dramatu elżbietańskiego Uczeń po lekcji potrafi - dokonać analizy i interpretacji omawianego tekstu, - wskazać wydarzenia kluczowe w utworze, - wymienić cechy gatunkowe dramatu szekspirowskiego, - budować notatkę syntetyzującą Uczeń w czasie lekcji - rozumie wartość dokonywanych przekładów intersemiotycznych, - opracowuje tekst z wykorzystaniem nieszablonowych metod i środków, - pracuje w zespole nad opracowaniem powierzonego zadania, - dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, ale również swoich kolegów i koleżanek z klasy Metody i techniki dydaktyczne: burza mózgów, pogadanka heurystyczna, mapa myśli w wersji zdalnej - wykorzystanie strony Mentimeter.com, feedback (elementy oceniania kształtującego), metoda kosza i walizki. Formy pracy: praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna. PRZEBIEG LEKCJI I FAZA WPROWADZAJĄCA Nauczyciel przypomina, że lekcja jest kontynuacją omawianej lektury W. Szekspira „Makbet”. Podaje temat i cele lekcji. Zajęcia rozpoczynają się od krótkiego przypomnienia cech dramatu. Na tablicy zostaje zapisane słowo DRAMAT i uczniowie podają skojarzenia do tego słowa. W kolejnym kroku przewidziana jest praca w parach. W ten sposób opracowywane są najważniejsze informacje dotyczące dramatu antycznego i elżbietańskiego (każdy z młodych ludzi w parze pracuje nad innym typem dramatu). II FAZA REALIZACYJNA Następuje przedstawienie pracy w parach. Uczniowie przypominają cechy dramatu antycznego i zauważają podobieństwa i różnice w poznanym wcześniej dramacie Szekspira. Efektem wysłuchanych wiadomości jest ćwiczenie praktyczne - mapa myśli w wersji zdalnej - wykorzystanie strony Mentimeter.com (podsumowanie): TRAGEDIA ANTYCZNA (uczniowie podają cechy) DRAMAT SZEKSPIROWSKI (uczniowie podają cechy) Następnie nauczyciel wyświetla mapy myśli dwóch dramatów (wykorzystuje ZPE). Prosi o wykonanie ćwiczeń, które wyświetla wykorzystując ZPE – ćwiczenia utrwalające cechy dramatów. III FAZA PODSUMOWUJĄCA Celem tego etapu lekcji jest podsumowanie tematu lekcji. W związku z tym, uczniowie przygotowują notatkę syntetyzującą związaną z omawianymi dramatami (praca w parach, grupie). Uczniowie otrzymali załącznik do fazy podsumowującej: przypomnienie wiadomości na temat tworzenia notatki syntetyzującej Odczytanie przykładowych notatek syntetyzujących przygotowanych przez uczniów. Wspólne omówienie i ocena koleżeńska zadania. Pod koniec lekcji na tablicy pojawiają się rysunki kosza i walizki. Następuje feedback (elementy oceniania kształtującego). Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Przyklejają pod rysunkami. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów. Zadanie domowe: Podaj cechy typowe dla tragedii szekspirowskiej, które znalazły swoje odniesienie na obrazie Théodore’a Chassériau Duch Banqua nawiązującym do tragedii Makbet. Materiały pomocnicze: Platforma edukacyjna Ministerstwa Edukacji i Nauki - ZPE – ZINTEGROWANA PLATFORMA EDUKACYJNA Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |