Katalog

Monika Runaj, 2022-05-30
Ząbkowice Śląskie

Język polski, Konspekty

konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej

- n +

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV

TEMAT: Pisownia wielką literą – imiona, nazwiska, tytuły. (druga jednostka lekcyjna)

TREŚCI PROGRAMOWE
Uczeń:
• zna i stosuje zasady pisowni wielką literą imion i nazwisk (II.4.1),
• zna i stosuje zasady pisowni wielką literą tytułów książek, filmów, programów, dzieł sztuki (II.4.1),
• poprawnie odmienia słowo „cudzysłów” (II.1.6).

CELE LEKCJI
Wiadomości
Uczeń:
• zna treść wiersza Romana Pisarskiego „Wielka Litera”,
• wie, jak zapisuje się imiona, nazwiska i tytuły;
• wie, jak odmienić słowo „cudzysłów”.
Umiejętności
Uczeń:
• słucha ze zrozumieniem,
• poprawnie zapisuje imiona, nazwiska i tytuły,
• poprawnie odmienia słowo „cudzysłów”.

FORMY PRACY
• aktywne słuchanie
• praca indywidualna
• praca zbiorowa
• miniwykład

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
• wiersz Romana Pisarskiego „Wielka Litera”
• karta pracy
• podręcznik „NOWE słowa na start!” dla klasy IV

PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
• Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
• Sprawdzenie poprawności wykonania przez uczniów zadania domowego z poprzedniej lekcji.
• Odczytanie przez nauczyciela fragmentu wiersza „Wielka Litera”. Zadaniem dla uczniów jest wymienić zasady ortograficzne, o jakich jest mowa w utworze, a które poznali na ostatnich zajęciach.

Faza realizacyjna
• Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie 1. z karty pracy. Układają z rozsypanki czterowersowy fragment wiersza Agnieszki Frączek, dotyczący pisowni wielką literą imion
i nazwisk („Każdy się imieniem szczyci/ - czy to człek, czy chomik tyci -/ i to właśnie jest przyczyna/ by je wielki znak zaczynał.”).
• Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
• Następnie uczniowie wykonują zadanie 2. z karty pracy. Właściwie i zgodnie z zasadami pisowni podpisują portrety znanych Polaków (Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Adam Mickiewicz, Józef Piłsudski).
• Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania uczniowie przechodzą do zadania 3.
z karty pracy. Z rozsypanki słownej układają rymowany dwuwers na temat zapisywania wielką literą tytułów (W tytule książki, filmu czy wiersza/ wielka być musi litera pierwsza.).
• W dalszej kolejności wykonują zadanie 4. z karty pracy. Ustalają i zapisują we właściwej formie tytuły książek kojarzące się im z zamieszczonymi obrazkami („W pustyni i w puszczy”, „Dzieci z Bullerbyn”, „Kot w butach”).
• Z pomocą nauczyciela sprawdzają poprawność wykonania zadania.
• Następnie nauczyciel objaśnia, że niepoprawne jest sformułowanie: „napisać wyraz
z wielkiej litery”, a poprawna forma brzmi: „napisać wyraz wielką literą”.
• Chętny uczeń na tablicy zapisuje odmianę przez przypadki słowa „cudzysłów”, a później –
„rów”. Może posiłkować się podręcznikiem, jeśli nie pamięta kolejności przypadków.
• Zespół klasowy kierowany przez nauczyciela dochodzi do wniosku, że słowa te mają identyczne końcówki w deklinacji.
• W dalszej części lekcji nauczyciel zwraca uwagę na niepoprawność zwrotu:
„w cudzysłowiu” i sugeruje uczniom, że kiedy nie pamiętają, jakiej formy użyć, wystarczy szybko odmienić słowo „rów” (w rowie) i już mają prawidłową formę: „w cudzysłowie”.
Faza podsumowująca
• Dwóch chętnych uczniów otrzymuje kartki z tytułami wierszy i za pomocą pantomimy przedstawia treść zapisaną na kartce. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują tytuł oraz podają imię i nazwisko autora.
• Zadnie domowe: Przeczytać z podręcznika tekst „Ortografia w praktyce” i wyjaśnić użycie wielkiej i małej litery w każdym z podanych wypowiedzeń:
Zobaczyłam Różę. Zobaczyłam różę.
Witek podszedł do Daniela. Witek podszedł do daniela.


opracowała Monika Runaj








Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.