Katalog Monika Runaj, 2022-05-30 Ząbkowice Śląskie Język polski, Konspekty konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowejKONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV TEMAT: Pisownia wielką literą – imiona, nazwiska, tytuły. (druga jednostka lekcyjna) TREŚCI PROGRAMOWE Uczeń: • zna i stosuje zasady pisowni wielką literą imion i nazwisk (II.4.1), • zna i stosuje zasady pisowni wielką literą tytułów książek, filmów, programów, dzieł sztuki (II.4.1), • poprawnie odmienia słowo „cudzysłów” (II.1.6). CELE LEKCJI Wiadomości Uczeń: • zna treść wiersza Romana Pisarskiego „Wielka Litera”, • wie, jak zapisuje się imiona, nazwiska i tytuły; • wie, jak odmienić słowo „cudzysłów”. Umiejętności Uczeń: • słucha ze zrozumieniem, • poprawnie zapisuje imiona, nazwiska i tytuły, • poprawnie odmienia słowo „cudzysłów”. FORMY PRACY • aktywne słuchanie • praca indywidualna • praca zbiorowa • miniwykład ŚRODKI DYDAKTYCZNE • wiersz Romana Pisarskiego „Wielka Litera” • karta pracy • podręcznik „NOWE słowa na start!” dla klasy IV PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca • Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. • Sprawdzenie poprawności wykonania przez uczniów zadania domowego z poprzedniej lekcji. • Odczytanie przez nauczyciela fragmentu wiersza „Wielka Litera”. Zadaniem dla uczniów jest wymienić zasady ortograficzne, o jakich jest mowa w utworze, a które poznali na ostatnich zajęciach. Faza realizacyjna • Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie 1. z karty pracy. Układają z rozsypanki czterowersowy fragment wiersza Agnieszki Frączek, dotyczący pisowni wielką literą imion i nazwisk („Każdy się imieniem szczyci/ - czy to człek, czy chomik tyci -/ i to właśnie jest przyczyna/ by je wielki znak zaczynał.”). • Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania. • Następnie uczniowie wykonują zadanie 2. z karty pracy. Właściwie i zgodnie z zasadami pisowni podpisują portrety znanych Polaków (Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Adam Mickiewicz, Józef Piłsudski). • Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania uczniowie przechodzą do zadania 3. z karty pracy. Z rozsypanki słownej układają rymowany dwuwers na temat zapisywania wielką literą tytułów (W tytule książki, filmu czy wiersza/ wielka być musi litera pierwsza.). • W dalszej kolejności wykonują zadanie 4. z karty pracy. Ustalają i zapisują we właściwej formie tytuły książek kojarzące się im z zamieszczonymi obrazkami („W pustyni i w puszczy”, „Dzieci z Bullerbyn”, „Kot w butach”). • Z pomocą nauczyciela sprawdzają poprawność wykonania zadania. • Następnie nauczyciel objaśnia, że niepoprawne jest sformułowanie: „napisać wyraz z wielkiej litery”, a poprawna forma brzmi: „napisać wyraz wielką literą”. • Chętny uczeń na tablicy zapisuje odmianę przez przypadki słowa „cudzysłów”, a później – „rów”. Może posiłkować się podręcznikiem, jeśli nie pamięta kolejności przypadków. • Zespół klasowy kierowany przez nauczyciela dochodzi do wniosku, że słowa te mają identyczne końcówki w deklinacji. • W dalszej części lekcji nauczyciel zwraca uwagę na niepoprawność zwrotu: „w cudzysłowiu” i sugeruje uczniom, że kiedy nie pamiętają, jakiej formy użyć, wystarczy szybko odmienić słowo „rów” (w rowie) i już mają prawidłową formę: „w cudzysłowie”. Faza podsumowująca • Dwóch chętnych uczniów otrzymuje kartki z tytułami wierszy i za pomocą pantomimy przedstawia treść zapisaną na kartce. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują tytuł oraz podają imię i nazwisko autora. • Zadnie domowe: Przeczytać z podręcznika tekst „Ortografia w praktyce” i wyjaśnić użycie wielkiej i małej litery w każdym z podanych wypowiedzeń: Zobaczyłam Różę. Zobaczyłam różę. Witek podszedł do Daniela. Witek podszedł do daniela. opracowała Monika Runaj Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |