Katalog Anna Dymel, 2022-05-27 Lublin Język niemiecki, Konspekty język niemiecki lekcja z wykorzystaniem techniki "łożyska kulkowego"Klasa 2 (Liceum Ogólnokształcące) Numer programu nauczania 10/PNOp/2019 Zakres nauczania podstawowy Typ lekcji Lekcja utrwalająca z wykorzystaniem technik aktywizujących sprawność mówienia Temat Powtórzenie wiadomości z rozdziału 8 i 9 – słownictwo związane z życiem prywatnym i zawodowym/ pracą dorywczą/kulturą niemieckiego obszaru językowego/ zwiedzanie Cele lekcji na poziomie wiadomości uczeń: - zna słowa i zwroty z zakresów leksykalnych: 1. Człowiek/ 2. Miejsce zamieszkania/3. Edukacja/ 4. Praca/ 5. Życie prywatne/8. Podróżowanie i turystyka / 9. Kultura - zna zasady budowy zdań pytających i oznajmujących w czasie Präsens i Perfekt oraz budowę czasu Präteritum dla czasowników „haben” i „sein” - zna zasady tworzenia trybu rozkazującego Cele lekcji na poziomie umiejętności uczeń: - stosuje środki leksykalne odpowiednie do tematyki lekcji - potrafi inicjować rozmowę i udzielać odpowiedzi na pytania Cele wychowawcze na poziomie działania: - kształtowanie umiejętności aktywnej współpracy między uczniami na poziomie postaw: - rozwijanie postawy aktywizującej podczas lekcji Zasady nauczania trwałości wiedzy; świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia Metody nauczania komunikatywna z wykorzystaniem aktywności ruchowych Formy pracy w grupach, w parach, runda dyskusyjna Materiały i środki dydaktyczne karta pracy, przybory do pisania, kartki Przebieg lekcji: I MOMENT ORGANIZACYJNY (10 min.): II DOMINANTA (25 min.): Sprawdzenie listy obecności, podanie tematu i celu lekcji 1. rozgrzewka językowa – ćwiczenie utrwalające słownictwo – „Ich sitze im Grünen…” III. Podsumowanie lekcji (10 min.) 2. ćwiczenie – Kugellager* – runda dyskusyjna 3. omówienie ćwiczenia „Kugellager” Podsumowanie pracy uczniów , ewaluacja lekcji, zadanie pracy domowej Kugellager (das Kugellager – łożysko kulkowe) Technika „łożyska kulkowego“ służy wymianie informacji i opinii między uczącymi się. Każdy z uczestników może zaprezentować swoje zdanie i dowiedzieć się czegoś od innego rozmówcy. Celem tej techniki jest rozwijanie sprawności swobodnego mówienia oraz aktywnego słuchania. Budowa „Kugellager” – wariant klasyczny Dzielimy uczniów na 2 grupy i ustawiamy ich w 2 kręgi (wewnętrzny i zewnętrzny), w taki sposób, by 2 osoby stały naprzeciwko siebie. Uczący podaje temat i uczniowie natychmiast zaczynają między sobą rozmowę. Faza rozmowy trwa od 1 do 5 minut. Po określonym czasie nauczyciel sygnalizuje (np. poprzez klaśnięcie), że uczniowie w wewnętrznym kole przesuwają się o 2 miejsca dalej zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Uczeń zaczyna rozmowę z kolejną osobą, temat pozostaje ten sam. Na kolejny sygnał dźwiękowy rozmówcy ponownie zmieniają się miejscami i wymieniają poglądy. Jeśli tym razem poruszyć się ma krąg zewnętrzny, to uczniowie kierują się odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Całe ćwiczenie nie powinno trwać dłużej niż 30 minut. Warianty „Kugellager“ w klasopracowni Ćwiczenie można przeprowadzać stojąc lub siedząc. Dla młodszych uczniów zaleca się jednak ustawienie w kręgu 2 rzędów krzeseł. Tak by dzieci poprzez zmianę miejsca nie miały kłopotów z koncentracją i by zachować porządek. Nie chcecie Państwo podczas lekcji zsuwać ławek na bok? Nie ma problemu. „Kugellager” funkcjonuje przy zwykłym ustawieniu stolików równie dobrze. Lepiej jednak, jeśli ławki są ustawione w „podkowę”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |