Katalog

Anna Dymel, 2022-05-27
Lublin

Język niemiecki, Konspekty

język niemiecki lekcja z wykorzystaniem techniki "łożyska kulkowego"

- n +

Klasa 2 (Liceum Ogólnokształcące)

Numer programu nauczania 10/PNOp/2019

Zakres nauczania podstawowy

Typ lekcji Lekcja utrwalająca z wykorzystaniem technik aktywizujących sprawność mówienia

Temat Powtórzenie wiadomości z rozdziału 8 i 9 – słownictwo związane z życiem prywatnym i zawodowym/ pracą dorywczą/kulturą niemieckiego obszaru językowego/ zwiedzanie

Cele lekcji na poziomie wiadomości uczeń:
- zna słowa i zwroty z zakresów leksykalnych: 1. Człowiek/ 2. Miejsce zamieszkania/3. Edukacja/ 4. Praca/ 5. Życie prywatne/8. Podróżowanie i turystyka / 9. Kultura
- zna zasady budowy zdań pytających i oznajmujących w czasie Präsens i Perfekt oraz budowę czasu Präteritum dla czasowników „haben” i „sein”
- zna zasady tworzenia trybu rozkazującego

Cele lekcji na poziomie
umiejętności uczeń:
- stosuje środki leksykalne odpowiednie do tematyki lekcji
- potrafi inicjować rozmowę i udzielać odpowiedzi na pytania

Cele wychowawcze na poziomie działania:
- kształtowanie umiejętności aktywnej współpracy między uczniami
na poziomie postaw:
- rozwijanie postawy aktywizującej podczas lekcji

Zasady nauczania trwałości wiedzy; świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia

Metody nauczania komunikatywna z wykorzystaniem aktywności ruchowych

Formy pracy w grupach, w parach, runda dyskusyjna
Materiały i środki dydaktyczne karta pracy, przybory do pisania, kartki

Przebieg lekcji:

I MOMENT ORGANIZACYJNY (10 min.):

II DOMINANTA (25 min.): Sprawdzenie listy obecności, podanie tematu i celu lekcji
1. rozgrzewka językowa – ćwiczenie utrwalające słownictwo – „Ich sitze im Grünen…”

III. Podsumowanie lekcji (10 min.)
2. ćwiczenie – Kugellager* – runda dyskusyjna
3. omówienie ćwiczenia „Kugellager”
Podsumowanie pracy uczniów , ewaluacja lekcji, zadanie pracy domowej

Kugellager (das Kugellager – łożysko kulkowe)
Technika „łożyska kulkowego“ służy wymianie informacji i opinii między uczącymi się. Każdy
z uczestników może zaprezentować swoje zdanie i dowiedzieć się czegoś od innego rozmówcy.
Celem tej techniki jest rozwijanie sprawności swobodnego mówienia oraz aktywnego słuchania.
Budowa „Kugellager” – wariant klasyczny
Dzielimy uczniów na 2 grupy i ustawiamy ich w 2 kręgi (wewnętrzny i zewnętrzny), w taki sposób, by 2 osoby stały naprzeciwko siebie. Uczący podaje temat i uczniowie natychmiast zaczynają między sobą rozmowę. Faza rozmowy trwa od 1 do 5 minut.
Po określonym czasie nauczyciel sygnalizuje (np. poprzez klaśnięcie), że uczniowie w wewnętrznym kole przesuwają się o 2 miejsca dalej zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Uczeń zaczyna rozmowę z kolejną osobą, temat pozostaje ten sam.
Na kolejny sygnał dźwiękowy rozmówcy ponownie zmieniają się miejscami i wymieniają poglądy. Jeśli tym razem poruszyć się ma krąg zewnętrzny, to uczniowie kierują się odwrotnie do ruchu wskazówek zegara.
Całe ćwiczenie nie powinno trwać dłużej niż 30 minut.
Warianty „Kugellager“ w klasopracowni
Ćwiczenie można przeprowadzać stojąc lub siedząc.
Dla młodszych uczniów zaleca się jednak ustawienie w kręgu 2 rzędów krzeseł. Tak by dzieci poprzez zmianę miejsca nie miały kłopotów z koncentracją i by zachować porządek.
Nie chcecie Państwo podczas lekcji zsuwać ławek na bok? Nie ma problemu. „Kugellager” funkcjonuje przy zwykłym ustawieniu stolików równie dobrze. Lepiej jednak, jeśli ławki są ustawione w „podkowę”.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.