Katalog

Izabela Urbaniak, 2022-05-23
Poznań

Język angielski, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO











Cel główny stażu:

• Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

Cele szczegółowe:

• Poszerzanie wiedzy w poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły.
• Doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu oraz zdobywanie doświadczenia poprzez prowadzenie zajęć w obecności Dyrektora Szkoły i opiekuna stażu.
• Podejmowanie działań w celu pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
• Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe wewnątrzszkolne i zewnątrz szkolne.
• Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły.
• Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
• Wykorzystywanie w praktyce technologii komputerowej.



ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA MEN

1. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją; ( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.1 )




Poznanie procedury awansu zawodowego

• Analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego
dotyczących awansu zawodowego nauczyciela
kontraktowego (termin realizacji sierpień 2019).
• Poznanie celów i zadań nauczyciela ubiegającego się
o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego (termin
realizacji sierpień 2019).
• Zapoznanie się z wymaganiami egzaminacyjnymi
umożliwiającymi uzyskanie awansu zawodowego na
stopień nauczyciela mianowanego (termin realizacji
sierpień 2019).

Dowody realizacji - Notatki własne.

Przygotowanie Planu Rozwoju Zawodowego
• Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu (termin
realizacji wrzesień 2019).
• Sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego;

Dowody realizacji - Wniosek o rozpoczęcie stażu oraz
projekt planu rozwoju zawodowego.

Dokumentowanie Planu Rozwoju Zawodowego
• Gromadzenie dokumentacji;

• Uzyskanie oceny dorobku zawodowego;

Dowody realizacji - Zgromadzona dokumentacja
(zaświadczenia, scenariusze, dyplomy) oraz ocena
dorobku zawodowego dokonana przez Dyrektora Szkoły.


Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
• Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu
rozwoju zawodowego na zakończenie stażu oraz
sprawozdań okresowych na zakończenie każdego roku
szkolnego przez okres trwania stażu (terminy
realizacji czerwiec 2020, czerwiec 2021, czerwiec
2022).

Dowody realizacji - Sprawozdania z realizacji planu
rozwoju zawodowego.

Zastosowanie dotychczasowego doświadczenia zawodowego w pracy z dziećmi i nauczycielami.
• Wzmacnianie więzi między uczniami, rozwiązywanie
konfliktów, zachęcanie do współzawodnictwa oraz
współpracy (termin realizacji - cały okres stażu).

Dowody realizacji - Scenariusze zajęć.

Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego.
• Uczestniczenie w radach pedagogicznych, szkoleniach
grupowych i kursach organizowanych na terenie
szkoły (termin realizacji - cały okres stażu).

Dowody realizacji - Notatki.

Uczestniczenie w pracach zespołu humanistycznego.
• Badanie i analiza wyników nauczania języka
angielskiego w klasach trzecich i czwartych (termin
realizacji 2019/2020).

Dowody realizacji - Notatki i wnioski.



Udział w pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego .
• Uczestniczenie w szkoleniach tematycznych oraz
konferencjach metodycznych organizowanych przez
ośrodki i wydawnictwa szkoleniowe (termin
realizacji - cały okres stażu).
• Doskonalenie wiedzy i umiejętności metodycznych z
zakresu nauczania języka angielskiego.
• Doskonalenie z zakresu kompetencji wychowawczych
nauczyciela i pomocy pedagogicznej –
psychologicznej (termin realizacji Rok szkolny
2019/2020).

Dowody realizacji - Certyfikat, zaświadczenia,
materiały szkoleniowe, notatki.

Samokształcenie.
• Studiowanie czasopism i literatury związanej z
nauczaniem języka angielskiego oraz kompetencjami
wychowawczymi nauczyciela i pomocy pedagogiczno –
psychologicznej (termin realizacji - cały okres
stażu).

• Przegląd prasy pedagogicznej.

• Wykorzystywanie poznanych metod na lekcjach.

Dowody realizacji - Lista lektur, notatki, wnioski
do pracy, przykłady lekcji.

Tworzenie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy. • Tworzenie bazy adresów stron internetowych z materiałami dydaktycznymi.

• Kompletowanie oraz sporządzanie pomocy dydaktycznych
i kart pracy (termin realizacji - cały okres
stażu).

• Opracowywanie i gromadzenie scenariuszy zajęć.

Dowody realizacji: Adresy stron.
Teksty piosenek, obrazki i
zdjęcia.
Scenariusze zajęć.

Praca z uczniem słabym.

• Prowadzenie zajęć wyrównawczych z języka
angielskiego dla klas II i III (termin realizacji -
Cały okres stażu).

Dowody realizacji: Zestaw ćwiczeń i zabaw
językowych.







2. Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.2 )





Zapoznanie się z sytuacją rodzinną uczniów sprawiających trudności wychowawcze oraz mających trudności w nauce.

• Analiza orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno –
Pedagogicznej (termin realizacji -
Cały okres stażu).
• Rozmowy z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
• Konsultacje z pozostałymi nauczycielami.
• Rozmowy z uczniami i rodzicami.

Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy,
adnotacje w dziennikach.

Organizacja przedmiotowych konkursów wewnątrzszkolnych.

• Przeprowadzenie konkursu gramatyczno – leksykalnego
(termin realizacji - Maj 2020).
• Konkurs plastyczny dla klasy Summer Holidays (termin
realizacji - Czerwiec 2020).

Dowody realizacji: Test konkursowy oraz wystawa prac
konkursowych.

Współorganizacja i udział w imprezach szkolnych.

• Współorganizacja imprez szkolnych ( Dzień Języków
Obcych, Wośp, Nie pal przy mnie proszę, Dzień
Zdrowia)

Dowody realizacji: Zdjęcia, karty pracy uczniów.




3. Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia;
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.3 )





Doskonalenie własnego warsztatu pracy oraz metod pracy pedagogicznej.

• Przeprowadzenie zajęć według samodzielnie
przygotowanych scenariuszy zajęć języka
angielskiego w klasach 1 – 3 z wykorzystaniem
poznanych na kursach i warsztatach metod nauczania
(termin realizacji - Cały okres stażu)

• Stosowanie aktywizujących metod nauczania (termin
realizacji - Cały okres stażu)

• Przygotowywanie pomocy dydaktycznych (termin
realizacji - Cały okres stażu)

• Wykorzystanie podczas zajęć zabaw ruchowych mających
na celu powtórzenie przerobionego materiału (termin
realizacji - Cały okres stażu)

• Stosowanie różnych metod i narzędzi podczas
oceniania i sprawdzania (termin realizacji - Cały
okres stażu)

Dowody realizacji: Konspekty, notatki, karty pracy,
testy, Bank zabaw ruchowych.


Samoocena działań dydaktycznych oraz przygotowanie wniosków w celu wykorzystania zdobytych informacji.

• Ewaluacja stosowanych metod i form pracy
dydaktycznej (termin realizacji - Cały okres stażu).

• Określenie mocnych i słabych punktów własnego
procesu nauczania.

• Sporządzenie narzędzi badawczych:

• Ankiety.

• Rozmowy z uczniami.

• Wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy w trakcie
autoewaluacji.

Dowody realizacji: Jakościowe i ilościowe
opracowanie danych. Kwestionariusz ankiety i
wnioski.




4. Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do
doskonalenia warsztatu pracy;
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.4 )




Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.

• Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.

• Zawarcie kontraktu i ustalenie zasad współpracy.

• Przygotowanie planu rozwoju zawodowego.

• Ustalenie terminów spotkań z opiekunem stażu.

• Opracowanie projektu sprawozdania z realizacji planu
rozwoju zawodowego.

• Obserwacje zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
oraz innych nauczycieli.

• Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu oraz
dyrektora szkoły

Dowody realizacji: Wniosek, kontrakt, plan rozwoju
zawodowego, harmonogram projekt sprawozdania,
notatki, protokoły obserwacji, scenariusze zajęć
oraz wnioski do dalszej pracy.


Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.

• Terminowe zapisy w edzienniku (termin realizacji -
Cały okres stażu)

• Prowadzenie dzienników zajęć wyrównawczych.

Dowody realizacji: Zapisy w edzienniku.



5. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.5 )





Publikowanie własnych prac w Internecie.

• Umieszczenie planu rozwoju zawodowego na stronie
www. (termin realizacji - Październik 2019)

• Opublikowanie w Internecie samodzielnie opracowanych
scenariuszy zajęć (termin realizacji - Cały okres
stażu).

Dowody realizacji: Plan rozwoju, scenariusze zajęć.

Aktywna współpraca w ramach zespołu humanistycznego.

• Wymiana doświadczeń oraz wiedzy z innymi
nauczycielami uzyskanymi podczas rozmów, prac
zespołu humanistycznego (termin realizacji - Cały
okres stażu).

Dowody realizacji: Wnioski, notatki.

Zajęcia otwarte

• Prowadzenie zajęć otwartych z języka angielskiego
dla rodziców oraz zainteresowanych nauczycieli

Dowody realizacji: Potwierdzenie opiekuna stażu.




6. Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz
współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych ;
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.6





Zapoznanie się z sytuacją rodzinną uczniów sprawiających trudności wychowawcze.

• Analiza orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno –
Pedagogicznej (termin realizacji - Cały okres
stażu).
• Rozmowy z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
• Konsultacje z pozostałymi nauczycielami.
• Rozmowy z uczniami i rodzicami. Cały okres stażu.

Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy.


Uwzględnienie współczesnych problemów społecznych i
cywilizacyjnych.

• Realizowanie zadań wychowawczychzgodnie ze szkolnym
programem wychowawczo – profilaktycznym (termin
realizacji - Cały okres stażu).

• Realizowanie tematów na godzinach wychowawczych
zgodnie z programem wychowawczo - profilaktycznym.

Studiowanie oraz analiza literatury z zakresy psychologii i pedagogiki.

• Przegląd literatury pedagogicznej, psychologicznej i
metodycznej (termin realizacji - Cały okres stażu).

• Poszerzenie wiedzy z zakresu psychologii,
pedagogiki, dydaktyki oraz ogólnych problemów
oświatowych z uwzględnieniem misji szkoły.

• Analiza trudności edukacyjnych dzieci na i
poszukiwanie rozwiązań w sprawach dydaktycznych.

• Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów
poprzez rozmowy indywidualne, obecność na zebraniach
oraz rozmowy telefoniczne.

Dowody realizacji: Spis literatury, notatki.


7. Umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty,
pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania
szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.7



Poznanie i posługiwanie się przepisami dotyczącymi systemu oświaty.

Analiza dokumentów:

• Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie
uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez
nauczycieli (termin realizacji - Cały okres stażu).

• Karta Nauczyciela.

• Ustawa o systemie oświaty.

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25
kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych.

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

• Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi
zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego
(materiały ODN, publikacje w prasie oświatowej,
Internet).

• Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw
Dziecka. Analiza Praw Ucznia i Karty Praw Dziecka –
stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno –
wychowawczej.
Cały okres stażu.

Dowody realizacji: Znajomość analizowanych
dokumentów.
Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju
zawodowego oraz notatki własne.

Zapoznawanie się ze zmianami w przepisach prawa oświatowego.

• Śledzenie informacji z Internetu ze stron :
www.men.gov.pl, www.odn.poznan.pl,
www.oke.poznan.pl, www.edu.pl.
(termin realizacji - na bieżąco).

Dowody realizacji: Znajomość dokumentów, notatki,
kserokopie dokumentów.

Posługiwanie się przepisami dotyczącymi sposobu funkcjonowania szkoły.

• Analiza dokumentów:

• Statut Szkoły.

• Program Wychowawczo - Profilaktyczny

• Zasady BHP.

Dowody realizacji: Znajomość dokumentów, prawidłowy
przebieg procesu nauczania, prawidłowa organizacja
bezpieczeństwa w szkole oraz tworzona dokumentacja.

Uczestniczenie w działaniach organów szkoły.

• Aktywny udział w posiedzeniach rady pedagogicznej
oraz współpraca z pozostałymi nauczycielami (termin
realizacji - Zgodnie z harmonogramem posiedzeń rady
pedagogicznej, cały okres stażu).


• Współpraca z Radą Rodziców.

Dowody realizacji: Lista obecności, Prośba o
dofinansowanie.


Współpraca z Samorządem Uczniowskim.

• Organizacja i opieka nad dziećmi podczas
uroczystości i imprez szkolnych. (termin
realizacji - według harmonogramu roku szkolnego.

Dowody realizacji: Lista obecności, wpisy na stronie
internetowej szkoły.

Realizowanie wewnątrz szkolnych zasad oceniania.

• Rzetelne ocenianie uczniów według WZO. (termin
realizacji - cały okres stażu).

Dowody realizacji: Dokumentacja sporządzona
własnoręcznie.





8. Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z
narzędzi multimedialnych i informatycznych.
( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r., § 7. ust.2 pkt.8



Publikowanie własnych prac w Internecie.

• Umieszczenie planu rozwoju zawodowego na stronie
www. (termin realizacji - październik 2019).

• Opublikowanie w Internecie samodzielnie opracowanych
scenariuszy zajęć (termin realizacji - Cały okres
stażu).

Dowody realizacji: Plan rozwoju, scenariusze zajęć.

Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w procesie lekcyjnym i pozalekcyjnym.

• Przygotowywanie prezentacji multimedialnych Power
Point dotyczących życia w krajach anglojęzycznych i
wykorzystywanie ich podczas lekcjach języka
angielskiego.(termin realizacji - Cały okres
stażu).

• Korzystanie, pozyskiwanie oraz gromadzenie
informacji z internetowych portali edukacyjnych.

• Wykorzystanie tablicy interaktywnej oraz projektora
w procesie nauczania.

• Przygotowywanie scenariuszy zajęć, pomocy
dydaktycznych i przy użyciu komputera i Internetu.

• Przygotowanie dokumentacji załączonej do wniosku.

Dowody realizacji: Prezentacje multimedialne,
przykładowe testy, karty pracy, konspekty, pomoce
dydaktyczne, notatki, potwierdzenia udziału.

Wykorzystanie technologii informacyjnej do doskonalenia warsztatu pracy.

• Udział w wideo szkoleniach i webminarium
metodycznych za pośrednictwem Internetu.

Dowody realizacji: Certyfikaty, zaświadczenia.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.