Katalog

Katarzyna Wiśniewska, 2022-05-23
Wiśniewo

Uroczystości, Konspekty

Scenariusz zajęć - Zwyczaje Andrzejkowe

- n +


SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Grupa: wychowankowie grup wychowawczej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym.
Prowadząca zajęcia: Katarzyna Wiśniewska
Temat zajęć: „Zwyczaje Andrzejkowe”
Miejsce realizacji zajęć- świetlica grupy wychowawczej
Cel główny zajęć:
Rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.
Cele operacyjne:
- wzbogacanie wiadomości na temat tradycyjnych wróżb i zabaw andrzejkowych,
- rozwijanie wyobraźni ruchowej,
- wyrabianie umiejętności współpracy w zespole,
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy,
- wzmacnianie więzi emocjonalnych,
- utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania w czasie zabaw.
Metody: słowna, praktycznego działania, pozytywne wzmocnienia, naśladowcza.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: przysłowia związane z Andrzejkami, rekwizyty: talerze, obrączka, różaniec, listek, 4 serca, szpilka, cukierki, piórko, pieprz, muszelki, kamień, karteczki z imionami, buty, skórka z jabłek, cyfry.
Przebieg zajęć
I. Zajęcia wstępne:
1. Powitanie wychowanków.
2. Wyjaśnienie dzieciom tradycji wróżenia w wigilię Andrzeja.
Dawno, dawno temu, kiedy jeszcze nie było prądu, telewizji, a ludzie spędzali długie jesienne wieczory przy świecach, umilali sobie czas wspólnymi zabawami i tańcami. Był to również czas sprzyjający wróżbom
i przewidywaniu przyszłości. W wigilię świętego Andrzeja wszyscy młodzi pragnęli dowiedzieć się jak szybko wyjdą za mąż czy też się ożenią. Wróżby te były traktowane bardzo poważnie. Obecnie jest to wieczór zabawy
i wróżb traktowanych z przymrużeniem oka, który obchodzą zarówno dziewczęta jak i chłopcy.
II. Część główna zajęć
1. Poznanie różnych przysłów związanych z andrzejkami.
"Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży."
"Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja".
"Na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja".
"Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego Narodzenia będzie sroga zima".
Na świętego Andrzeja tryska w pannach nadzieja.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat andrzejek na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń.
2.Wróżba z wykorzystaniem 3 talerzy.
Pod talerzami leżą: obrączka, listek, różaniec. Nauczyciel za każdym razem " tasuje" talerze. Wylosowany symbol oznacza:
- obrączka - rychłe zamążpójście;
- listek - długotrwałe panieństwo, kawalerstwo;
- różaniec - pójście do klasztoru.
3. Przekłuwanie serca.
Prowadzący wróżbę ma przygotowane 4 serca:
- z wypisanymi imionami; (dla dziewcząt jedno serce z imionami chłopców,
i dla chłopców drugie serce z imionami dziewcząt).
- z cechami osób; (np.: łysy, piegowaty, miły, dobry, ładna, elegancka, zazdrosna...).
- z nazwą zawodu;(np.: lekarz, piekarz, kucharka, nauczycielka, marynarz, kominiarz...)
4. Wróżba z wykorzystaniem 5 talerzy.
Pod talerzami znajdują się: cukierek, piórko, ziarenko pieprzu, muszelka, kamyk.
Każdy z rekwizytów ma swoje tajemnicze znaczenie:
cukierek - życie słodkie i przyjemne;
- piórko - życie lekkie i przyjemne;
- ziarenko pieprzu - życie pełne przygód;
- muszelka - życie na morzu lub w dalekim kraju;
- kamyk - życie pracowite i pożyteczne..
5. Wyciąganie kartek z imiona.
Dzieci losują kartki z imionami przyszłej żony lub męża, mogą ją odczytać dopiero na drugi dzień, po przespanej nocy z kartką pod poduszką.
6. Przestawianie lewych butów w kierunku drzwi. Która dziewczyna pierwsza wyjdzie za mąż dowiedzą się gdy jej but pierwszy wyjdzie za próg klasy. Tą samą czynność wykonują chłopcy.
7. Rzucanie skórki z obranego jabłka przez lewe ramię w tył.
Skórka ułożona w literę ma wskazać pierwszą literę imienia przyszłego męża, żony.
8.Wykorzystanie symboliki cyfr - daty urodzin.
Podstawą do wyliczeń jest data urodzenia, ale musi być ona wyrażona tylko jedną cyfrą. Jak to obliczamy: należy kolejno sumować cyfry tworzące pełną datę, otrzymana cyfra stanie się podstawą wróżby, np.: urodzony 15. 11. 1995. To 1+5+1+1+1+9+9+5=32,
Doprowadzamy do liczby jednocyfrowej 3+2= 5, ta osoba jest piątką.
Odczytywanie znaczenia cyfr:
- Jedynka jest symbolem Słońca; osoby ambitne i pewne siebie, uparte, wytrwałe w dążeniu do celu, godne zaufania, ale lubiące dominować. Urodzeni wodzowie.
Ich kolory to: żółty, złoty, pomarańczowy. Kamień szczęśliwy - bursztyn.
- Dwójka jest symbolem Księżyca; osoby łagodne i wrażliwe, mają wiele fantazji, są uzdolnione artystycznie. Kolor: odcienie zieleni, barwy od jasnożółtej do białej. Pomyślność przynosi im perła.
- Trójka jest symbolem Jowisza; osoby dynamiczne, godne zaufania, bardzo ambitne i odpowiedzialne. Ich kolory: fiolet, wszystkie odcienie głębokiego błękitu i czerwieni. Szczęśliwy kamień to ametyst.
- Czwórka jest związana z Uranem; osoby uparte, ale sentymentalne, mają duże poczucie sprawiedliwości. Są godnymi zaufania i wiernymi przyjaciółmi. Szczęśliwe kolory: jasny błękit, odcienie szarości i szarosrebrzystości. Kamień - szafir i opal.
- Piątka jest symbolem Merkurego; ludzie pogodni, impulsywni, żywotni, inteligentni, towarzyscy i wszechstronni. Kolory: biały i wszystkie jasne odcienie. Kamień - diament.
- Szóstka jest symbolem planety Wenus; osoby serdeczne, spokojne, towarzyskie. Kolory: wszystkie odcienie niebieskiego, fiolet i czerwień. Szczęśliwe kamienie to turkusy.
- Siódemka jest symbolem Neptuna; są to romantyczne, niespokojne duchy, tęskniące za przygodą. Kolor - wszystkie odcienie zieleni. Kamień - opal i agat.
- Ósemka jest symbolem Saturna; osoby zamknięte w sobie i przez to często niedoceniane. Często, gdy stają przed trudnościami, rezygnują z działania, ale gdy uda im się przez nie przebrnąć - dochodzą do sukcesów i zaszczytów. Kolor - ciemnozielony, ciemnoniebieski, purpurowy, czarny. Kamień - granatowy szafir.
- Dziewiątka jest symbolem Marsa; osoby niezależne i pełne pasji. Natury wojownicze, nie boją się konfliktów. Kolory - wszystkie odcienie czerwieni. Kamień - rubin, granat, koral.
9. Cukierki.
Jeden z cukierków ma pomiędzy podwójnym opakowaniem groszową monetę. Kto poczęstuje się cukierkiem z niespodzianką, ten będzie miał szczęście
w nadchodzącym roku.
10. Losowanie kolorów
Dzieci losują karteczki w 6 kolorach. Następnie nauczyciel odczytuje przestrogi na przyszłość np.
Czerwony- Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo będziesz częstym gościem
u dentysty.
Zielony- Ubieraj się ciepło wychodząc na podwórko, bo łatwo możesz się zaziębić.
Żółty- Uważaj latem na słońce, Twoja skóra jest bardzo wrażliwa, łatwo możesz się poparzyć.
Niebieski- Poucz się ortografii, niedługo czeka Cię dyktando.
Fioletowy- Posprzątaj w swoim pokoju, nawiedzą Cię niespodziewani goście.
Różowy- Sprawdź w kalendarzu kiedy Twoi bliscy mają swoje święto-zapominając o urodzinach możesz sprawić komuś przykrość.

Zajęcia końcowe
1. Porządkowanie świetlicy po zajęciach.
2. Podsumowanie zajęć i podziękowanie za aktywny udział wychowanków
z zabawie.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.