Katalog Katarzyna Wiśniewska, 2022-05-23 Wiśniewo Uroczystości, Konspekty Scenariusz zajęć - Zwyczaje AndrzejkoweSCENARIUSZ ZAJĘĆ Grupa: wychowankowie grup wychowawczej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Prowadząca zajęcia: Katarzyna Wiśniewska Temat zajęć: „Zwyczaje Andrzejkowe” Miejsce realizacji zajęć- świetlica grupy wychowawczej Cel główny zajęć: Rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi. Cele operacyjne: - wzbogacanie wiadomości na temat tradycyjnych wróżb i zabaw andrzejkowych, - rozwijanie wyobraźni ruchowej, - wyrabianie umiejętności współpracy w zespole, - czerpanie radości ze wspólnej zabawy, - wzmacnianie więzi emocjonalnych, - utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania w czasie zabaw. Metody: słowna, praktycznego działania, pozytywne wzmocnienia, naśladowcza. Formy pracy: indywidualna, zbiorowa zróżnicowana. Środki dydaktyczne: przysłowia związane z Andrzejkami, rekwizyty: talerze, obrączka, różaniec, listek, 4 serca, szpilka, cukierki, piórko, pieprz, muszelki, kamień, karteczki z imionami, buty, skórka z jabłek, cyfry. Przebieg zajęć I. Zajęcia wstępne: 1. Powitanie wychowanków. 2. Wyjaśnienie dzieciom tradycji wróżenia w wigilię Andrzeja. Dawno, dawno temu, kiedy jeszcze nie było prądu, telewizji, a ludzie spędzali długie jesienne wieczory przy świecach, umilali sobie czas wspólnymi zabawami i tańcami. Był to również czas sprzyjający wróżbom i przewidywaniu przyszłości. W wigilię świętego Andrzeja wszyscy młodzi pragnęli dowiedzieć się jak szybko wyjdą za mąż czy też się ożenią. Wróżby te były traktowane bardzo poważnie. Obecnie jest to wieczór zabawy i wróżb traktowanych z przymrużeniem oka, który obchodzą zarówno dziewczęta jak i chłopcy. II. Część główna zajęć 1. Poznanie różnych przysłów związanych z andrzejkami. "Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży." "Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja". "Na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja". "Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego Narodzenia będzie sroga zima". Na świętego Andrzeja tryska w pannach nadzieja. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat andrzejek na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń. 2.Wróżba z wykorzystaniem 3 talerzy. Pod talerzami leżą: obrączka, listek, różaniec. Nauczyciel za każdym razem " tasuje" talerze. Wylosowany symbol oznacza: - obrączka - rychłe zamążpójście; - listek - długotrwałe panieństwo, kawalerstwo; - różaniec - pójście do klasztoru. 3. Przekłuwanie serca. Prowadzący wróżbę ma przygotowane 4 serca: - z wypisanymi imionami; (dla dziewcząt jedno serce z imionami chłopców, i dla chłopców drugie serce z imionami dziewcząt). - z cechami osób; (np.: łysy, piegowaty, miły, dobry, ładna, elegancka, zazdrosna...). - z nazwą zawodu;(np.: lekarz, piekarz, kucharka, nauczycielka, marynarz, kominiarz...) 4. Wróżba z wykorzystaniem 5 talerzy. Pod talerzami znajdują się: cukierek, piórko, ziarenko pieprzu, muszelka, kamyk. Każdy z rekwizytów ma swoje tajemnicze znaczenie: cukierek - życie słodkie i przyjemne; - piórko - życie lekkie i przyjemne; - ziarenko pieprzu - życie pełne przygód; - muszelka - życie na morzu lub w dalekim kraju; - kamyk - życie pracowite i pożyteczne.. 5. Wyciąganie kartek z imiona. Dzieci losują kartki z imionami przyszłej żony lub męża, mogą ją odczytać dopiero na drugi dzień, po przespanej nocy z kartką pod poduszką. 6. Przestawianie lewych butów w kierunku drzwi. Która dziewczyna pierwsza wyjdzie za mąż dowiedzą się gdy jej but pierwszy wyjdzie za próg klasy. Tą samą czynność wykonują chłopcy. 7. Rzucanie skórki z obranego jabłka przez lewe ramię w tył. Skórka ułożona w literę ma wskazać pierwszą literę imienia przyszłego męża, żony. 8.Wykorzystanie symboliki cyfr - daty urodzin. Podstawą do wyliczeń jest data urodzenia, ale musi być ona wyrażona tylko jedną cyfrą. Jak to obliczamy: należy kolejno sumować cyfry tworzące pełną datę, otrzymana cyfra stanie się podstawą wróżby, np.: urodzony 15. 11. 1995. To 1+5+1+1+1+9+9+5=32, Doprowadzamy do liczby jednocyfrowej 3+2= 5, ta osoba jest piątką. Odczytywanie znaczenia cyfr: - Jedynka jest symbolem Słońca; osoby ambitne i pewne siebie, uparte, wytrwałe w dążeniu do celu, godne zaufania, ale lubiące dominować. Urodzeni wodzowie. Ich kolory to: żółty, złoty, pomarańczowy. Kamień szczęśliwy - bursztyn. - Dwójka jest symbolem Księżyca; osoby łagodne i wrażliwe, mają wiele fantazji, są uzdolnione artystycznie. Kolor: odcienie zieleni, barwy od jasnożółtej do białej. Pomyślność przynosi im perła. - Trójka jest symbolem Jowisza; osoby dynamiczne, godne zaufania, bardzo ambitne i odpowiedzialne. Ich kolory: fiolet, wszystkie odcienie głębokiego błękitu i czerwieni. Szczęśliwy kamień to ametyst. - Czwórka jest związana z Uranem; osoby uparte, ale sentymentalne, mają duże poczucie sprawiedliwości. Są godnymi zaufania i wiernymi przyjaciółmi. Szczęśliwe kolory: jasny błękit, odcienie szarości i szarosrebrzystości. Kamień - szafir i opal. - Piątka jest symbolem Merkurego; ludzie pogodni, impulsywni, żywotni, inteligentni, towarzyscy i wszechstronni. Kolory: biały i wszystkie jasne odcienie. Kamień - diament. - Szóstka jest symbolem planety Wenus; osoby serdeczne, spokojne, towarzyskie. Kolory: wszystkie odcienie niebieskiego, fiolet i czerwień. Szczęśliwe kamienie to turkusy. - Siódemka jest symbolem Neptuna; są to romantyczne, niespokojne duchy, tęskniące za przygodą. Kolor - wszystkie odcienie zieleni. Kamień - opal i agat. - Ósemka jest symbolem Saturna; osoby zamknięte w sobie i przez to często niedoceniane. Często, gdy stają przed trudnościami, rezygnują z działania, ale gdy uda im się przez nie przebrnąć - dochodzą do sukcesów i zaszczytów. Kolor - ciemnozielony, ciemnoniebieski, purpurowy, czarny. Kamień - granatowy szafir. - Dziewiątka jest symbolem Marsa; osoby niezależne i pełne pasji. Natury wojownicze, nie boją się konfliktów. Kolory - wszystkie odcienie czerwieni. Kamień - rubin, granat, koral. 9. Cukierki. Jeden z cukierków ma pomiędzy podwójnym opakowaniem groszową monetę. Kto poczęstuje się cukierkiem z niespodzianką, ten będzie miał szczęście w nadchodzącym roku. 10. Losowanie kolorów Dzieci losują karteczki w 6 kolorach. Następnie nauczyciel odczytuje przestrogi na przyszłość np. Czerwony- Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo będziesz częstym gościem u dentysty. Zielony- Ubieraj się ciepło wychodząc na podwórko, bo łatwo możesz się zaziębić. Żółty- Uważaj latem na słońce, Twoja skóra jest bardzo wrażliwa, łatwo możesz się poparzyć. Niebieski- Poucz się ortografii, niedługo czeka Cię dyktando. Fioletowy- Posprzątaj w swoim pokoju, nawiedzą Cię niespodziewani goście. Różowy- Sprawdź w kalendarzu kiedy Twoi bliscy mają swoje święto-zapominając o urodzinach możesz sprawić komuś przykrość. Zajęcia końcowe 1. Porządkowanie świetlicy po zajęciach. 2. Podsumowanie zajęć i podziękowanie za aktywny udział wychowanków z zabawie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |