Katalog Anna Mroczek, 2022-05-16 Tarnobrzeg Zajęcia pozaszkolne, Program nauczania Program autorski "Matematyka zakręcona w kolorach"Wstęp Program „Matematyka w kolorach” przeznaczony jest dla dzieci z kl. I – III, realizowany podczas zajęć świetlicowych w cyklach godzinnych dwa razy w miesiącu. W programie nie ma podziału na grupy wiekowe. Tematyka w nim zawarta może być realizowana w dowolnej kolejności , uwzględniając podział na bloki tematyczne. Głównym celem programu jest zainteresowanie uczniów matematyką i jej praktycznym zastosowaniem w życiu codziennym w oparciu o naturalne potrzeby poznawcze dzieci. Program „Matematyka w kolorach” opiera się na założeniu nauki poprzez zabawę , doświadczenia, eksperymenty i działanie za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń. Treści programowe odwołują się do wskazań podstawy programowej dla uczniów klas I-III przebywających w świetlicy szkolnej. W zajęciach mogą brać udział wszystkie dzieci, które chcą rozwijać swoje zainteresowania matematyczne, ale i uczniowie słabsi, którzy poprzez udział w grach i zabawach matematycznych będą wzmacniali wiarę we własne siły, możliwości i umiejętności. Kształtowanie umiejętności liczenia, utrwalanie aspektu liczby kardynalnej oraz porządkowej będzie realizowane przez cały rok. Cele: rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych; kształtowanie myślenia logiczno-matematycznego uczenie myslenia przyczynowo-skutkowego zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań związanych z matematyką stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy; umożliwienie dzieciom eksperymentowania, doświadczania i odkrywania; uczenie praktycznego rozwiązywania problemów matematycznych wdrażanie do wytrwałości, dokładności; kształcenie umiejętności współpracy w grupie; kształtowanie umiejętności komunikacyjnych – mówienie, słuchanie i prezentowanie rozwiązań; wzmocnienie nauki matematyki poprzez praktyczne działania w całym zakresie liczenia, algebraicznego myślenia, pomiaru danych, geometrii, świadomości przestrzennej, rozwijanie wyobraźni dziecka, uwrażliwianie na piękno otaczającego świata, usprawnianie koordynacji wzrokowej i ruchowej, motoryki małej i dużej integracja uczniów poprzez wspólne działania i zainteresowania. kształtowanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Spodziewane efekty: realizacja własnych pomysłów z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych, współdziałanie w grupie, generowanie własnych pomysłów w zakresie tworzenia ciekawych konstrukcji matematycznych, dokonywanie swobodnego wyboru materiałów plastycznych, sprawne i bezpieczne posługiwanie się różnymi przyborami plastycznymi, wzbogacanie własnej inwencji twórczej. Metody metoda przekazu wiedzy; metoda samodzielnych doświadczeń; metody aktywizujące; metoda kierowania własną działalnością; metoda pokazu; metoda zadań stawianych dziecku. Działy do realizacji: Dodawanie i odejmowanie na dywanie CELE SZCZEGÓŁOWE: - Zapoznanie z pojęciami barw podstawowych i pochodnych, - Tworzenie liczmanów z prostych przedmiotów - klasyfikowanie przedmiotów wg ich cech fizycznych - Obliczanie sum i różnic, manipulując konkretami – liczmanami lub przedmiotami realnymi - Układanie przedmiotów w serie rosnące i malejące, numerowanie, przeliczanie, odliczanie, liczenie w różnych kierunkach i od wybranego przedmiotu, liczenie wstecz. - porównywanie liczb wg znaków większości, mniejszości, równości -doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi - kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie Spodziewane efekty: Uczeń: - potrafi liczyć i przeliczać - klasyfikuje przedmioty pod względem jednej lub kilku cech wspólnych - poprawnie podaje barwy podstawowe i pochodne - potafi wykorzystać przedmioty codzienngo uzytku do liczenia - poprawia swoje błędy - projektuje i organizuje własną prace - zgodnie pracuje w grupie TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Wesołe liczmany 2. Cyferkowe zoo Trójkąt , kwadrat koło i jest nam wesoło CELE SZCZEGÓŁOWE: - Utrwalanie nazw figur geometrycznych. - Rozbudzanie zainteresowania kompozycjami arystycznymi z figur geometrycznych - Klasyfikowanie przedmiotów według określonej cechy - Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej - Doskonalenie umiejętności posługiwania się figurami w zabawie - Kształcenie umiejętności tworzenia kompozycji wg. wzoru - Doskonalenie wrażliwości dotykowej - Tworzenie warunków sprzyjających współpracy grupowej - Wzmacnaianie więzi grupowych Spodziewane efekty: Uczeń: - Wpóldziała w grupie - Rozpoznaje i prawidłowo nazywa figury geometryczne - Potrafi określić kształt przedmiotów codziennego użytku - Tworzy kmpozycje wg. wzoru - Przestrzega zasad obowiązujących w zabawie - Segreguje przedmioty wg. kształtu - Tworzy własne kompozycje z wybranych figur geometrycznych TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Tangram znamy – układamy. 2. Figurowe domino na wesoło. Mali architekci w akcji CELE SZCZEGÓŁOWE: - wprowadzenie do myslenia abstrakcyjnego - doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100, - Określanie położenia przedmiotów na płaszczyżnie - Klasyfikowanie obiektów. Tworzenie kolekcji. - zapoznanie dzieci z ciekawymi budowlami architektonicznymi - Zainteresowanie uczniow otaczającym światem - kształtowanie postawy twórczej i wrażliwości estetycznej TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Montino 3D- konstrukcje. 2. Ciekawe budowle w architekturze Spodziewane efekty: Uczeń: - Rozpoznaje słynne budowle i potrafi je nazwać - potrafi tworzyć własne konstrukcje - dodaje i odejmuje w zakresie 100 - klasyfikuje budynki: mieszklane, biurowe, przemysłowe , zabytkowe - wymienia barwy podstawowe i pochodne - stosuje się do poleceń nauczyciela -zgodnie pracuje w grupie Tropiciele tabliczki mnożenia CELE SZCZEGÓŁOWE: - kształtowanie utrwalenie przez uczniów znajomości tabliczki mnożenia w zakresie 100 - rozwijanie logicznego myslenia - Doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej -Werbalizowanie wykonywanych czynności - Ukazanie przydatności mno,Zenia i dzielenia w życiu codziennym. - Kształtowanie zgodnej współpracy w grupie i wzajemnej pomocy. -Wdrażanie do pokonywania trudności zawartych w zadaniach Spodziewane efekty: Uczeń: - Potrafi mnożyc i dzielić na miarę swoich możliwości - Potafi wykorzystywać tabliczke mnożenia podaczas zabaw. - umie się wcielac w przydzielane role -poprawnie komunikuje się z innymi uczniami -zna zasady poznanych gier i zabaw - bierze aktywny udział w zajęciach TEMATYKA ZAJĘĆ: Dzielę i mnożę kto mi pomoże!- scenki dramowe Wojna kostkowo-karciana i zawsze jest wygrana! Spacer po matematycznej krainie CELE SZCZEGÓŁOWE: - Utrwalanie dodawania , odejmowania , mnożenia , dzielenia. - doskonalenie umiejętności uzupełniania treści w zadaniach tekstowych - Kształtowanie umiejętności układania prostych zadań. - Tworenie gier matematycznych z wykorzystaniem posiadanych wiadomości i umijęjętności. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach życiowych które wymagaja dodawania, odejmowania, mnożenia , dzielenia -Doskonalenie orientacji przestrzennej - Kształcenie logicznego i abstrakcyjnego myślenia. Spodziewane efekty: Uczeń: - Układa proste zadania tekstowe wg. podanej formuły - Wykorzystuje zdobyte wiadomości podczas tworzenia zespołowej gry planszowej. - Orientuje się w przestrzeni - Rozwiązuje działania matematyczne. - Zgodnie wspólpracuje w grupie. - Poprawia popełniane błędy. TEMATYKA ZAJĘĆ: Świetlicowy, kolorowy Eurobiznes. Matematyczne roboty na planecie Ziemia. Matematyczne rękodzieło CELE SZCZEGÓŁOWE - Inspirowanie uczniów rękodziełem z wykorzystaniem matematyki. - Doskonalenie motoryki małej. - stymulowanie twórczej aktywności matematycznej - Ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. - Utrwalanie mnożenia, dzielenia, dodawania, odejmowania. - Rozwijanie wyobraźni przestrzennej -Kształtowanie umiejętności planowania i organizowania pracy - Rozwijanie wrażliwości estetycznej Spodziewane efekty: Uczeń: - potrafi korzystać z wykresów i schematów - umie liczyć w zakresie 100 -rozróżnia liczby parzyste i nieparzystr - wyodrębnia i nazywa kształty przedmiotów - orientuje się w przestrzeni - manipuluje , układa kompozycje, mozaiki z figur geometrycznych - posługuje się przyborami do wyszywania TEMATYKA ZAJĘĆ: Obrazy dziurkowane kolorowo zakodowane Artystyczny haft matematyczny Matematyka w świetle jupiterów CELE SZCZEGÓŁOWE: -Doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru - Rozwijanie umiejętności odczytywania symboli. -Ksztaltowanie postawy kreatywnej wśród uczniów. - Doskonalenie analitycznego spostrzegania Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo ruchowej Rozładowywanie zablokowanych emocji i napięc -Pobudzanie katywności artystycznej dzieci -rozwijanie zdolności muzycznych Doskonalenie umiejętności posługiwania sie barwami - Kształtowanie umiejętności wcielania się w określone role -Wzbogacanie słownictwa matematycznego TEMATYKA ZAJĘĆ: Cyferkowy teatrzyk Mandale-matematyczne medale Spodziewane efekty: Uczeń: - potrafi wcielić się w określone role- - wystukuje rytm -śpiewa piosenki -układa krótkie rymowanki -wzbogaca zasłób słownictwa czynnego i biernego - używa kolorowów zgodnie ze schematami zawartymi w kartch pracy -tworzy własne mozaiki liczbowe, kompozycje obrazkowe -dobiera kolory wg. instrukcji - integruje się z grupą Wybryki matematyki CELE SZCZEGÓŁOWE: - Poznanie trików matematycznych ułatwiających liczenie. - Utrwalenie umiejętności matematycznych. -Doskonalenie spostrzegania i myślenia logicznego. -Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnych formach. -Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów i motywacji do nauki matematyki poprzez zabawy. -Zachęcanie do świadomego samorozwoju związanego z matematyką. - Utrwalanie zdobytych wiadomości. - Kształtowanie umiejętności twórczego podchodzenia do rozwiązywania zdań. TEMATYKA ZAJĘĆ: Matematyczne triki z Myszką Miki. Cyfrowe motyle i tyle! Spodziewane efekty: Uczeń: - stosuje matematyczne triki bazując na wcześniej zdobytych wiadomościach i umiejętnościach - jest zaciekawiony matematyką, samodzielnie poszukuje rozwiązań - potrafi stosować zdobyte wiadomości i umiejętności w praktyce - wykorzystuje treści matematyczne w pracach plastycznych Ewaluacja Ewaluacja programu będzie monitorowana na bieżąco podczas obserwacji uczniów , rozmów z wychowankami., konkursów świetlicowych, wystaw prac. Relacja z przeprowadzonych zajęć zostanie umieszczone w formie fotorelacji na portalu społecznościowym świetlicy. Uzyskane wyniki ewaluacji będą szczegółowo analizowane i wykorzystywane do wprowadzenia zmian w programie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |