![]() |
![]() |
Katalog Urszula Wilińska, 2022-05-11 Siedlce Język angielski, Plany rozwoju zawodowego plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego na stopień nauczyciela mianowanego.Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego Nauczyciel odbywający staż: mgr Urszula Wilińska Opiekun stażu: Czas odbywania stażu: 01.09.2019r. - 31.05.2022r. Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr.6 im. Władysława Broniewskiego w Siedlcach ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Dz. U. z 2018 r. poz. 1574 § 7. 1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien: 1) uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły oraz wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) doskonalić kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; 3) prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone; 4) przeprowadzić co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć. § 7 ust. 2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MENiS z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli). 08/09.2017r. • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego • rozporządzenie MENiS z dnia 26.07.2018r. 2. Ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu. • Rozmowa z opiekunem stażu, zawarcie „kontraktu” określającego warunki współpracy. • Sporządzenie harmonogramu obserwacji zajęć. 09.2017r. • kontrakt • harmonogram współpracy 3. Współpraca z opiekunem stażu. • Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. • Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. cały okres stażu • harmonogram współpracy 4. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. • Udział w różnego rodzaju pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, nadających kwalifikacje, doskonalących wiedzę i umiejętności, zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami szkoły. • Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – szkoleniowych radach pedagogicznych. • Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez nauczycieli. cały okres stażu • zaświadczenia o ukończonych studiach podyplomowych, kursach, warsztatach, o udziale w szkoleniach • potwierdzenie udziału w spotkaniach 5. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. • Studiowanie literatury psychologiczno-terapeutycznej, pedagogicznej i metodycznej. • Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej. • Przeglądanie stron WWW. poświęconych edukacji. cały okres stażu • notatki własne (ksero) z literatury • scenariusze zajęć 6. Opracowanie i prowadzenie dokumentacji szkolnej, uczestnictwo w pracach związanych z realizacją zdań szkoły. • Koordynowanie pracy świetlicy, opracowywanie dokumentacji w świetlicy. • Opracowanie wraz z innymi nauczycielami świetlicy rocznego planu pracy świetlicy szkolnej. • Wpisy w dziennikach zajęć świetlicowych. • Udział w posiedzeniach i szkoleniach rady pedagogicznej. cały okres stażu • plan pracy dydaktyczno-wychowawczej świetlicy szkolnej • dzienniki zajęć świetlicowych 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. • Gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.). • Napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. • Złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym. cały okres stażu 05. 2022r. 06. 2022r. • wpisy w dokumentacji przebiegu stażu • treść sprawozdania • wniosek wraz z dokumentacją formalną 9. Wzbogacanie własnego warsztatu pracy. • Tworzenie pomocy dydaktycznych (np. plansze, rekwizyty, karty pracy). • Sporządzanie i gromadzenie scenariuszy zajęć. cały okres stażu • przykładowe pomoce dydaktyczne • przykładowe scenariusze zajęć 10. Współpraca w organizowaniu uroczystości, wydarzeń szkolnych • Współorganizowanie uroczystości w świetlicy (spotkanie wigilijne, „Dzień Świetliczaka”). • Organizowanie konkursów świetlicowych, przygotowanie dzieci do konkursów świetlicowych i szkolnych. zgodnie z terminami wydarzeń • Wpisy w dzienniku dotyczące wydarzeń i konkursów § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznawanie środowiska uczniowskiego. • Poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez: rozmowy z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami. • Diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów. • Obserwacja i analiza możliwości uczniów. • Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. • Indywidualne rozmowy z uczniami. • Kontakty z rodzicami ( rozmowy indywidualne, telefoniczne, zebrania). • Rozmowy z pedagogiem szkolnym, współpraca z wychowawcami klas. cały okres stażu • bieżąca dokumentacja (adnotacje w dzienniku) • notatki własne 2. Podejmowanie działań na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. • Praca indywidualna z wybranymi uczniami mającymi trudności w nauce (wyrównywanie braków w nauce, pomoc przy odrabianiu lekcji itp.). cały okres stażu • karty pracy 3. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów, poszerzanie wiedzy w tym zakresie. • Analiza opinii i orzeczeń wydanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozpoznania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. • Dostosowanie metod i form pracy do możliwości psychofizycznych uczniów- tworzenie zadań, planowanie zajęć o różnym stopniu trudności oraz dodatkowych zadań dla uczniów uzdolnionych. • Dostosowanie form i metod pracy tak, aby zaangażować każdego ucznia (zróżnicowane zabawy, gry, zmiana aktywności w czasie zajęć). • Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań. • Studiowanie literatury, czasopism dotyczących potrzeb rozwojowych dzieci. cały okres stażu (wg potrzeb) • scenariusze zajęć • zapisy w dzienniku § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy metod aktywizacji ucznia. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Pogłębianie wiedzy z zakresu stosowania metod i form aktywizacji uczniów. • Udział w szkoleniach dotyczących motywowania i aktywizowania uczniów. • Korzystanie z portali, stron internetowych i czasopism przeznaczonych dla nauczycieli świetlicy i języków obcych w celu inspiracji do ciekawych rozwiązań metodycznych. cały okres stażu • zaświadczenia o udziale w szkoleniach 2. Stosowanie metod aktywizacji podczas zajęć. • Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod opartych na działaniu, przeżywaniu, poznawaniu: - burza mózgów, - mapa myślowa, - projekt edukacyjny, - gry dydaktyczne, - memory, - gry karciane, - stacje zadaniowe, - biegane zadania. • Opracowanie pomocy dydaktycznych i zabaw aktywizujących w celu uatrakcyjnienia zajęć. cały okres stażu • scenariusze zajęć • przykładowe pomoce aktywizujące § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Ewaluacja własnej pracy. • autorefleksja, analizowanie prowadzonych przez siebie zajęć, wnioskowanie, doskonalenie pracy. • zasięganie opinii uczniów, rodziców, nauczycieli na temat własnej pracy wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej. • Konsultowanie zajęć oraz działań z innymi nauczycielami, specjalistami, wykorzystanie wskazówek w dalszej pracy. • Omówienie przeprowadzonych zajęć z osobą obserwującą (opiekunem stażu, dyrektorem). • Krótkie formy zbierania informacji zwrotnej po zajęciach: - buźki, - termometr odczuć, - kciuki, - kolorowe światła. cały okres stażu zgodnie z terminami zajęć otwartych według harmonogramu 2-3 razy w trakcie każdego roku stażu • notatki własne • harmonogram § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. • Ustalenie z opiekunem terminu i tematyki prowadzonych zajęć. • Opracowanie scenariuszy, konsultacja z opiekunem. • Omówienie i analiza przeprowadzonych zajęć w celu doskonalenia warsztatu pracy, określenia swoich mocnych i słabych stron. • Uwzględnienie wskazówek w dalszej pracy. 4 zajęcia w roku szkolnym wg ustalonego harmonogramu • wykaz zajęć prowadzonych w obecności opiekuna stażu • scenariusze zajęć • wpisy w dzienniku 2. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły. • Ustalenie z dyrektorem terminu i tematyki prowadzonych zajęć. • Opracowanie scenariuszy, konsultacja z dyrektorem. • Omówienie przeprowadzonych zajęć w celu doskonalenia warsztatu pracy, określenia swoich mocnych i słabych stron. • Uwzględnienie wskazówek w dalszej pracy. Co najmniej 1 zajęcia w okresie stażu. Wg. ustalonego harmonogramu • wykaz zajęć prowadzonych w obecności dyrektora • scenariusze zajęć • wpisy w dzienniku 3. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły. • Ustalenie terminu lekcji otwartych. • Opracowanie scenariuszy, konsultacja z opiekunem. • Omówienie przeprowadzonych zajęć i wykorzystanie wskazówek w dalszej pracy. co najmniej 2 zajęcia w okresie stażu • wykaz zajęć otwartych prowadzonych w obecności nauczycieli • scenariusze zajęć • wpisy w dzienniku 4. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia. • Współpraca i wymiana doświadczeń, omawianie problemów z innymi nauczycielami, specjalistami, psychologiem, pedagogiem szkolnym. • Udział w zespołach problemowych. • Dzielenie się zdobytą wiedzą na szkoleniach z innymi nauczycielami np. w ramach zebrań. • wpisy w dzienniku • wpisy w protokołach § 7 ust. 2 pkt 6 Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów. • Zapoznanie z orzeczeniami i opiniami Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej. • Dostosowanie wymagań, metod i form pracy ze względu na możliwości uczniów. • Współpraca z pedagogiem oraz wychowawcami- diagnozowanie środowiska rodzinnego uczniów. • Współpraca z innymi nauczycielami, specjalistami. • Kontakty z rodzicami: zebrania, rozmowy. • Rozmowy indywidualne z uczniami. cały okres stażu • wpisy w dziennikach z rozmów, zebrań 2. Podnoszenie świadomości w zakresie problemów społecznych i cywilizacyjnych. • kształtowanie postaw prospołecznych uczniów: udział w akcjach o charakterze charytatywnym (zbiórki), ekologicznym (sprzątanie świata, nauka segregowania śmieci) oraz w imprezach lokalnych. • kształtowanie postaw prozdrowotnych: zajęcia z programu „Dobrzejemy ze szkołą na widelcu”, zajęcia kulinarne, współpraca z pielęgniarką szkolną. • Działania związane z profilaktyką uzależnień i problemami społecznymi: agresja, przemoc w sieci, uzależnienie od internetu, komputera. • Kształcenie patriotycznych i obywatelskich postaw: zajęcia związane ze świętami patriotycznymi. • Współpraca z różnymi instytucjami: Policja, Straż Miejska, Nadleśnictwo; organizowanie spotkań z interesującymi osobami. cały okres stażu wg planu pracy świetlicy • wpisy w dzienniku § 7 ust. 2 pkt 7 Umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Posługiwanie się przepisami prawa oświatowego. • Analiza przepisów dotyczących oświaty m.in.: - Prawo Oświatowe, - Karta Nauczyciela, - Rozporządzenia Men dotyczące: uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczyciela, warunków i sposobu oceniania i promowania uczniów, ramowych planów nauczania, zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. cały okres stażu • notatki własne • wpisy w dziennikach z rozmów, zebrań 2. Wykorzystanie znajomości przepisów dotyczących zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. • Analiza dokumentacji szkolnej: - Statut Szkoły, - Plan Pracy Szkoły, Plan Pracy Swietlicy, - Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania, - Program Wychowawczo-Profilaktyczny. • Prowadzenie dokumentacji: dziennik świetlicowy, wykazy. • Opracowanie dokumentacji szkolnej: Plam Pracy Świetlicy. • Stosowanie obowiązujących procedur dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć. cały okres stażu wg planu pracy świetlicy • notatki własne • wpisy w dzienniku § 7 ust. 2 pkt 8 Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej. • Dokumentowanie przebiegu stażu. • Przygotowanie materiałów dydaktycznych na komputerze: scenariusze, karty pracy, dyplomów. • Przygotowanie i prowadzenie zajęć przy użyciu komputera internetu. • Konsultacja, wymiana informacji z nauczycielami drogą internetową. • Korzystanie z internetowych portali edukacyjnych w celu doskonalenia własnej pracy, poszerzania wiedzy o systemie oświaty. cały okres stażu • dokumentacja z przebiegu stażu: scenariusze, plan pracy • pomoce: karty pracy 2. Publikowanie efektów własnej pracy. • Umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – plan rozwoju zawodowego. • Udostępnianie nauczycielom materiałów, np. scenariuszy w wersji elektronicznej. cały okres stażu • opublikowany plan rozwoju zawodowego Zatwierdzam do realizacji: ……………………………… ……………………………… data i podpis dyrektora podpis nauczyciela Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |