AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Milena Pieloch, 2022-05-11
Grajewo

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji klasa IV - Poznaję historię swojej rodziny.

- n +

Cele operacyjne

Po zakończonych zajęciach uczeń pamięta/zna/rozumie/ potrafi
- pamiątki rodzinne są źródłem informacji na temat historii rodziny
- źródłem wiedzy o historii rodziny są nie tylko dokumenty, listy, wycinki z gazet, ale także rozmowy ze starszymi członkami rodziny
- terminy: pamiątki rodzinne, tradycja rodzinna
- tradycja rodzinna spaja rodzinę i służy zacieśnieniu więzi rodzinnych
- zbierając informacje o rodzinie poznaje się jej przyszłość i korzenie
- posługiwać się wymienionymi pojęciami w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- podać przykłady pamiątek rodzinnych
- na podstawie ilustracji nazwać przedstawione pamiątki rodzinne
- odróżnić pamiątki, które świadczą o udziale przodków w wydarzeniach historycznych, a które związane są z życiem rodzinnym
- wyjaśnić, czym jest tradycja rodzinna
- podać przykłady wydarzeń, które są związane z tradycją rodzinną
- na podstawie ilustracji określić, z jakich okazji mogą spotykać się rodziny
- zebrać informacje o historii swojej rodziny


Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, ilustracje, drzewo genealogiczne

Metody: rozmowa nauczająca, praca pod kierunkiem (podręcznik, zeszyt ćwiczeń, ilustracje,)

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna


OGNIWA LEKCJI

I. CZĘŚĆ PORZĄDKOWO - ORGANIZACYJNA
Przywitanie, kontrola frekwencji, wpisanie tematu lekcji do dziennika

II. REKAPITULACJA WTÓRNA
Chętni uczniowie odpowiadają na pytania:
- Kto tworzy rodzinę?
- Co to jest ród?
- Co to jest drzewo genealogiczne?
Kontrola pracy domowej. Ocena drzew genealogicznych przygotowanych przez U.

III. OGNIWO WIĄŻĄCE
N. wyjaśnia, że każda rodzina posiada swoją własną historię. Nie łatwo jest znaleźć odpowiednie informacje na temat przodków rodziny, ich życia – zajęciach bądź zasługach dla ojczyzny. Najczęstszym źródłem wiedzy o historii rodziny są przedmioty zbierane przez poszczególne pokolenia. Są to przedmioty otaczane szczególnym sentymentem i troską. Na dzisiejszej lekcji poznamy przykłady takich przedmiotów oraz dowiemy się co tworzy tradycję rodzinną.

IV. OPRACOWANIE NOWEGO TEMATU
1 Pamiątki rodzinne.
Pamiątki – przedmiot, znak przypominający jakieś zdarzenie lub jakąś osobę
U. czyta na forum klasy fragment tekstu dotyczący przedmiotów o szczególnej rodzinnej wartości. N. wyjaśnia U. pojęcie pamiątek rodzinnych. Dodaje, że często przedmiot o niewielkiej wartości materialnej stanowi dla rodziny ważną pamiątkę, ponieważ ma związek z życiem lub działalnością osób szczególnie bliskich. U. zapisują termin pamiątek na tablicy.
U. wykonują polecenie 1,2. Chętni U. czytają swoje odpowiedzi.
a) praca ze źródłem
- Nazwij przedstawione pamiątki rodzinne.
- Które z nich świadczą o udziale przodków w wydarzeniach historycznych, a które związane są z życiem codziennym?
U. na podstawie ilustracji wykonują polecenia. Wpisują do zeszytów przykłady pamiątek rodzinnych (zdjęcia, wycinki z gazet, dokumenty, odznaki, ordery itp.).
2. Rodzina wobec historii.
N. tłumaczy, że historia naszej ojczyzny często splatała się z historią polskich rodzin. Świadczą o tym zdjęcia, na których ukazani są przodkowie w mundurach wojskowych. Także ordery, odznaki to dowody szczególnych zasług przodków biorących udział w walkach niepodległościowych bądź innych wydarzeniach zbrojnych. Chętni U. opowiadają o wydarzeniach historycznych, w których uczestniczyli ich przodkowie.
3. Tradycja rodzinna.
Tradycja – zasady postępowania, obyczaje, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie; utrwalanie i kultywowanie ich.
U. czyta na forum klasy fragment tekstu dotyczący tradycji rodzinnych. N. tłumaczy U. pojęcie tradycji. U. zapisuje definicję na tablicy i w zeszytach. Następnie U. korzystając z podręcznika wymieniają przykłady spotkań, podczas których zbiera się rodzina i utrwalane są jej tradycje ( święta, urodziny, wesela, chrzty).
N. dodaje, że tradycję poza obchodzeniem wspólnych świąt przekazywanie z pokolenia na pokolenie imion lub rodzaj wykonywanego zawodu tworzą w niektórych rodzinach swoistą tradycję
a) praca z ilustracjami
U. na podstawie ilustracji wykonują polecenia. Określają z jakiej okazji spotkały się rodziny na ilustracjach. Podają przykłady własnych tradycji rodzinnych związanych z obchodzeniem świąt.

V. REKAPITULACJA PIERWOTNA
- Co to są pamiątki rodzinne?
- Co może stanowić źródło wiedzy o rodzinie?
- Co to jest tradycja?
U. odpowiadają na pytania.

VI. ZLECENIE PRACY DOMOWEJ
N. poleca U. wykonać polecenie nr 3, tłumaczy jak wykonać ćwiczenie.
Zeszyt ćwiczeń
2 min.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.