![]() |
![]() |
Katalog Sylwia ŻAK, 2022-05-11 Rybnik Chemia, Konspekty Podsumowani wiadomości o odczynie roztworu i skali pH.KONSPEKT LEKCJI Z CHEMII Data: .... Klasa:.... Nauczyciel prowadzący: ..... Temat lekcji: Podsumowani wiadomości o odczynie roztworu i skali pH. Dział: I Podstawa programowa: VI. 5), VI. 6), VI. 7) Cele ogólne: Uczeń: • Utrwalenie wiadomości o pH roztworu i skali pH Cele szczegółowe Uczeń: • wskazuje na zastosowania wskaźników, np. fenoloftaleiny, oranżu metylowego, uniwersalnego papierka wskaźnikowego; rozróżnia doświadczalnie roztwory kwasów i wodorotlenków za pomocą wskaźników VI. 5) • wymienia rodzaje odczynu roztworu; określa i uzasadnia odczyn roztworu, (kwasowy, zasadowy, obojętny) VI. 6) • posługuje się skalą pH; interpretuje wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny); przeprowadza doświadczenie, które pozwoli zbadać pH produktów występujących w życiu codziennym człowieka (np. żywności, środków czystości) VI. 7) Metody: dyskusja, laboratoryjna, praktyczna, quiz Środki dydaktyczne: komputer, zeszyt ćwiczeń, tablica interaktywna, aplikacja Wordwall, szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne Przebieg lekcji: A. Faza wstępna: B. Czynności organizacyjno-porządkowe, powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy. C. Faza realizacyjna: • Zapoznanie uczniów z celem lekcji • Burza mózgów na temat, budowy kwasów i zasad, ich dysocjacji, co to są wskaźniki, jakie wskaźniki bywają w pracowni chemicznej, a jakie można sporządzić w domu, jak zmienia się zabarwienie wskaźników w roztworach kwasów i zasad i w roztworach o odczynie obojętnym. • Uczniowie w parach układają rozsypankę wyrazową (załącznik nr 1). • Nauczyciel wykonuje doświadczenie chemiczne (Badanie odczynu kwasów, zasad i wody z zastosowaniem wskaźników: oranżu metylowego, fenoloftaleiny i papierka wskaźnikowego). Następnie rozdaje uczniom tabelkę do uzupełnienia (załącznik 2). Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi. • Nauczyciel opowiada o naturalnych wskaźnikach a następnie wybrani uczniowie wykonuje doświadczenie (Zmiana barwy wskaźnika - wywaru z czerwonej kapusty pod wpływem produktów z domowego otoczenia: proszek do pieczenia, mydło w kostce, sok z cytryny, woda, mleko). • Teleturniej (Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które losują pytania – aplikacja Wordwall, opcjonalnie pytania przygotowane przez nauczyciela ). D. Faza podsumowująca: • Ocena pracy uczniów na lekcji • Zadanie domowe: Do roztworu o pH =10 dodano substancji, która spowodowała obniżenie pH tego roztworu o 3. Określ jaki był odczyn roztworu oraz wartość pH przed i po dodaniu substancji. • Wpisanie plusów za aktywność drużynie zwycięskiej. • Pożegnanie Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |