![]() |
![]() |
Katalog Sylwia ŻAK, 2022-05-09 Rybnik Chemia, Konspekty Etanol – alkohol monohydroksylowyKONSPEKT LEKCJI Z CHEMII Data: ….. Klasa: ….. Nauczyciel prowadzący: ….. Temat lekcji: Etanol – alkohol monohydroksylowy. Dział: IV Podstawa programowa: IX. 2, Cele ogólne: Uczeń: • definiuje pojęcia: alkohole monohydroksylowe, alkohole polihydroksylowe • podaje nazwy zwyczajowe etanolu • wyjaśnia, jak można otrzymać etanol • określa właściwości etanolu • wymienia najważniejsze zastosowania etanolu , • opisuje negatywne skutki działania etanolu na organizm ludzki. Cele szczegółowe Uczeń: • opisuje właściwości i zastosowania etanolu; zapisuje równania reakcji spalania etanolu; opisuje negatywne skutki działania alkoholu etylowego na organizm ludzki (IX. 2). Formy pracy: praca w parach, praca indywidualna, praca z całą klasą, praca w grupach Metody: dyskusja, laboratoryjna, praktyczna. Środki dydaktyczne: komputer, zeszyt ćwiczeń, zeszyt, tablica interaktywna, aplikacja Wordwall Przebieg lekcji: A. Faza wstępna: 1. Czynności organizacyjno-porządkowe, powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy. Przypomnienie wiadomości na temat budowy, wzorów i nazewnictwa alkoholi i podziału alkoholi. Uczniowie rozwiązują zadanie 1, s. 80 (zeszyt ćwiczeń). B. Faza realizacyjna: • Zapoznanie uczniów z celem lekcji • Nauczyciel opowiada uczniom o tym: Jak etanol wpływa na organizm człowieka oraz wykonuje doświadczenie chemiczne (Wpływ etanolu na białko jaja kurzego) . Uczniowie w parach wykonują zadanie, poprawiając błędne zdania (Zeszyt ćwiczeń zadanie 4 s.81). Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi. • Nauczyciel wykonuje doświadczenie : badanie właściwości etanolu i prosi uczniów o zapisanie w zeszycie właściwości fizycznych i chemicznych etanolu, które zaobserwowali podczas doświadczenia. Nauczyciel krótko rozmawia z uczniami na temat doświadczenia i weryfikuje poprawność zapisanych przez uczniów obserwacji. • Nauczyciel opowiada o fermentacji alkoholowej i pokazuje filmik a następnie rozpoczyna dyskusję zadając pytania, później podaje Krótką notatkę ( Na czym polega proces fermentacji alkoholowej?, W jakich warunkach zachodzi?, Odpowiednie równanie reakcji)) • Nauczyciel opowiada o zastosowaniach etanolu. Uczniowie wykonują w Zeszycie ćwiczeń zad. 8 s.83 • Gra Familiada (Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które losują pytania – aplikacja Wordwall) C. Faza podsumowująca: • Ocena pracy uczniów na lekcji • Zadanie domowe: Zeszyt ćwiczeń zad.5a,b s. 81 oraz 6 str. 82 • Wpisanie plusów za aktywność drużynie zwycięskiej. • Pożegnanie Krótka notataka 1. Otrzymywanie etanolu Fermentacja alkoholowa to proces biochemiczny polegający na rozkładzie niektórych cukrów, np. glukozy, na etanol i tlenek węgla (IV).Zachodzi w warunkach beztlenowych. Drożdże Temp.34-37°C C6H1206-----→2CO2 + 2H2O GLUKOZA TLENEK WĘGLA (IV) 2. Zastosowanie etanolu • przemysł farmaceutyczny, • kosmetyczny spożywczy, • dezynfekcja , • 95%roztwór etanolu to spirytus. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |