Katalog Elżbieta Pisanko, 2022-05-09 RACIBÓRZ Zajęcia zintegrowane, Artykuły Dysleksja - dysfunkcje i problemy szkolne.DYSLEKSJA – DYSFUNKCJE I PRAWDOPODOBNE PROBLEMY SZKOLNE Nauka czytania i pisania jest złożonym procesem uczenia się. Niepowodzenia szkolne w tym zakresie mogą być skutkiem globalnego opóźnienia rozwoju umysłowego, zaniedbania środowiskowego czy też nieprzystosowania społecznego. Istnieje jednak grupa dzieci, które uważa się za inteligentne, zdolne i zdrowe, mające prawidłowe warunki środowiskowo-wychowawcze, a mimo to napotykają na duże trudności w nauce czytania i pisania. Są to trudności o specyficznym i wybiórczym charakterze, nie dotyczą bowiem wszystkich umiejętności szkolnych, a jedynie tych powiązanych z czytaniem i (lub) pisaniem. Należy pamiętać, że problem dysleksji jest „problemem na całe życie", „osobą z dysleksją się jest, a nie bywa się" (Bogdanowicz 2002), dlatego też zagadnienie dotyczące specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu stanowi poważny problem dla szkoły i społeczeństwa. Dzieci dyslektyczne mają zaburzone następujące funkcje: analizy i syntezy wzrokowej, analizy i syntezy słuchowej, funkcji językowych, motoryki, współdziałania, czyli integracji wymienionych tu procesów, pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej, lateralizacji, orientacji w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni. Wspomniane deficyty rozwojowe, choć istnieją od wczesnego dzieciństwa, spostrzegane bywają najczęściej w początkach nauki szkolnej albo jeszcze w późniejszym okresie. Zakres zaburzeń może być wąski bądź szeroki, jeśli dotyczy kilku funkcji równocześnie. W zależności od rodzaju występujących deficytów można wyróżnić następujące typy dysleksji (Bogdanowicz 1993): dysleksja typu wzrokowego, u której podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej, powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-przestrzennej, dysleksja typu słuchowego - uwarunkowana zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych, dysleksja integracyjna, kiedy to poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, natomiast zaburzona jest ich koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej, dysleksja typu mieszanego, gdy występują zaburzenia zarówno w percepcji słuchowej słowa, pamięci sekwencyjnej słuchowej, percepcji wzrokowej wyrazów, wzrokowej pamięci sekwencyjnej, pamięci wzrokowo-słuchowej oraz wyobraźni przestrzennej. Rodzaje dysleksji: dysleksja rozwojowa – to trudności w nauce czytania (najłagodniejsza postać dysleksji), dysortografia – trudności w nauce poprawnego pisania, dysgrafia – niewłaściwy poziom graficzny pisma, dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki (najmniej poznana forma dysleksji), głęboka dysleksja rozwojowa – kilka rodzajów trudności w nauce występujące ze znacznym nasileniem (poważna forma dysleksji). Często termin dysleksja jest zastępowany terminem „specyficzne trudności w nauce”. Ryzyko dysleksji jest prawdopodobne u dzieci: obciążonych genetycznie (dysleksja występuje w rodzinie), pochodzących z nieprawidłowego przebiegu ciąży i porodu, u których można zaobserwować dysharmonię w rozwoju psychomotorycznym. Dysleksja to przede wszystkim trudności w czytaniu i pisaniu, ale nie tylko. Mechanizmy wywołujące dysleksję powodują także wiele innych obja¬wów związanych z mową i uczeniem się. Problemy w czytaniu i pisaniu mogą wywołać trudności w innych przedmiotach szkolnych – matematyce, historii, biologii, geografii czy nawet mu¬zyce lub wychowaniu fizycznym. Odrabianie pracy domowej przez dzieci z dysleksją zajmuje zazwyczaj 2–3 razy więcej czasu niż przez rówieśników, a do tego często dochodzą zajęcia specjalistyczne i terapia – nic dziwnego, że pojawia się u nich zmę¬czenie, zniechęcenie czy nawet bunt. Konsekwencją dysleksji mogą stać się problemy emocjonalne – lęk szkol¬ny, zaniżona samoocena, wycofanie czy depresja. Dysleksja w dorosłym życiu ogranicza możliwości wykonywania wielu zawodów wymagających szybkiego zapamiętywania i przetwarzania in¬formacji mówionych lub pisanych. Dysleksji nie pokona intensywna nauka i wielokrotne powtórki. Osoby z dysleksją nie są w stanie (lub przychodzi im to powoli i z trudem) opanować umiejętności czytania i pisania z wykorzystaniem typowych me¬tod dydaktycznych. Potrzebują one specjalnie dostosowanych metod oraz specjalistycznych zajęć i pomocy specjalistów – psychologów, logopedów, terapeutów. Objawy dysleksji nie ustępują wraz z wiekiem – towarzyszą człowiekowi przez całe życie, dlatego osoba z dysleksją potrzebuje wsparcia, aby zminimalizować jej skutki w codziennym życiu. DYSLEKSJA NIE PRZEKREŚLA PERSPEKTYW DZIECKA NA PRZYSZŁOŚĆ. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |