Katalog Beata Feńczak, 2022-04-25 Nowogard Język angielski, Różne Innowacja - j. angielskiINNOWACJA PEDAGOGICZNA metodyczna Imię i nazwisko autora: BEATA FEŃCZAK Temat innowacji: „POWTÓRKA NIE MUSI BYĆ NUDNA” -lekcje powtórkowe metodą stacji dydaktycznych Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Konopnickiej w Nowogardzie Autor: Beata Feńczak Temat: „Powtórka nie musi być nudna”- lekcje powtórkowe metodą stacji dydaktycznych Przedmiot: język angielski Rodzaj innowacji: metodyczna Data wprowadzenia: wrzesień 2021 Data zakończenia: czerwiec 2022 Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy V a. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2021/2022, z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, na lekcjach powtórkowych, po zakończeniu pracy z danym działem. Niniejsza innowacja ma na celu zastosowanie metody stacji dydaktycznych podczas powtórek po zakończeniu działu z jednoczesnym przygotowaniem się do prac klasowych. Metoda ta aktywizuje wszystkie kanały percepcji, ma zachęcać do współpracy w grupie, uczy nie tylko odpowiedzialności, ale również umożliwia uczniom pracę we własnym tempie, a zastosowana różnorodność zadań bardziej motywuje uczniów do nauki. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja „Powtórka nie musi być nudna” jest moją odpowiedzią na postulat zwiększenia autonomii uczniów w procesie nauczania i uczenia się języków obcych. Jedną z cech charakterystycznych tych zmian jest przesuniecie uwagi z nauczyciela na ucznia, na jego zdolności, potrzeby i strategie uczenia się. Uczeń będzie przyswajał sobie język szybciej i skuteczniej w atmosferze dającej mu poczucie bezpieczeństwa, a także świadomość własnej wartości. Opis innowacji: Metodę stacji dydaktycznych można wykorzystać jako formę utrwalania i powtarzania przerobionej partii materiału. Najprościej można określić ją jako pracę na przygotowanych wcześniej stanowiskach zawierających zadania wykonywane w dowolnej, wybranej kolejności. Oprócz wspomnianego wcześniej utrwalania i powtarzania uzyskujemy efekt samokontroli, gdyż po wykonaniu zadań grupa sama sprawdza efekty swojej pracy na przygotowanej oddzielnie tzw. stacji kontrolnej. Metoda stacji daje wiele korzyści zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Najważniejsze z nich to: • Każdy uczeń bądź grupa (2-3 osoby) wybiera sobie lub odnajduje własną drogę uczenia się • Każdy uczeń bądź grupa pracuje w swoim własnym tempie. • Każdy uczeń może (przynajmniej częściowo) sam określić punkty ciężkości w swojej pracy i przekonać się czego jeszcze musi się nauczyć • Pracując tą metodą uczeń sam rozpoznaje własne strategie uczenia się: ćwiczy je i wypróbowuje różne techniki • Stanowiska pracy są miejscem ćwiczenia odpowiedzialności za grupę i kierowania nią, metoda rozwija umiejętności współpracy, komunikowania się, akceptowania przyjętych zasad; • pozwala pracować nad różnorodnymi zadaniami w określonym czasie, a to sprzyja: uczeniu się, ćwiczeniu czytania ze zrozumieniem, pisania, mówienia, wykorzystywaniu technologii informatycznych; rozwijaniu umiejętności zarządzania czasem; Ze względu na pracę w grupach, metoda sprawdza się w klasach z małą ilością uczniów, gdyż jedną z trudności może być właśnie chaos, spowodowany liczebnością grup. I. Wstęp Metoda stacji dydaktycznych zwana także „podróżą z przygodami” dostarcza uczniom wielu pozytywnych emocji, związanych z zabawą i rywalizacją. Jej ogromną zaletą jest to, że wszyscy uczniowie są aktywni przez cały czas trwania lekcji. Oprócz tego praca w grupach zapewnia poczucie bezpieczeństwa, uczy współpracy i komunikacji. Ważne jest, aby w procesie nauczania stwarzać sytuacje, w których uczniowie mają możliwość samodzielnego myślenia, poszukiwania nowych rozwiązań, wykorzystania dostępnych źródeł informacji i zdobytych doświadczeń. II. Założenia ogólne 1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 5 a, ale może być również zastosowana w innych klasach 4-8 na wybranych lekcjach powtórkowych. 2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: - wdrożenie pracy metodą stacji zadaniowych. - wykorzystanie różnorodnych technik, materiałów i środków dydaktycznych - praca w grupach III. Cele innowacji Cel główny: - Pobudzanie aktywności wszystkich uczniów przez cały czas trwania lekcji. - Uaktywnianie wielu kanałów przyswajania wiedzy przez uczniów poprzez przygotowane pomoce dydaktyczne. - Ćwiczenie różnych sprawności: rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, pisania i mówienia. Cele szczegółowe: - Poprawa zaangażowania podczas pracy na lekcji - Kształtowanie u uczniów autonomii, odpowiedzialności za grupę oraz samodzielności - Przygotowanie uczniów do prac klasowych oraz późniejszych egzaminów kończących szkołę podstawową IV. Metody i formy Stacje zadaniowe zawierać będą zadania przygotowane metodami aktywizującymi, takie jak: krzyżówki, rebusy, zadania z kodem QR, zadania z wykorzystaniem tablicy interaktywnej lub komputera z łączem Internetowym. Praca będzie odbywać się w grupach 3 osobowych lub w parach. V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji) Uczniowie: Utrwalają materiał w sposób kreatywny, gdyż podczas lekcji zastosowane zostaną różnorodne techniki pracy oraz środki dydaktyczne. Mają możliwość pracy w grupie Uczą się współpracy, odpowiedzialności, gospodarowania czasem. Nauczyciel: Wykorzystuje własnoręcznie przygotowane materiały na daną lekcję powtórkową, Pełni rolach mentora i eksperta, służąc wsparciem i pomocą w razie potrzeby oraz obserwując pracę uczniów VI. Tematyka zajęć Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Tematyka będzie dotyczyć działów przewidzianych na klasę 5, opartą o podręcznik „Brainy 5”. VII. Ewaluacja Ewaluacja przeprowadzana będzie na bieżąco po każdej lekcji powtórkowej, poprzez rozmowy indywidualne z uczniami, natomiast w czerwcu przeprowadzona zostanie ankieta, dotycząca zastosowanej metody oraz jej skuteczności, a jej wyniki przedstawione zostaną na podsumowującej radzie pedagogicznej. VIII. Spodziewane efekty Rozwój autonomii, odpowiedzialności, samodzielności w podejmowaniu decyzji Zaangażowanie wszystkich uczniów podczas lekcji Współpraca w grupach Wpływ na uczniów: Zwiększenie motywacji do nauki poprzez różnorodność zastosowanych pomocy Rozwój autonomii, samodzielności w podejmowaniu decyzji, odpowiedzialności oraz samooceny własnych osiągnięć. Wpływ na pracę szkoły: Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez umożliwienie uczniom korzystania z różnorodnych technik i pomocy dydaktycznych, co sprzyja zwiększeniu motywacji do nauki. Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów IX. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zastosowania metody stacji zadaniowych na lekcjach powtórkowych. Bibliografia: http://www.edukacja.edux.pl/p-5634-nowe-metody-w-nauczaniu-na-przykladzie-metody.php http://jows.pl/artykuly/kameleon-na-macieczyli-kodowanie-metoda-stacji-zadaniowych https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ZwuHJaqU2aAJ:https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/14767/4-043_057-Ko%25C5%2582odziejczyk.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy+&cd=5&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=opera „Nowoczesne metody nauczania języków obcych nie nudzą a bawią”; Monika Janicka; Zakład Lingwistyki Stosowanej; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |